Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-22, 06:41   #16
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Bästa är att göra det när den är sydd. Då är det lättare att få det naturligt.
Men visst skulle du kunna färga tyget lite innan du klipper också och sedan färga mer och patinera när skjortan är klar.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-22, 14:02   #17
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag hade nog sytt plagget först. Då blir det lättare att se var tyget kommer att vara mest utsatt.
När man tittar på gamla kläder brukar man kunna hitta stälen fär tyget nästan är opåverkat, även om hela plagget i övrigt är slitet och missfärgat.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 20:24   #18
draksamlaren draksamlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 21
Jag ska patinera plagg till en filminspelning och har aldrig gjort något liknande förut. Tipsen på nätet verkar svåra att hitta - är det någon som kan hjälpa mig, både med handfasta råd och med tips på bra sajter?

I första hand kommer det att vara fläckar av färskt och torkat blod (det färska måste hålla sig "färskt"), svettfläckar som ser ständigt blöta ut och allmän lera och smuts som också måste se ny och färsk ut och som inte får torka och ramla av. Inspelning kommer att ske under flera veckor och varje gång det är dags att använda ett plagg ska det se "nysvettat" ut osv.

För att slita fållar och annat har jag fått tips om rivjärn, men hur sliter man sönder en T-shirt och jeans så att det ser ut som om de fastnat i en buske eller nåt och rivits sönder när någon flyr i vild panik?

Med tanke på budgeten vill jag gärna ha lite bra idéer om hur jag ska gå tillväga innan jag börjar experimentera - det kostar ju lite att förstöra kläder i onödan, både i plagg och andra material. Jag är tacksam för all hjälp!!!
draksamlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 21:11   #19
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Ingen som provat att köra kläderna i en cementblandare tillsammans med diverse stenar med vassa kanter??

Låter ju som en hyfsat omild behandling som säkert ganska fort gör att kläderna ser välanvända ut. Dock vågar jag inte garantera att dom inte blir FÖR slitna.....men det kanske tål att prövas, och i så fall på ett testplagg först.

Jag menar, jeans heter ju stonewashed....
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 09:58   #20
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Efter att ha gått igenom min medeltidsgarderob på sistone så har jag insett att 4-5 års "naturligt slitage" och maskintvätt har gjort de flesta plaggen megapatinerade utan att jag har behövt försöka. Slitna sömmar, hål i tygerna, trasiga remmar att snöra med, möss som har byggt bo i vissa plagg (!) med mera. Slitsar i sidorna på skjortor är tydligen väldigt känsliga, av min garderob att döma.

Så ska man patinera så att det ser naturligt ut så ska man kanske börja med de mest utsatta sömmarna, som utsätts för mest slitage och belastning. Runt magen och midjan blir det ofta hål i tyget när man täljer, smider, bär ved, och så vidare. Nederkanten på byxor har en förmåga att slitas sönder om man går mycket i skog och mark, etc.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 15:12   #21
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Citat:
millsing skrev:
Ingen som provat att köra kläderna i en cementblandare tillsammans med diverse stenar med vassa kanter??
Jag har, fungerade fantastiskt uruselt!
Vi gav upp efter en halvtimme och sandpapprade istället.
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 16:39   #22
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
För torkat blod se mitt inlägg på föregående sida. Det handlar bara om att blanda till rätt nyans. Se till att ha tygspill eller nåt att testa att droppa färgen på. Helst ska det bli en brun ytterkant på fläcken.

För "färskt blod" är det nog bäst att blanda färg med tex latex eller lim som håller i tvätten. Annars är det väl teaterblod som gäller och så får man smeta på det på nytt för varje gång man tvättat.

Svettfläckar kan man få fram med hjälp av fett. Testa med olika sorters fett tills du hittar det som verkar bäst. Tex matolja eller läderfett. Testa även att stryka på fläcken med ett gammalt strykjärn. Utan ånga dock!

För gammal ingrodd svett kan man använda sadeltvål. Lägg tvålen i en bunke och häll på lite vatten och ta en stor pensel och gnugga på tvålen så att du får upp ett ordentligt lödder. Smeta på löddret på utvalt ställe på plagget, tex under ärmen, och pressa med strykjärn (utan ånga). Smeta på lite mer lödder och pressa igen. Upprepa tills du är nöjd med fläcken.

Hoppas du fått lite svar på dina frågor iaf.

Senast redigerad av Dew den 2008-05-15 klockan 16:46.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 16:42   #23
Dew Dew är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 71
Det är ju ganska äckligt på riktigt att ha gamla matrester på kläderna, men det är klart, ska det bara vara för ett tillfälle så är det ju helt klart ett bättre alternativ än lim som ju inte går att tvätta bort.
Dew är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons