Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-12, 15:46   #1
Rimson Rimson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 3
Question Vad är bäst?

Jag måste köpa en ny maskin för min är slut som artist. Det är en AEG, dvs det billigaste man kan hitta för pengar på Elgiganten. Men nu efter sju år är den slut och jag köper hellre en ny än betalar pengar för att laga på den gamla skrutten. Men vad ska jag ha?! Jag syr kuddar, gardiner, kläder.. ja det mesta. Skulle behöva en maskin som kunde klara lite tjockare tyger men som helst inte kostar mer än 5-6000.
Jag har kikat lite på Singer. Det var vad min mamma hade och men hennes bästa vännina hade en Singerbutik så jag antar att det var ett lite partiskt beslut Men som liten fick man såklart höra av vänninan att Singer var den enda maskinen som var värd att användas. Trots att jag vill minnas att den var inne på lagning både en och tre gånger. Detta var förvisso när jag var liten på 80-talet och man kan ju hoppas att tekniken har gått framåt sedan dess

Jag kikade på Singer curvy 8763 och en curvy 8770. Man lär ju inte använda alla 225 sömmarna på 8770 kanske, men eftersom det just nu bara skillde en tusenlapp mellan maskinerna så kändes det lite roligt. Men är Singer verkligen en bra maskin? Jag tycker det är få som har just Singer och man ser dem nästan ingenstans. Under åren har jag hört lite dålig kritik om Singer i allmänhet. De kommer oftast inte heller med lika bra garanti som tex Husqvarna. Ni som vet och syr mycket? Är det dumt att lägga 5000:- på en singermaskin? Eller ska man satsa på ett annat märke? Många verkar gilla brother och dem har jag ingen erfarenhet av alls. Får man mer kvalité och livslängd ut av en mekanisk maskin än ur en datoriserad?
Allt lär ju vara bättre än den jag har haft, men jag skulle bli superglad för lite hjälp i symaskinsdjungeln.
Rimson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 16:29   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Titta på Janomes maskiner, de finns i många prisklasser.
De är pålitliga, stabila och syr mycket fint.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 19:24   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Brother brukar ge mycket maskin för pengarna.

Men funderar inte så mycket på märken. Gå runt och provsy.
Och se vad som passar dig. När det gäller symaskiner är personkemi viktig. Håll dig till kända märken och undvik dom allra billigaste modellerna. När symaskinerna har kommit upp i klassen en bit över 2000 kr så börjar dom att bli bra.
Flera olika enstegknapphål är toppen.
Mönstersömmar är kul, men inget måste.

Ta god tid på dig. Fortsätt gärna att kolla även när du tror dig hittat rätt.
Innan du bestämmer dig sov minst en natt på valet. Är du lika kär dagen efter och har drömt om maskinen på natten då har du hittat den rätta.
Det är din bästa vän du ska köpa och ni ska trivas ihop i många år och ha kul ihop. Men rätt vän kommer sygläden.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 19:36   #4
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Och så säger jag - titta pa Husqvarna. På begagnatmarkanden finns väldigt många bra Husqvarna! Jag har sytt på de flesta maskiner men alltid kommit tillbaka till Husqvarna. Gedigna maskiner helt enkelt...
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 19:54   #5
Rimson Rimson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 3
Tack så mycket för tipsen. Än så länge har jag bara kikat i skyltfönster och tittat på nätet, men det är klart jag måste gå och provsy... hur kunde jag inte tänka på det
Skönt att veta lite mer ialf. Nu vet jag vad jag ska spana efter. Singer-tankarna ska jag nog lägga ner helt
Rimson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 15:12   #6
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Det finns ju en hel drös med recentioner att tillgå här på sysidan...
Fast hittade endast detta http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1566 ....
Jag brukar kolla där oxå.
Hoppas att du blir nöjd med din maskin.
Min svägerska fick en singer (helt ny) i mitten på 80-talet av min bror.
Hon syr inte värst mycket nu, men mycket då barnen var små, jag har lånat den otaliga gånger oxå.... Tyker att det är en fin maskin o den har aldrig gått sönder... så det med märket är ju en smaksak...
Ska ju gärna KÄNNAS bra, så tipset om att provsy är bra.
Mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 16:14   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köper du från england, så borde dina 6000 kr räcka till både symaskin och overlock. Här kommer ett förslag.

http://www.sewingmachines.co.uk/brothernv20_info.htm
och

http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm

Symaskinen 299£ och overlocken 259£=558£ (Just nu 5935 kr, kursen varierar lite).
Du får symaskinerna på ungefär en vecka hem till dig och det är fraktfritt. Dessutom får du en massa tråd, saxar andra sysaker på köpet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 17:52   #8
Rimson Rimson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 3
Jag kikade på en Bernina Activa 220, den verkade slitstark och bra. Kanske inte den snyggaste maskinen på marknaden dock. Fanns att köpa i England för under £600, betydligt bättre än de 10 000:- den kostade här. Begagnat finns med men det vet jag inte om jag vågar köpa från England ... iofs kan ju en ny maskin gå sönder mer än en begagnad så jag kanske bara är larvig. Priset var ju väldans bra

Men nu blev jag lite intresserad av länkarna jag fick. Tack för dem. Den sortens overlock verkar perfekt, den ska jag nog faktiskt beställa. Symaskinen verkade himla bra den med. Det blir nog till att skriva ner alla maskiner och sen kuska runt bland butikerna och provsy
Rimson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-14, 19:02   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Skit i Singer, nu för tiden är Singer ungefär budgetmärke.. eller något ditåt. För 50+ år sedan var Singer det bästa man kunde ha, men nu för tiden lever de bara kvar på det ryktet.

Gå runt o provsy säger jag, ta med dina tyger och sy på det sättet du tänkt sy.. med rätt sömsmån, osv. Om säljaren vägrar låta dig provsy, gå annanstans.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons