Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2012-01-20, 17:54   #1
Jonas_Eriksson Jonas_Eriksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 5
Vad är det här för tyg? (Och var kan jag köpa det?)

Hej alla!

Min första post här, uppskattar all hjälp jag kan få!

Jag undrar om någon vet vad detta är för tyg och var sådant går att köpa?

http://nejnas.se/temp/tyg.png

Det bilden visar är slutet på en ärm av en tröja jag köpt, den bit som syns på bilden är ungefär sex centimeter bred.

På tröjan står att tyget är tillverkat 100% bomull. Tyget är väldigt mjukt och ganska lätt. Väldigt vanligt tyg i långärmade tröjor och koftor på affärer som Top Man, Weekdays och Monky. Håller man upp ett lager av tyget mot något ljust ser man rakt igenom (verkar vara "löst" stickat).

Tog med det till min lokala tygaffär och där kallade de det för "stickad jersey" men de hade inget sådant till salu och kollar man på nätet efter stickad jersey får man inte många träffar.

Har googlat runt och förstått att all jersey är stickad så frågan är hur jag ska beskriva det här tyget för att hitta någonstans att köpa det.

Som sagt: all hjälp uppskattas!

Hälsningar,
- Jonas
Jonas_Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 19:34   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Vad det är för tyg har du besvarat själv vad jag kan se.
Stickade tyger är inte så vanliga hos detaljister men jag har sett det hos
tygverket.se
och
ohlssonstyger.se, som hade mönstrat på rea just nu.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 20:36   #3
Jonas_Eriksson Jonas_Eriksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 5
Tack för snabbt svar!

Bara så jag förstår dig rätt: betyder det att sådant här tyg kallas stickad jersey?

Jag var in på Ohlssons hemsida nu men hittade inget där som ser lika löst stickat ut som tyget i min tröja. Skulle du kunna ge en länk ifall du såg något där som du tror är ett liknande tyg?

Ska kolla in på Tygverket nästa gång jag är i Sthlm - jag frågade på den där tygbutiken i Sundbyberg sist jag var ner men de hade inget liknande hemma då.

Hälsningar,
- Jonas
Jonas_Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 23:28   #4
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Jofotex har ett par olika färger av grovstickad trikå, i 50% bomull, 50% acryl.

http://butik.jofotex.se/list_varugru...pp=274&lang=sv
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 10:32   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Är du 08:a skulle jag rekommendera ett besök hos Tygverket på St Paulsgata på Söder. Dom har en hel del stickade tyger.
http://tygverket.se/pages/hem.php?lang=EN
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-21, 19:49   #6
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
På webben har Ohlssons inte mycket jämfört vad som finns i butik, särskilt om du går på Sveavägen i Stockholm.
De här tygerna som ser ut som stickat är ofta partier av modetyger som de köper in. I Täby finns Fashion Fabric-Modetyger och där finns det också ibland.
Du kan ringa och kolla om du nu vet vad du vill ha. 08-54471400
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 10:37   #7
Jonas_Eriksson Jonas_Eriksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 5
Tack för alla svar!

Har en del butiker att besöka nästa gång jag är i Sthlm.

tyvärr måste jag få tag i tyg innan dess så jag söker på nätet. Utrikes hittar jag bl a det här:

http://www.fabric.com/apparel-fashio...it-fabric.aspx

... där det finns en hel del stickade tyger som ser fina ut. Någon som känner till någon liknande affär inom EU? (Så man slipper ev tull...)

Hälsningar,
- Jonas
Jonas_Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 11:22   #8
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej Jonas.

"Knit fabrics" brukar tyvärr inte vara stickade tyger, utan sweatshirt-material (typ collagetröjor)
Det vi menar med "stickade" tyger är ju mer som på din bild så jag tror att tygerna från fabric.com blir för täta.
Jag tror du ska kika in hos, eller beställa prover av, Tygverket eller de andra företagen som nämnts i tråden

Hälsningar

Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 12:04   #9
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Fast nu är ju tyget i collagetröjor just stickat tyg, och inte vävt tyg, tuftad garnduk eller fiberduk som är de andra huvudgrupperna.

Eller används "stickat tyg" som ett handelsnamn i Sverige för att benämna en speciell typ av stickat tyg? I sådant fall måste det blir väldigt rörigt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 15:27   #10
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Jo, det är, i och för sig, stickade tyger men mycket tätt vävda..
Jonas ville ha ett tyg med "handstickat" utseende.
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 10:59   #11
Jonas_Eriksson Jonas_Eriksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 5
Tack alla för svar!

Är inte lätt att utifrån bilder på nätet förstå hur ett tyg ser ut och känns.

Men om vi tar det här som ett exempel:

http://www.fabric.com/ProductDetail....b-8beef7afc55c


... det står att det är ett lätt tyg och klickar man upp den större bilden ser man maskorna som ser någorlunda "rätt" ut för mig (om än inte lika löst stickade som på min exempelbild). Men när man inte vet hur stor tygbiten på bilden är är det ju svårt att avgöra hur tyget ser ut (och känns) i verkligheten.

Så vad tror ni om exemplet ovan? Liknar det tyget på min exempelbild eller mer en vanlig jersey/trikå? Eller är det, som carlm skrev, mer likt collegetröjetyg? (Även om sådant tyg ju inte känns direkt "lightweight"...)

Ett annat exempel är det här:

http://www.fabric.com/apparel-fashio...d-29889bf8fb7b

... ser lösare stickat ut (nästan för löst), men även här är det svårt att riktigt förstå hur det ser ut i verkligheten.

Det bästa vore förstås att kunna besöka Tygverket eller liknande men den här gången hinns det inte innan plagget måste vara klart.

Hälsningar,
- Jonas
Jonas_Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 11:24   #12
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ditt första exempel är en tät jersey liknande det du hittar i v-ringade tröjor, inget stickat intryck alls jämfört med vad du visade först

det andra är knappt möjligt att se

och ett exempel som möjligen går i din riktning är
http://www.fabric.com/apparel-fashio...d-29889bf8fb7b
där du ser (igenom) maskorna tydligt. Det här är mycket finmaskigt och fintrådigt ändå. Ganska långt ifrån ditt första provfoto.

Om du nu har så bråttom - har du då tid att köpa från USA? Om du ringer Tygverket får du nog vettiga svar och är du osäker kan de kanske mejla dig några bilder på tänkbara tyger. Dina exempel tyder på att du inte har särskilt mycket kunnande om tyger. Gå på en tygaffär och titta på jersey så ser du spännvidden. Stickade tyger av den typen som du frågar efter är ovanliga. Du kanske skulle titta på rea och köpa ett plagg som du kan klippa upp? Det enda du avslöjat så här långt är att du är nybörjare och har bråttom - typiskt för en hemlighetsfull wannabedesigner? Inte lätt att hjälpa då, men lycka till.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 13:27   #13
Jonas_Eriksson Jonas_Eriksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 5
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Om du nu har så bråttom - har du då tid att köpa från USA? Om du ringer Tygverket får du nog vettiga svar och är du osäker kan de kanske mejla dig några bilder på tänkbara tyger.
Trodde inte Tygverket sålde på postorder? Men gör de det vore det, kanon - jag bor i Umeå så jag kan inte bara knalla in där tyvärr. Ska ringa dem och fråga! Fabric.com skickar med flyg inom 48 timmar så förhoppningsvis tar det inte för lång tid.

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Dina exempel tyder på att du inte har särskilt mycket kunnande om tyger.
Yeah, yeah - rub it in. Nä men det är ju därför jag frågar här.

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Gå på en tygaffär och titta på jersey så ser du spännvidden. Stickade tyger av den typen som du frågar efter är ovanliga.
Har varit på de tygaffärer som finns här i Umeå och de varken har, kan få tag i eller vet var man kan köpa den typen av tyg jag är ute efter.

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Du kanske skulle titta på rea och köpa ett plagg som du kan klippa upp?
Jag behöver rätt stora bitar men det är ett bra tips - ska ta en titt!

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Det enda du avslöjat så här långt är att du är nybörjare och har bråttom - typiskt för en hemlighetsfull wannabedesigner? Inte lätt att hjälpa då, men lycka till.
Hemlighetsfull? Fråga du så svarar jag - om jag vet vad du vill veta är det ju lättare att svara. Nybörjare, ska sy en tröja till ett bröllop jag ska på och har svårt att hitta det tyg jag är ute efter.
Jonas_Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 13:49   #14
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Frågan är hur vanligt det är att grovstickat tyg används till tröjor jämfört med att maskinerna stickar tröjdelarna direkt utan att gå omvägen via ett tyg?
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 15:28   #15
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Jonas!
Jag postar till din gästbok (se fliken din sida) så får vi se om jag kan hjälpa dig. Eftersom det snarare är fråga om att hjälpa dig att hitta tyg så är det inget allmänt intresse.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons