Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-16, 08:56   #1
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Question Stickmaskinsfråga

Är det någon som har erfarenhet av en stickmaskin? När man tittar på blocket så finns det en uppsjö av modeller. Har aldrig ägt någon tidigare. Vad ska man tänka på? Är det svårt att lära sig? Vilka fördelar kontra att sticka för hand?
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 10:27   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag köpte min första stickmaskin 1984 och den lärde jag mig att hantera själv. Jag lusläste den manual som fanns med. Senare gick jag olika kurser, mest för att lära mig nya tekniker men också att få träffa likasinnade. Inhandlade en till maskin så nu hade jag en grov och en tunnstickare.
Stickmaskin var ju oerhört nytt då och jag började sticka till butiker och på beställningar. Vi gjorde egna modeller och hade otroligt skoj.
Nu står min maskin nerpackad, men jag har gått och sneglat om jag ska ta och packa upp den och börja sticka igen.

Att sticka slätstickning går oerhört fort.

Två timmar och du har en färdig tröja.

Jag tyckte inte det var svårt alls att lära mig maskinen. Se till att du får en fullständig manual med och i ett märke som det går att få tag i reservdelar.

Sticka på maskin är roligt men att sticka för hand är mer avkopplande. Därför stickar jag hellre för hand nu för tiden.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 11:06   #3
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Tack

Tusen tack för svaret. Är nog sugen på att skaffa en.
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-16, 17:49   #4
gerdan gerdan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 59
Jag har en Silver Reed grovstickare samt en Brother finstickare, nackdelen med Brother är att den inte längre tillverkas vilket gör att det är svårt att få tag i reserdelar.
Jag tycker inte att det varit lätt att lära sig sticka efter manualen, så jag har i sommar gått kurs en vecka på Sätergläntan, väldigt trevlig och givande vecka.
gerdan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 09:32   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Man bör inte köpa brother det är svårt att få tag i reservdelar .Jag har själv Silver reed en standard 200 nålar och en grov stickare 110 nålar
Och jag kan verkligen rekommendera dessa jag har datoriserade maskiner men det finns hålkort och manuella också.Det man borde fundera på är, hur grovt garn vill du sticka med så du inte köper en som inte tar ditt favoritgarn.
Men jag måste säja det är jättekul med stickmaskiner.
Visst kan du lära dig själv om du har böker,men det underlättar med en kurs kanske i affären eller hos någon som kan sticka.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-19, 21:23   #6
agnetaeo agnetaeo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 5
Jag har en Knittax som jag gärna säljer efterssom jag inte kan använda den längre pga av sjukdom.Hör av dig om du är intresserad. Finns Spånga Västra Stockholm. Kanske dags att annonsera ut den snart.
agnetaeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 07:10   #7
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Inte helt ointressant! Men som en glad nybörjare: Vad kan man göra med maskinen. Hur gammal är den. Vad kostar den. Är den lätt att lära. Finns det reservdelar att få tag på om den går sönder.
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 13:18   #8
agnetaeo agnetaeo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 5
Har skickat dig mail.
Jag lärde mig utifrån instruktionsboken och medföljande brevkurs.

Jag har stickat tröjor, vantar, mössor, gjort spetstickning, tröjor typ Kaffe Fassett. Jag köpte till resårsats och hålkort. Har stickat mönstrade tröjor, patentstickning och resårstickning.
Allt detta före ledgångsreumatismen satte stopp för just denna aktivitet.
agnetaeo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 21:24   #9
Mariamia Mariamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 94
Det här med stickmaskin verkar ju roligt, tänk att kunna få projekten färdiga inom rimlig tid..., men vad slags mönster har man? Kan man använda samma som till handstickning ?
Mariamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 21:43   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag själv började med stickmaskiner för mina armbågar sa stopp.det blir enklare och går fortare.Jag har Silver Reed som finns manuella,hållkortmaskiner och maskiner kopplade till datorn .Själv har jag datoriserade och ett programm som jag gör modeller och mönster i på datorn.Om man är beredd att köpa en ny så är det nog så att Siver Reed är det märket som ser bäst ut för framtiden.

Först måste du bestämma dig för hur mycket pengar vill du lägga på en stickmaskin?
Vilken grovlek av garn vill du helst använda.
Finstickare = mycket tunt
Standard= 2.5-3,5 ibland 4,0
Mellanstickare =många handstickningsgarner 3-5.
Grovstickare= 5-6 0ch även luddiga och knutiga garner.Sedan kan du alltid gå lite över gränserna beroende på garnets mjukhet.
Det finns inga mönster att köpa för stickmaskiner eller i alla fall är det sällsynt så du måste göra dom själv.
Fördelarna är många,men det beror ju på vad du hellst vill sticka för något,Flerfärgsmönster,struktur intarsia, eller enfärgad slästickning .
Men silver Redd kan man alltid få reservdelar till, det är ett stort märke .Finns generalagent i sverige.
Du borde besöka någon som har en stickmaskin .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 09:34   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Tekniken är annorlunda mot handstickning.
Men om modelen är beskrivet i antal cm och du har en uppritad form kan det gå men det krävs att förändra lite.
sedan är det ju vilket mönster du vill lägga i denna form /modelen. Där finns begränsningar.som också styrs av vilken maskin du väljer och hur avanserad den är
Man kan säja att om du vill göra ribb så måste du ha en rsårtillsats eller sticka ribbkanterna för hand efteråt.in och uttagningar mitt i ett stycke är också svårt.Om du har en enkelmaskin och vill göra avanserade mönster spets,flera färger på ett varv eller fläter och annan struktur måste du flytta och vända eller lägga i färgerna för hand
och det finns ändå bergänsningar.
Om man vill göra tex sockor så är det som om man klippte upp en socka och la ut den flatt med speciell teknik för hälen sedan måste man sy ihop den ,detta är enkelt förklarat.
Det är inte heller alla handsticknings garn som går att använda Bäst blir sådana som är conade och tillräckligt mjuka för att fungera i maskin.
Men om du väljer en avanserad maskin som du kan styra över datorn så blir det mycket enklare att sticka spets ,tvåfärger på samma varv, eller intarsia, automatiskt.
Men det kostar tyvärr rätt mycket ,med de avanserade maskinerna och dataprogrammet.
Men det är fantastisk rolig att ha en stickmaskin
och sticka .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 12:29   #12
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Jag håller inte riktigt med de som avråder Brother.
Har tillgång till ca 13 brother och alla funkar perfekt och krånglar inte mycket.
Vet man bara var man ska leta reservdelar så är det billigt och bra, det finns en reservdelsförsäljare i england och så självklart e-bay (köper man delarna i Swe så är priset mer än det tredubbla, det gäller både maskiner och delar! så att checka england är inte helt fel inna man köper genom blocket lr tradera...)
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-21, 12:52   #13
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är ju trots allt så att dom har slutat att tillverka brothers stickmaskiner.och om du vill utöka och komplettera din maskin så vet man ej hur det ser ut om några år.Annars är väl inte maskinerna som sådana sämre än något annat märke.
Så klart att stickmaskiner är billigare i England prisis som symaskiner.Men när man är nybörjare så kan man behöva hjälp och för en del är det enklare i Sverge.
Min Första Silver Reed en elektronisk 840 Standardstickare köpte jag i sverge
med tillbehör och dataprogram och allt ,men minn andra en elektronisk 890 grovstickare och tillbehör köpte jag i England.
Sedan efter en del år kände jag att en motor skulle vara bra så att man slapp dra manuellt
då köpte jag den i Tyskland.
Om jag skulle köpa stickmaskin i dag och ville ha en som har framtidsmöjligheter även när du själv utvecklas.Då skulle jag köpa en Silver Reed standard 840 eller mellan 860 då har du en modern maskin .
Sedan efter hand kan du köpa till dataprogrammet och en link så att modeller och mönstrer styrs över datorn.
Men om du väljer en hellt manuell så kommer du inte längre.
Jag har haft min i 8-10 år och den är fortfarand det allra senaste tekniskt sett.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 04:56   #14
Bessye Bessye är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 3
´Stickmaskin

Hej,
Man skall inte glömma att Brother maskiner är stort även om de inte tillverkas längre. Reservdelar finns många år framöver.

Mejla mig privat om du vil veta mer.
stickbod@telia.com
Bessye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 11:29   #15
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
"Maina"
Varför startar du en ny tråd om stickmaskin?
Det är väl bättre att du fortsätter i den du startade.Man följer med bättre på så sätt.

Brother är en mycket bra maskin. Det var det bästa man kunde få tag på, på-80-90 talet. Sen kom Silver Reed och Brother köptes upp och lade ner tillverkningen. Har hört att den åter tagits upp för tillverkning fast nu med ett annat namn. Måste ta reda på vilket namn det är.

Och som (Bessye) skriver. Reservdelar finns det så där behöver man inte oroa sig alls.[B]

Senast redigerad av ElisabethS den 2006-10-22 klockan 12:59.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons