Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-02-23, 06:44   #1
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Question Sy med färre trådar på en 4-trådig OL

Jag har enbart använt min 4-trådiga overlocksöm med säkerhetsstygn.

Hur gör jag (mest praktiskt) för att använda stygn med 3 eller två trådar, kan jag låta trådarna vara kvar på något sätt så att jag slipper trä om igen vid byte till 4-trådigt, eller blir det bara pannkaka av alltihop?

Tänkte börja utnyttja den fulla kapaciteten i min maskin, men jag stannar vid tanken eftersom jag inte vet hur jag ska göra.

Vad är det egentligen för skillnad på rullSÖM och rullFÅLL t.ex.. Överhuvud taget är bruksanvisningen full med SÖMMAR och LOCK's, och det är inte beskrivet när jag använder vad.

/Emma
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 08:42   #2
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
vet inte vad du har för maskin, men jag har en 5-trådig Coverstyle och jag måste trä om alla trådar när jag ska sy med fler eller färre trådar än innan. där jag köpte den sa hon att man kunde "fula sig" och bara ta bort eller lägga till den/de trådar som krävdes om man var modig, men för det mesta så blev det fel och man var tvungen att trä om ändå.
eftersom det är en del flytt på nålar och andra saker för mig så trär jag alltid om hela när jag byter söm.

vet tyvärr inte skillnad på rullsöm och rullfåll, kan vara att på rullfållen så viks tyget in. i min bok heter det nämligen rullsöm och vikt rullsöm.

hoppas det var till hjälp

//Vinter
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 13:04   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej Emma!

Jag har en nästan likadan maskin som du, och jag brukar göra så att jag klipper av den tråden jag inte behöver, och drar bort den från trädningsspåret innan jag börjar sy. Det kan gå bra att låta den ligga kvar, men jag misslyckas för det mesta när jag skiftar tillbaka till fyra trådar. Och om det bara rör sig om en tråd tar det ju inte så lång tid.

Skillnaden på de olika sömmarna är jag också lite osäker på. Kan inte påstå att Bernina gör de bästa instruktionsböckerna till sina overlockmaskiner, precis.

Vet du förresten hur du snabbast byter ut trådrullarna till en annan färg utan att trä om? Lärde mig det i höstas, och har svurit en del innan jag lärde mig det... Det är nästan så att man struntar i att byta färg bara för att det är så tråkigt att trä om maskinen.

Säg bara till om du inte redan vet hur man gör!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 16:01   #4
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Ja, det är lite tråkigt att trä om, även om det inte är SÅÅÅ svårt.

12000 kr till och man hade fått luftträdning OCH täcksöm (babylock naturligtvis)... asch då!

Jodå, det hemliga knepet att byta färg har jag lärt mig!

Jag ska se till att gå på symässa, och där ska jag pumpa Bernina-återförsäljarna på information!
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons