Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Maskinstickning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-07, 14:12   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ultimate Sweater/knitting machine (och maskinstickningsfrågor)

Hej!

Jag är nyfiken på maskinstickning och hur man utför olika saker så jag sökte upp det på youtube för att få lite visningar. Fick upp Ultimate Knitting (eller Sweater) machine och en massa lektioner.

Det finns 21 lektioner.. t.ex. kan man sticka fair isle, intarsia, flätor, hål, osv..
http://www.youtube.com/user/lynncnc#p/u/25/h4CRqNMN5rQ

(det jag inte gillar är att det är jobbigt att sticka avigmaskor)

Jag undrar om maskinen är bra? Det verkar som att det finns ett antal bra omdömen, men också några usla omdömen om den maskinen.

Sedan undrar jag om grundprincipen är samma, att jag kan göra samma sak som i lektionerna på andra (lite bättre?) stickmaskiner?

Man kan köpa maskinen för ca 110-120 dollar på amazon.com

Annars kanske det är bättre att köpa en "bättre" märke beg på typ blocket? Men där måste man ju vara proffs och veta vilka delar som ingår för att göra bra köp och inte köpa en söndrig maskin utan delar?

Jag tänkte det där för att jag själv alltid propagerar folk till att köpa bättre beg än att köpa billig nytt när det gäller symaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 14:51   #2
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
jag köpte en sådan på loppis för 200 kronor men har aldrig ens testat den, kanske ska göra det nu när du tipsar om så fina instruktionsfilmer
Jag kan ju återkomma med resultat också när jag testat
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 15:26   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj haha, 200 kr, det var ju billigt. Om du inte vill ha så kan du sälja till mig för samma belopp
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 10:32   #4
LisaLejon LisaLejon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 206
Jag har en Bond stickmaskin, som ser ut att vara samma som ultimate sweater. Har haft den ganska många år och stickat en hel del på den från och till. Jag kombinerar gärna med handstidkning. Stora slätstickade partier på maskin och mönster för hand, sånt som är roligare att sticka.

Har också stickat ullväskor för tovning i maskin.

Dottern som är vänsterhänt och var svår att lära stickning gjorde halsduk och mössa åt sig på maskinen för några år sen.

Det är en handstickningsmaskin, som kräver en del av stickaren för att få bra resultat, men helt klart kul att jobba med tycker jag.
LisaLejon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 11:00   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för ditt svar.
Det lutar mot att jag ska köpa en.

Jag tycker om handstickning men jag har dålig tålamod så jag kan aldrig slutföra större projekt. Jag tycker det är tråkigt att bara sticka varv ut varv in...

Jag är förresten vänsterhänt också. Men det går att lära sig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 18:24   #6
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
I min samling av stickmaskiner finns också en Bond. Till den kan man använda vanliga handstickningsgarner som inte är allför tunna. Det har kommit en rad olika modeller genom åren, men principen är likadan på allihop. Det är enklaste tänkbara stickmaskin.

Men inte superenkel att använda! Man får vara beredd på att kämpa en del. Man får spänna garnet för hand med ena handen i början på varven, maskinen ska ha tyngd på stickningen för att forma maskorna rätt. Det finns maskiner som är lättare att använda för en nybörjare.

Icke destomindre är jag förtjust i min och vill inte sälja den. Ibland är det kul att det går att maskinsticka med något så basic som bonden ändå är.

Mit favoritställe för bondprylar är KnittingToday i USA. Jag har beställt reservdelar med mera därifrån till min bond. Jättebra service.

Här finns massor av gamla bondtidningar att ladda ner. Inte alltid bästa kvalité på text, men en del går att läsa och det ger lite vinkar om vad man kan göra med maskinen.

Hör av dig om du vill ha mer info!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 20:51   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för ditt svar!
Förhoppningsvis så är det bra manual annars får jag be om tips i textform för jag är ju döv och inte kan höra vad kvinnan pratar om i videon.

Jag har mailat en kvinna i USA som ska försöka leta efter en åt mig.

Jag har försökt med Amazon, men tyvärr fraktar ingen utanför USA. iaf inte för under 200 dollar för själva produkten. För Amazon är tydligen så att det är många småbutiker som har prylarna och Amazon står för förmedlingen.

Och jag har fått för mig att jag vill ha Deluxe-kittet på direkten för att spara pengar....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-08, 21:06   #8
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Varvräknaren är rätt bra att ha faktiskt och intarsiasläden också. Annars går det att sticka intarsia med den vanliga släden. Förlängningsdelen är inte nödvändig på något sätt. Man kan köpa en extra maskin och koppla ihop om man vill sticka riktigt breda saker.
Jag har manual på svenska om du vill ha. Jag ska också kolla om jag har instruktionsvideon kvar någonstans. Den kan vara textad nämligen. Ska kolla det. Kan också vara så att den åkte med när jag sålde min andra bond för några år sedan.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 20:19   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu tror jag att den som hjälper mig råkade beställa en vanlig kit istället för Deluxe, nåja. haha. Kanske bäst det så jag kan testa om det är något för mig och sedan komplettera vid behov.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 21:35   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Du kan beställa varvräknaren lös! Och kompletera med en maskin till när en dylik kommer på blocket (och den kanske redan är försedd med varvräknare). Det går faktiskt bra att räkna varv förhand och skriva upp vilket varv man är på när man går ifrån stickningen.

Vill du ha svensk instruktionsbok så är det bara att hojta till. Den svenska videon har jag letat efter men den måste ha farit med den andra bonden vid försäljning.

Är det någon av filmerna på Youtube som verkar obegriplig så kan jag maila dig vad de säger. Min sambo är blind sedan födseln så jag syntolkar rätt mycket. Att texttolka är väl ungefär samma sak skulle jag tro.

I alla händelser är du varmt välkommen med frågor när du har fått din maskin, om det dyker upp några och det skulle också vara kul att höra hur det går för dig.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 21:40   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för din hängivna hjälp!

Den här personen har ringt och avbeställt och köpt en deluxe istället.. hehe, jag tycker hon är så snäll.. En "okänd" för mig men ändå gör så stort besvär för mig..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 22:01   #12
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Så kul. Då får du varvräknare med.
Visst är nätet fantastiskt! Tänk så mycket fattigare man skulle vara utan det. På kontakter menar jag.

Nima (som har bytt, köpt, fått vänner för livet etc via nätet)
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons