Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-07, 09:59   #1
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Negativ kritik

En liten fråga varför plockas all negativ kritik bort i forumet?? Tycker det är ganska kul o se hur olika vi ser på saker o ting
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 10:42   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Så länge kritiken är konstruktiv och inte blir personlig så tycker nog jag som du.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 22:12   #3
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Dom två jag hänsyfta till nu var väl inte direkt personliga utan uttryckte väl mer vad personerna tyckte om vissa saker och vi har väl alla lov att tycka olika
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-07, 23:34   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Instämmer att det är bra med konstruktiv kritik. Den ska inte
vara fylld av personliga påhopp utan saklig. Det är inte nödvändigt att vara otrevlig för att har en avvikande åsikt.

Det går bra att säga t ex; om du gör si o så, så händer detta.

Konstruktiv kritik är en gåva från någon som vill främja din utveckling. Om någon ger dig det så vill den dig väl och vill föra dig framåt.

Men visst kan det svida ändå, det brukar kännas positiv när den har fått ligga till sig. För visst är det så att vi alla vill det bästa och har de bästa avsikterna.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 08:54   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Nu vet jag inte riktigt vad ni pratar om, men, vid de tillfällen som jag som moderator har raderat negativ kritik handlar det om två olika saker. Antingen är det rena personangrepp, eller så handlar det om kommentarer som är Off-Topic, det vill säga inte hör till ämnet. Jag har aldrig raderat något bara för att det är negativ kritik.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 11:33   #6
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Nej jag känner inte heller till detta att det skulle varit modererat för att det varit negativ kritik om ingen annan orsak funnits t ex att den som skrivit inlägget själv velat få det ändrat.
/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-08, 13:30   #7
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Jag vet inte heller vad som ev är utraderat utan tyckte att diskussionen om kritik som sådan är intressant.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 18:56   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag kan tycka att benämningarna 'negativ kritik' och 'positiv kritik' låter besynnerliga men så är jag inte riktigt "svensk" längre.
All kritik syftar ju till att fungera som återkoppling ("feedback" på svenska) och då innebär det ju att även kritik som säger att något är fel och kan/ska rättas är positiv. Militären har uttrycket "gör om, gör rätt", vilket tydligt speglar det här.
Jag tror vi svenskar är rädda att säga något som kan tolkas som negativt. Idol-juryn "mobbar" när de berättar att vissa deltagare inte har läggning att med sång och musik och min hustru som arbetar som hemspråkslärare har fått instruktioner att inte föra fram "negativ kritik" när hon skriver sina skriftliga omdömen.

Alltså jag tycker man kan meddela fel någon gör men också berätta hur saker ska göras.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-10, 19:14   #9
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Jag kan tycka att benämningarna 'negativ kritik' och 'positiv kritik' låter besynnerliga men så är jag inte riktigt "svensk" längre.
All kritik syftar ju till att fungera som återkoppling ("feedback" på svenska) och då innebär det ju att även kritik som säger att något är fel och kan/ska rättas är positiv. Militären har uttrycket "gör om, gör rätt", vilket tydligt speglar det här.
Jag tror vi svenskar är rädda att säga något som kan tolkas som negativt. Idol-juryn "mobbar" när de berättar att vissa deltagare inte har läggning att med sång och musik och min hustru som arbetar som hemspråkslärare har fått instruktioner att inte föra fram "negativ kritik" när hon skriver sina skriftliga omdömen.

Alltså jag tycker man kan meddela fel någon gör men också berätta hur saker ska göras.
Kanske det är bättre att säga att man bör ge konstruktiv kritik än att använda orden positiv eller negativ kritik, kritik som sådan är ju som sagt en sorts återkoppling där man kan framföra åsikter om både positiva respektive svaga sidor hos något.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 12:40   #10
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Jaa, visst kan man använda ordet konstruktiv kritik. Men det blir svårt att
alla i detta forum skall ändra språkbruk.

Det hänger ju på mottagarens känsloupplevelse när den läser o tolkar.

Hur tog du nu emot ovanstående rader?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 13:22   #11
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Det känns något som att denna tråd har hamnat i ett annat spår än det som den första frågan syftade på. Där påstods att negativ kritik modererades bort, vilket inte känns igen av oss som modererar.

Huruvida man ska ge kritik eller ej så är det tycker jag, självklart att man kan få ge negativ kritik, men inte utan att vara konstruktiv eller ge något tillbaka, enbart negativ kritik hjälper inte att lösa något.
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 17:12   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kanske myggorna ska förklara vad som raderats på sistone!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 22:18   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Citat:
ulindh skrev: Visa inlägg
Det känns något som att denna tråd har hamnat i ett annat spår än det som den första frågan syftade på. Där påstods att negativ kritik modererades bort, vilket inte känns igen av oss som modererar.

Huruvida man ska ge kritik eller ej så är det tycker jag, självklart att man kan få ge negativ kritik, men inte utan att vara konstruktiv eller ge något tillbaka, enbart negativ kritik hjälper inte att lösa något.
Ooopss! Förlåt mig ...
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons