Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-11, 22:05   #1
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Nybörjare

Hejsan jag är helt ny när det gäller quiltning, men jag hade tänkt att göra grytlappar men tycker att det är lite tråkigt med vanliga rutor utan kanske vill göra något annat sorts mönster mer runda former och inte kantigt.hur går man tillväga? sätter man sig och bara syr och svänger när man känner för det eller ritar man upp på tyget innan eller hur funkar det? vad ska man tänka på när man syr genom ett fluffigt lager så?

tack på förhand
Amanda
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 10:03   #2
tyskland tyskland är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 510
Thumbs up Till nybörjare

Du vill quilta grytlappar . Kolla på you tube.Du kan leta på quilt för nybörjare eller quilta grytlappar.Sök dig fram med olika ord

Tyskland
tyskland är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 16:29   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skulle rekommendera att du börjar med raka bitar. Att sy runda former kräver betydligt mer och räknas som avancerade quilting.

Jag vet att jag kommer att räknas som en inspirationsdödare av en del. Men jag anser att det är bättre att man gör något som man har förutsättningar för att lyckas med. Börjar man på för svåra saker och inte får det bra är det lätt att man ger upp.

Jag själv använder inch mått, för jag tycker det är mycket lättare. När jag syr ihop bitarna använder jag mig av min 1/4 inchfot. Denna gör att jag får en exakt sömsbredd.
Visst kan du använda cm, men då måste du lägga till 0.64 cm till sömsmån på varje sida.
Det är viktigt att man är noga när man skär ut bitarna. En eller en halv millimeter kan tyckas lite, men det gör mycket på slutresultatet.

Först syr du ihop tygbitarna. Sy dom så att du för raka sömmar.
Sedan lägger du ihop de ihopsydda tygstycken, med vadd och baksidetyg.
Nåla noga gärna med säkerhetsnålar, många nålar undvik att nåla vid sömmarna, utan nåla mitt i tygbitarna, alternativt kan du limma med temporärt lim.
Sedan syr du i alla sömmar, försökt att sy så att du syr raka sömmar. Jag tycker att det fungerar bäst med walkingfot, för då matar symaskinen både uppifrån och nerifrån. Sy man man med vanlig fot glider gärna tyger olika och det är svårt att få det snyggt.

Sedan kan du om du vill quilta mönster eller brodera något motiv.

Till grytlappar använder man värmeisolerande vadd.

Vill du ha runda former är det lättare att göra applikationer.

Senast redigerad av bila den 2013-01-12 klockan 16:51.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-12, 21:13   #4
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Jag skulle rekommendera att du börjar med raka bitar. Att sy runda former kräver betydligt mer och räknas som avancerade quilting.

Jag vet att jag kommer att räknas som en inspirationsdödare av en del. Men jag anser att det är bättre att man gör något som man har förutsättningar för att lyckas med. Börjar man på för svåra saker och inte får det bra är det lätt att man ger upp.

Jag själv använder inch mått, för jag tycker det är mycket lättare. När jag syr ihop bitarna använder jag mig av min 1/4 inchfot. Denna gör att jag får en exakt sömsbredd.
Visst kan du använda cm, men då måste du lägga till 0.64 cm till sömsmån på varje sida.
Det är viktigt att man är noga när man skär ut bitarna. En eller en halv millimeter kan tyckas lite, men det gör mycket på slutresultatet.

Först syr du ihop tygbitarna. Sy dom så att du för raka sömmar.
Sedan lägger du ihop de ihopsydda tygstycken, med vadd och baksidetyg.
Nåla noga gärna med säkerhetsnålar, många nålar undvik att nåla vid sömmarna, utan nåla mitt i tygbitarna, alternativt kan du limma med temporärt lim.
Sedan syr du i alla sömmar, försökt att sy så att du syr raka sömmar. Jag tycker att det fungerar bäst med walkingfot, för då matar symaskinen både uppifrån och nerifrån. Sy man man med vanlig fot glider gärna tyger olika och det är svårt att få det snyggt.

Sedan kan du om du vill quilta mönster eller brodera något motiv.

Till grytlappar använder man värmeisolerande vadd.

Vill du ha runda former är det lättare att göra applikationer.
ok tack för tipsen tänkte något sånt här kanske :s (vet inte om jag egentliken får länka såhär men jag chansar) http://anettemcl.blogspot.se/2012/02/900-sakra.html
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 06:14   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Är det striplingen du menar (sömmarna som går runt) dom är inte svåra. Det behövs visserligen lite träning, innan du ger dig på något riktigt. Du kan göra dom där jag skrev att du kan quilta något mönster om du vill.
Det är viktigt att ha allt material stadig fastsytt innan du börjar på.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 11:27   #6
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Är det striplingen du menar (sömmarna som går runt) dom är inte svåra. Det behövs visserligen lite träning, innan du ger dig på något riktigt. Du kan göra dom där jag skrev att du kan quilta något mönster om du vill.
Det är viktigt att ha allt material stadig fastsytt innan du börjar på.
Ja det va de jag menade ^^ men ritar man ut mönstret eller kör man helt på fri hand ?
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-13, 12:20   #7
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
http://www.urbanelementz.com/shop/product/starletts/ massor med gratis mönster som man kan ladda ned
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 15:11   #8
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Citat:
anirch skrev: Visa inlägg
http://www.urbanelementz.com/shop/product/starletts/ massor med gratis mönster som man kan ladda ned
Åhhhh va fiffigt men...,dum fråga kanske, hur får jag över mönstret på tyget ^^
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 22:32   #9
anirch anirch är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 109
Jag skulle skriva ut ett A4 föra över det till mönsterpapper nåla fast o sy. Sen om det är rätt vet jag inte
anirch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 23:06   #10
PysselManda PysselManda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2011
Inlägg: 56
Citat:
anirch skrev: Visa inlägg
Jag skulle skriva ut ett A4 föra över det till mönsterpapper nåla fast o sy. Sen om det är rätt vet jag inte
Men fastnar det inte papper i sömmarna då? :O
PysselManda är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons