Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-07-18, 10:54   #1
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Question köpa korsettkit?

Hej
Jag funderar på att köpa något av dessa kit
http://www.venacavadesign.co.uk/Prod...7436fef4fdde1f


Det jag inte riktigt förstår är vad det är för tyg jag får med i de kiten som inkluderar tyg. Får jag tex de fodertyger jag behöver?

Jag är storlek 36, vilken UK storlek har jag då?

För att sy denna korsett, behöver jag några speciella verktyg då? Typ tänger eller liknande?

När det någon annan som beställt från denna sida eller sytt upp detta mönster? Vad tyckte ni?

Jag är sy sugen på att börja sy korsetter!!
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 13:52   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hej!

Du får varken fodertyg eller tyg med i detta kit.Däremot verkar det som om du får kantbanden som behövs.

Det du får är alltså, som jag fattat det:

stålskenor
hyskor/hakar
planschett
kantband
snöre
mönster

för att sätta i öljetterna behöver du öljettverktyg, finns att köpa i alla syaffärer för en ganska liten summa. Då bankar du i dom för hand. Eftersom du får redan färdiga stål så behöver du inget övrigt till det.

Om du har storlek 36 så fungerar mönster 6-12 helt ok, du ligger nog på 6-8 någonstans. Skulle det vara för stort ändå så är det bara att minska några millimeter på varje mönsterdel.

Jag har beställt från Venacava en gång och tyckte de var personliga och trevliga. Inget krångel! Då beställde jag dock alla delar för sig, vilket ju blir lite billigare, men det är ju hemskt bekvämt med ett färdigt kit så man slipper tänka och slipper knipsa stål själv!

Bara en liten varning, det där med att sy korsetter är som med Pringles, "Once you pop, you can´t stop!".

Lycka till!!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 14:09   #3
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Ser ut som om du kan välja mellan coutiltyg (tyg särskilt för korsettsömnad) och vanligt satintyg, svart eller vitt skriver de. Om du går in på "fabrics" så ser du hur de ser ut, när det gäller coutil så skulle jag gissa på att det är det som kallas "patterned coutil" som kommer med i kittet, men det är ju bara att fråga innan förstås så blir du inte besviken. Övriga tyger om du önskar det, som foder osv., får du köpa själv. Jag gjorde min första korsett utifrån detta mönster och det är inget större fel på det, ett bra nybörjarmönster helt enkelt och instruktionerna är för ett lager tyg (men man gör ju som man vill givetvis).

Jag har köpt från Vena Cava Design flera gånger och tycker att de är supertrevliga och det är enkelt, praktiskt och billigt, nu när de gjort om hemsidan finns det dessutom ännu mer att köpa

Lycka till!
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 15:58   #4
Baggin Baggin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 330
Tack så mycket för svaren!

Ja, det är jättepraktiskt med kit för korsettnybörjare som mig som inte riktigt vet vad det är för saker jag behöver.

Jag är så sugen på att börja sy!

Vet någon ungefär hur lång tid det tar för transporten att nå Sverige?
Baggin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 16:53   #5
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hah! Såg nu att det fanns kit både med och utan tyg. Jaja... Kommer inte riktigt ihåg men jag tror frakten tog 1-2 veckor, lutar nog mer mot en. I semestertider vet man ju aldrig, dock.. Skriv och fråga vetja!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-07-23, 17:36   #6
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag har fått saker från venacava på 3-4 arbetsdagar. Jag tycker venacava är jättebra, och de är väldigt juste också när man har kontakt med dem.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons