Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2010-02-27, 20:10   #1
Saffran Saffran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
Foto på tyg

Jag skulle vilja överföra foton direkt på tyg genom en bläckstråleskrivare och har varit ute på nätet och lyckats luska fram några produkter. Jag undrar om någon har erfarenheter av "Fryspapper" eller "Photo Fabric" färdigpreparerade tyg/fryspapper som bl.a. säljs genom canvasshop.se? Går bilderna att fixera så att man kan tvätta tyget efter tryck? Jag har också hört talas om en produkt som heter "Bubble Jet Set 2000" där man själv preparerar tyget, men den verkar näst intill omöjlig att få tag på i Sverige!?! Jag är dock inte ute efter de s.k. "T-shirt tryck"-papprena som finns lite var stans eftersom de ger en plastig yta.
Saffran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 14:08   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du kan också gå via http://www.spoonflower.com de trycker tyg åt dig! Man kan få en liten ruta eller mycket. Billigaste är 5 dollar för en testlapp på 8x8 tum. (ca 20x20 cm) men det är förstås billigare om man köper större mängder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 18:01   #3
troback troback är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 120
Jag har köpt på Swelogent (men där måste man ha företag för att kunna handla)ett tyg som heter "MIrakelark" som är ett färdigpreparerat tyg för skrivaren.
Jag tycker det funkar jättebra - du kan kolla bland mina bilder på Barntäck o Present till syrran - där har jag använt detta tyget.
troback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-28, 22:05   #4
Saffran Saffran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
Tusen tack för svaren! Jag var inne och tittade på dina (trobacks) väskor som är KANONFINA!!! Jag har aldrig gjort beställningar från utlandet, är det något man bör tänka på, som tull eller dylikt? Det jag undrar över är om trycket på "Mirakelarket" håller för tvätt, misstänker ju att så är fallet eftersom du gjort ett barntäcke. Fråga nummer 2; Blir det en plastig yta av Mirakelarket? Tror du att jag kan gå in i en sybehörsaffär/quiltbutik och be dem att beställa Mirakelark från Swelogent?
Saffran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-01, 21:08   #5
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Pyssel och hantverksboden har såna ark, jag har köpt därifrån. De har en hemsida men nästan bara tyger är utlagda där.
Det går bra att ringa och beställa 0515-725007 eller 070-5164925.
Affären ligger i VilskeKleva ca en mil från Falköping.
Här är adressen till hemsidan www.pysselochhantverksboden.se
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 16:05   #6
Saffran Saffran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
Jag vill tacka för de svar jag fått och tänkte göra en liten recension, om det nu skulle intressera någon. Jag har prövat PhotoFrabric som jag beställde från canvas.shop.se, förpreparerade tyg med något medel som gör tygtrycket tvättbart efter utskrift, strykning och fixering med vatten. Jag har prövat den grövre canvasvarianten och tunnare poplinen, en förp. om 6 ark kostar drygt 200 kr. Färgåtergivningen blir inte exakt men mycket fin. Det tryckta tyget går att åtminstone försiktig handtvätta men endast en liten blekning som följd. Jag har också prövat det s.k. mirakelarket som bara kostar 5 kr st. som man själv stryker på ett valfritt tyg, med lysande resultat även om detta inte går att tvätta, dock perfekt till kort eller dyl. Nu till riset: inget av ovan nämnda ark har exakt måttet A4, (de är bredare och kortare) och min skrivare vägrade mata in arken innan jag klippte bort 1 cm på bredden, jag hann bli riktigt frustrerad innan jag kom på detta. Skrivaren vägrar ibland ta in den grövre canvasen, vilken jag inte kommer att köpa på nytt. Skrivaren matar inte alltid in pappret tillräckligt fort, vilket gör att den övre delen av bilden bli "avhuggen", vet inte om detta har att göra med min skrivare, som är nyinköpt!?! Detta var både lite ris och ros, men kanske till nytta för någon som vill pröva.
Saffran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 16:13   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det verkar som att arken är i "Letter"-format. Jänkarna vill ju inte riktigt åta sig någon standard... Tum, yards etc. Och så Letter i papperformat istället för internationella standarden A4.

Att det är kortare och bredare säger mycket för att det är letter.

Man bör kunna ställa in skrivaren till att skriva ut i Letter-format. Kika in i egenskaper/inställningarna för skrivaren (inte via Kontrollpanelen men i själva programmet du ska skriva ut i). Men kanske inte alla skrivare fixar det, men de flesta, ja.

På min Canon Pixma IP4200 väljer jag skrivarinställningar/skriv ut/print setup osv (det skiljer sig mellan program vad det står eller stavas) och sedan väljer man skrivaren och klickar på Preferences, vet inte vad det heter på svenska då jag har engelsk Windows. Därinne kan man välja Utskriftsformat. Där kan du välja mellan en hiskelig massa olika pappersformat. Mät gärna papperet.

Det skiljer sig mellan olika operativsystem, språk, vilket program du skriver ut från, vilken skrivare du har.. Men ofta går det att ställa in.

Förresten, vissa skrivare har nån spak där man kan välja kuvertläge så man kan skriva ut på tjockare saker. Vissa skrivare har någon läge där man kan mata in manuellt och har rakare matningsbana. Ibland är det bakifrån, helt horisontellt så att papperet inte böjs. Men inte alla skrivare har det, som sagt.. Min förra, vet inte om nuvarande skrivare hade manuell matning på baksidan (nej inte vanliga stället utan nedanför bakom).
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 16:42   #8
Saffran Saffran är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 5
ichigo, du måste vara effektivitetens mästarinna!!! Jag hann ju knappt skriva klart mitt inlägg innan ditt svar anlände. Tusen tack! Nu ska jag gå in och kolla vilka skivarinställningar som jag kan välja.
Saffran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 18:03   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, hoppas att jag var till hjälp. Jag kan ibland gå igång och skriva mycket här.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons