Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-03-12, 21:19   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
2- eller 4-trådig maskin?

Min snälla mamma har spanat in en Huskvarna åt mig...4-trådig. Dock har jag hört ett proffs råda mig att välja en 2-trådig som inte skär tyget allteftersom man syr. Så nu måste jag fråga er vad dni tycker. Och är det katastrof om man syr fel med sin överlock. Det blir ju mkt att sprätta! och har man gjort helt galet har maskinen ju även skurit bort ev felarginal...om ni förstår hur jag menar?

Ska iväg och provköra i butik på tisdag!
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-13, 07:44   #2
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Kan det vara så att proffsen menar en täcksöm när de pratar tvåtrådigt som inte skär?

Min overlock kan (med tillbehör) sy 2,3 samt 4-trådig overlock (och alltså skär av kanten). Jag tycker att det är avskärningen som är grejen med overlocken, det är där (och slippa kasta sömsmånen) som jag spar tid när jag syr. Är det något jätteviktigt jag syr (som nu en festklänning) syr jag raksöm på vanliga maskinen, och overlockar sedan.

Ska du ha en täcksömsmaskin får snälla mamma betala en hel del mer (runt 9-10000 för en pfaff t.ex.) än för en bra billig overlock (rekommenderar min som vanligt, Bernina 700D, runt 4500). Huskvarna har jag ingen som helst koll på (annat än att här på forumet är det nästan uteslutande Huskvarna-ägare som får problem, vet inte om det beror på maskinerna i sig eller att det är fler huskvarnaägare här än andra ägare). Det beror ju på er vad ni vill lägga pengar på.

Om du är rädd för att ha sytt för mycket på sömsmånen, ska du nog sy upp provkläder i lakan först eller skaffa en provdocka att nåla upp dina kläder på.

Lycka till (och tacka mamma ordentligt!)
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-13, 19:40   #3
IrenePanik IrenePanik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 183
Undrar vad det är för proffs du pratat med? Det är inte mycket man kan göra med 2 trådar, så vad är då vitsen? Trots allt används mest 3 eller 4 trådar.

Täcksöm behöver 3 trådar. Hur ska det annars fungera på undersidan, när 2 trådar är på översidan?

Det finns 3-trådiga maskiner att köpa, men det blir dubbelarbete då - man bör ha 4-trådig för att sy ihop...

Man kan ju sy på vilken overlock som helst utan att skära, men resultatet blir därefter - trådarna går ju ihop över kanten och drar iså fall ihop tyget som blir knöligt och... Ja, du förstår?

Om man inte syr täcksöm eller dom snygga dekorationssömmarna, förstås, som man syr tyget (alltså inte efter kanten).

Rätta mig om jag har fel!
IrenePanik är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons