Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-14, 10:46   #1
Mamasamueli Mamasamueli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 6
Råd om stickmaskin sökes!

Hejhej! Jag är ny medlem här på sysidan, fast jag har snokat omkring här ibland och letat godbitar!

Nu har jag kommit fram till att min stick-beroende börjar bli ett problem. Jag har ju inte tid att laga mat och städa för att jag är tvungen att sitta och sticka hela tiden! Så jag börjar smida planer på att skaffa en stickmaskin. MEN! Jag vet ingenting om såna!

Hur fungerar de? Kan man sticka med olika sticktjocklekar, garntyper, rundstickat, mönsterstickat, ränder, halsdukar, tröjor, strumpor etc? Vad finns det för olika märken och prisklasser? Handdrivna eller uppkopplade till datorn? Ni som kan sånt här, ge mig tips om var jag kan söka info och bra köpställen på nya och begagnade stickmaskiner!
Mamasamueli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 11:43   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det finns mycket att säja om stickmaskiner. om man är road av att använda datorn som hjälpmedel då är det det allra roligste och enklaste men även det tar lite tid att lära sig.,
Jag tycker att man skall köpa en Silver reed elektronisk den fins för olika garner.
En extra finstickare 830, för mycket tunna garner stickor 0-2.den har 250 m på bredden.
en standard stickare 840 för medel tunna garner sticlkor 2-3,5. Har själv en sådan,har 200 masker
en mellanstickare 860 för dom vanligaste handstickningsgarner stickor3-4,5 den har 150 masker.
en grovstickare 890 för grova eller luddiga garner även mohair. Har själv en sådan. den har slutat att nytillverkas för tillfället.den har 110 masker.
Detta är bara ungefärligt om det är ett mjukt och smidigt garn kan man glida lite över gränserna.
General agent i sverige www.olax.com
här kommer en stor tysk som har bra priser
www.strickapparate.de
Om du verkligen bestämmer dig att du skall skaffa en då är du välkommen till mej och titta hur mitt fungerar .Silver reed är det bästra märket idag.
dom har även enkla manuella maskiner
du bör ialla fall titta på hur maskinerna fungera
Min840 +en resårbädd sk dubbelbäd,spets släde och datagrogrammet Designa knit pro 7 svenska kostar ca 35.000:- du kan köpa från tyskland ca 28.000:-. men jag vet inte om man kan ladda ner den svenska språkfilen efteråt. och så kan man inte få hjälp från butiken. och det kan strula i början .Olax har 1 återförsäljare i göteborg.www.piasi.nu/stickmaskiner/index.htm
Har kollat i deras hemsida ca 30.000:- Jag tycker nog att återförsäljaren i göteborg har bästa erbjudandet dessutom ingår stickskola på video.Det kan behövas
Det är 2 storlekar i stickor på varje maskin.
Det bästa är garn på coner som är smidig att löpa i maskinen. annars måste man sjäv göra coner eller nystan och eventuellt vaxa garnet.
På mina kan du sticka runt om du har dubbelbäden men bara slätstickning.
du kan mata 2 färger sammtidigt så blir det ett 2-färgsmönster/2-färger samma varv Farise.
I jag kan sicka jaguard med upp till 6 färger samma varv med programmet.men det blir alldeles för tjock med alla dessa trådar på baksidan.
ränder kan du alltid göra.
det du inte kan göra är en intagnig mitt i ett stycke utan bara i kanterna .
Fråga mera om du behöver.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-11-14 klockan 13:46.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 11:47   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Titta i mitt album stickat så ser du bilder .
Jag glömde säja att Intarsia går också du kan ha hur många färger du vill på ett varv,.man hand i lägger garnet. då kan man göra bilder och så.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-11-14 klockan 11:57.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 13:51   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ett alternativ är att köpa den elektroniska maskinen och resårbäden och sticka helt manuellt som på dom enkla plastmaskinerna .Men köpa till datorprogram och direktkoppling senare.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 15:19   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Här är en länk till dom verkar haordentliga genomgångar /kurser när du köper av dom.
www.hemslojden.se/
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 17:36   #6
Mamasamueli Mamasamueli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 6
Hmmm... jag har tittat lite på göteborgs-företagets utbud. Det här med mönster, vad menas med det? Är det bara så att säga färg-mönster med olika garner man menar, eller är det mönster i stickningen? (Vad det nu heter...) Om man t ex vill sticka resår eller ribb, kan man då ställa in maskinen på det? Rätstickning?

Jag är inne på en så enkel maskin som möjligt, men det måste gå att sticka resår, rätstickning och runt. Jag gör inga avancerade mönster, det värsta jag gör är randigt! Och det är nog standardgarner jag använder mest, stickor 2,5-4 som max. Grövre doningar orkar jag sticka för hand!
Mamasamueli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 20:09   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Köp en begagnad hålkortsmaskin med reårbädd på Blocket. Då kan du testa vad du tycker om att sticka på maskin utan att ruinera dig. Det finns en hel del där nästan jämt. Silver Reed hette förut Consul, Emipsal, Knitmaster vilket innebär att det forfarande finns det reservdelar till dem. Brother och Knittax tillverkas inte längre så där är det svårare om man skulle behöva reparera något.
Om du vill veta lite mer om hur stickmaskiner så försök att låna en bok på biblioteket och läs teknikavsnitten. Det finns en som heter Wallin "Sticka med stickmaskin" Modellerna är urmodiga men tekniken är densamma. Det finns inga nya böcker på svenska om att sticka på maskin.
Hälsningar Nina
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 20:37   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Då räcker en enkel manuell maskin du behöver ingen datoriserad för att göra mönster.
När man stickar på maskin stickar du med avigan emot dig och alla varv blir lika .sedan kan du använda vilken sida du vill som rätsida .en är aviga sidan och en sida med slätstickning altså räta masker.
Du kan byta färger hur du vill i randningen helt manuellt oavsett vilken masskin du har.
Men om du vill sticka resår eller rundstickning då måste du ha en x bädd till.s.k.a. resårbädd.
Huvudbädden har 200 nålar och resårbädden 200 nålar som man ställer så den stickar 1 på varje bädd om man vill ha 1-1 resår ,eller 2-2 resår eller hur du vill.
I vanliga fall stickar den ett plant stycke från vänster till höger på 1 bädd eller 2 och då blir det någon typ av resår.och tillbaka igen.men om du vill ha rundstickning använder man bägge bäddarna. och stickar 1 varv på huvudbädden och nästa varv på resårbädden och då blir det som en tub.
Om man pratar om struktur blandade räta och aviga och fläter och annat. då får man göra sådant efter man stickat maskan alltså vända vrida flyta lyfta hellt manuell. Sedan drar man ju också släden över nålarna för handkraft.
Det räcker medden enklaste möjligaste maskin som finns dubbelbädd till.
Eller en begagnad med lite fler möjligheter.
Allt det som du säjer du vill göra idag görs ändå helt manuellt oavsett vilken maskindu har.
för att förstå vad jag menar åk och titta hos någon.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 20:41   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Menar du att du vill sticka rätstickning som är ett varv räta och ett varv aviga när du ser den från enna sidan.
eller slätstickning där rätan är på ennasidan och avigan på andra sidan.
.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 15:15   #10
Mamasamueli Mamasamueli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 6
Jag stickar bebiskläder och vill ofta kunna göra plagg som är riktigt elastika både på höjden och bredden, och till det är rätstickning det bästa. (ett rätt och ett avigt varv). Men om det enda sättet är att göra det för hand (dvs vända hela varvet varannat varv...) så är det nog inte värt det...

tack för era råd! Jag har pratat lite med damen i garnbutiken här i samhället och hon verkar ha rätt bra koll, hon har lovat mig en förevisning!
Mamasamueli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-17, 16:27   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Tyvär måste man vända maskerna för han. det finns bara någon enstaka maskin som klarar det..Men gå ändå och titta hos henne ,
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons