Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-23, 14:15   #1
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Reparation av symaskiner

Jag undrar om någon kan rekommendera någon bra symaskinsreparatör i Blekinge. Någon som verkligen KLARAR AV att laga maskinen så att det varar, (mer än tre veckor...)Det gäller Husqvarna Platinum 770.

Tackar på förhand.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 14:25   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Håller inte en reperation, så brukar det hos seriösa reperatörer ge garanti. Gå tillbaka och kräv att maskinen ska fungera.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-23, 16:20   #3
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Ja,jag har funderat på det också. Tror dock inte att jag vill att vederbörande ska peta mera i maskinen...
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 19:47   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det finns skitställen där folk inte vet vad de gör, och bara häller på massa olja och så "är det bra igen". :P

Jag hoppas du får tag på en bra en. Tänk på att det kan bli dyrt om delar behövs bytas ut.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-25, 17:07   #5
myway myway är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 115
Håller med dig. Och när jag drar mig till minnes så var det nog precis som du skriver. Lite olja här och där. Min man hade sönder den och kollade den lite, och det var då vi lade märke till, oljan alltså. Har också tänkt på rep.priset, så jag tror maskinen får stå som reservdelsmaskin istället. Jag har ett par andra... Men man blir irriterad.
myway är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-25, 21:43   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
En gång lämnade jag in min symaskin för att få dem fixa några problem. De öppnade inte ens höljet.. Bara en liten bit där nålstången är och hällde på typ en halv flaska olja, så det droppar.

Problemen dök upp igen ganska snart. Jag tog i saken själv, löste problemen själv. När jag öppnade höljet blev det uppenbart att de inte öppnat hela symaskinen då jag kände igen damm och lort från 12-15 år tidigare (då jag bodde hemma hos föräldrarna och symaskinen stod nedanför hamsterburen). Ja, hamsterspån låg kvar. Så avslöjande... Pinsamt.

Men nu har jag hittat en annan i Göteborg där jag kan lämna in på service när jag inte vill göra själv.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 19:38   #7
HelenaEA HelenaEA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 17
Tips om bra symaskinsreparatör i Gbg

Hej!

Var med om nåt' rätt läsligt nyss; stod och pressade isär en söm när jag plötsligt hör ett "pyyyssscchh" från symaskinen som står på köksbordet, och ser hur det börjar ryka ur kontakten! Drar givetvis ur den snabbt som attan, både ur maskinen och ur vägguttaget. Det luktar apa!

Kontakten - både honan och hanen - ser dock helt felfri ut, ingen svärta/sot, ingen smält plast eller liknande... Inser ju att jag i alla fall måste lämna in den, så min fråga är; vilken symaskinsreparatör i Göteborg kan ni rekommendera?! Och vad - ungefär - är skäligt att betala?!? Förstår ju att det naturligtvis beror på vad det är för fel, men hur mycket kostar en "vanlig felsökning", mellan tummen och pekfingret?
Maskinen är en gammal trotjänare - med betoning på gammal; jag övertog den efter en släkting -95, och den är antagligen köpt sent 80- eller tidigt 90-tal. Det är en Husqvarna OPTIMA 150, som alltid funkat helt prickfritt, och som jag tycker mycket om...

Tack på förhand för tips och in-put!

/Helena
HelenaEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 20:36   #8
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Cyrens vid redbergsplatsen. 580 för både skyttelsöm och overlock, gör det själv och är vettig. Har även servat industrimaskiner till mig för samma summa. Tycker han är jättebra. Har dessutom x'sor 12" sax för ynka 295:-. En riktigt bra deal.

Och Ichigo, hamsterspån är faktiskt jättebra när man behöver suga upp överflödig olja!
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-22, 22:03   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
På så sätt. Använder tygtrasa själv.
Men hamsterspån blandat med dammtussar, hår och tråd är nog inte optimalt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 09:48   #10
HelenaEA HelenaEA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 17
Jättebra! tack för svar!
HelenaEA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-23, 14:40   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tack för tipset förresten. ALltid bra att veta vettiga platser.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons