Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-30, 13:05   #1
Raffset
Guest
 
Inlägg: n/a
Hjälp med foder!

Hello! jag håller på att sy en fodrad kappa. Har läst att man bör ha rättså generöst med tyg i ryggen så att man inte spräcker den när man försöker kramas.. nu sydde jag ju fodret innan jag läste detta.. så jag undrar om man måste lägga in kilar där det stramar mest, eller om man helt enkelt bara kan klippa två revor och sicksacka dessa.. eller håller det inte? Eller blir dom uttöjda så det "blåser in"? Jag vill helst inte skarva med fodertyget, det är så tjockt och risken är stor att sömmarna kommer att bukta ut och synas på den färdiga kappan... Hjälp mig!
  Svara med citat
Gammal 2005-11-30, 13:58   #2
degdala degdala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 192
Trångt foder

Hej!
Jag skulle klippa upp fodret mitt bak och fälla in en remsa av fodertyget från nacken ner till fållen. ca 5 cm bred,så har du till sömsmåner.
Lägg ett motveck i nacken. Om du inte kastar över sömsmånerna, (det gör man inte på foder) så syns det knappast något på rätsidan av kappan.
Du får säkert flera förslag. Hoppas det löser sig!
Inger
degdala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-30, 14:02   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hej
Ett foder bör vara aningen större än plagget, och, med ett litet veck på bakstycket, mitt bak.
Men är det ett tjockt foder kn det va svårt med ett veck där.
Har du mycket sömsmån? Går det att "ta lite av den"? Sy med mindre sömssmån! Det kan räcka med att Du syr mångon millimeter utanför de sömmar du gjort!

Hur rymlig ska kappan vara, kan du sy kappan "en aning snävare", det behövs inte så mycket.

Hoppas att du får till den
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons