Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-29, 11:14   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Hur sy fickorna i en byxa?

Har fastnat... tänkte sy en par byxor till min 5-åring...tyget är inhandlat och jag tänkte använda ett mönster från Anita Gunnars "småbarnskläder" med lite modifieringar...

Men som det är med mönstren i den boken så måste man ju alltid rita om dem...och nu förstår jag inte hur jag ska sy fickpåsarna eller vad man ska kalla dem. Usel beskrivning...kan kanske lura ut hur man ska göra men om det blir fel...så blir jag och sonen ledsna...vi har inte hur mycket tyg som helst.

Tänkte använda skogsluffarbyxorna som basmodell fast utan knädelning och ev. utan bakfickor.

Någon som vet hur man syr framfickorna? Gärna ngn som har boken och som ser hur det är "beskrivet" där (och ritat)....Hur många ex. ska man klippa av delarna som hör till fickorna?

Är inte så förtjust i den boken eg. Alla storlekar är alldeles för stora och så måste man jämt ändra allt....

Men nu orkar jag inte skaffa ett annat byxmönster..så...hjälp!
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 11:52   #2
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 126
Måste Du ha fickor?
Fickorna glömmer man ju ofta att tömma före tvätt.
Lycka till
Gun-Britt
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 12:05   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Om jag måste ha fickor

Tja, tyget är lite tjockare och mer av byxtygkaraktär så jag tänkte att det skulle bli lite roligare med fickor också...

Sonen gillar "riktiga" byxor..och vill gärna har fickor att stoppa prylar i...(som delvis hamnar i tvättmaskinen ja ) Annars hade jag nog gjort vanlig midjeresår, men jag tror inte att det blir så snyggt med detta tyg...

Jag vet att det finns medemmar som har Gunnars bok så...om ni vet så.....

I eftermiddag ska jag försöka övertala sonen att jag får mäta honom lite överallt..brukar INTE vara poppis....Men kan man "muta" med att det är för att hans coola byxor ska bli gjorda så kanske det går...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 13:20   #4
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Man kan ju sy fickor utanpå, så då är det bara att forma efterbyxorna, om du tittar på min sida och ett par randiga kortbyxor där jag sytt fickorna utanpå. Gjorde dem till semestern.
/ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 14:57   #5
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Hmm, kan du inte titta på ett par "gamla" byxor i garderoben? Så kan du se hur det är gjort och kanske förenkla lite. I alla fall om du ska ha fickor fram ritas dessa in på framstycket dra en passande linje, sen behöver du en fickpåse (bestäm hur stor/djup fickan ska vara), och en del (bastycket till själva fickan) som både syns från utsidan och fortsätter ner i fickpåsen. Allt som allt tre alternativt fyra delar beroende på om du gör bakredelen av fickan i ett stycke eller två (som det oftast är i köpebyxor).

Ja, det var ett tag sedan jag gjorde det, försöker undvika det faktiskt men håller med om att det blir mycket snyggare och plagget får en mer arbetad look. Har du ingen annan sömnadshandbok hemma? Beskrivningar på fickor brukar finnas med i såna. Själv har jag Meedoms bok Barnkläder där finns en enkel beskrivning, men jag når inte den just nu (har bebisen sovande i famnen) om du vill kan jag referera vad som står där senare? Hoppas du får ihop det i alla fall och att sonen blir nöjd!
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 16:13   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
den här bloggen kanske kan vara till hjälp?
http://juliasewing.blogspot.com/2005...w-pockets.html
eller kanske denna?
http://www.independentliving.org/fas...nts/simp6.html
eller kanske dessa kan vara till hjälp?
http://www.leenas.com/English/sew_child.html
http://www.leenas.com/English/sew_general.html
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 16:42   #7
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
hmm...har kollat lite på bloggarna. Får nog göra det igen när ungarna har somnat (mer konc. då...)

Men jag tror att jag förstår hur jag ska rita fickorna och fickpåsar och så, men inte riktigt hur jag ska lägga ut delarna på tyget och sy ihop "eländet"...Jag får nog sätta mig och rita lite och ta ngt skruttyg och prova med....

Har iaf lyckats mäta min 5-åring, så jag vet vilken stl han ska ha. Och ritningen till mellankillens mössa är också klar.. så ikväll blir det klippa av för den iaf...Stora killen ska det också bli en mössa till men den har jag inte ritat ännu
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons