Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (3 röster). Visningsalternativ
Gammal 2013-04-08, 09:55   #16
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Den jackan är snygg. Jag tycker nog att det är rimliga tillägg på kroppsmåtten. Mönstret mäter yttertyget, innanför ska du rymma mellanlägg, foder samt en blus eller liknande. Dessutom ska jackan inte sitta som ett korvskinn. Syr du dessutom i sylinjerna så kommer tygvikningen också att ta tyg. Det är många sömmar så om du inte tänker lägga till för "turn of cloth" och tyget inte är så tunt drar det iväg där med. Prova att göra en toile av livet i en enkel flanell så får du en bra koll.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-09, 18:48   #17
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 15
Jag kollade i min bok Mönster och mönsterkonstruktioner för damkläder (Öberg & Ersman, 1985) och där säger att lagom rörelsevidd på en kavaj är 12 cm för byst och 9 över höft och stuss. Detta är dock gamla modeller (1985) och jag skulle tro att man minskat rörelsevidden något i moderna kavajer som är figurnära. Den aktuella modellen för det här syprojektet ser dock rätt standard ut, så min gissning är att 12 cm skulle kunna vara rimligt, men 20 cm låter ändå på tok för mycket.

Men nu ska jag släppa detta ämne. Hoppas detta gav någon hint om vad "lagom" rörelsevidd bör vara på ett ungefär för att underlätta ändringen av mönstret. (Jag har använt Öberg & Ersmans kavajmönster en gång tidigare och fann rörelsivdden bra för en något figurnära kavaj, liknande den som avses här.)

Lycka till! /Sandra
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 14:14   #18
Tarfala Tarfala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 7
Rörelsevidd

Det mönster jag har nu har är rörelsevidden på ca 11 cm, svårt att mäta exakt. 20 är jättestort på mig. Ärmen i Burdas petite är 67 cm lång och då är tanken att man lägger till 4 cm sömsmån.
Nja, det bästa är nog att köpa traditionella mönster. Alltså hoppa över självprint-mönster.
Tarfala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 16:01   #19
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Det kan inte vara så att du råkat få us size på mönstret och klippt us stl 18?
Låter rimligt med tanke på måtten.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-21, 10:29   #20
Tarfala Tarfala är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2013
Inlägg: 7
Burdas mönster för korta

Ja så måste det vara, som sextiosexan säger. Självklart.
Jag provade ett annat printa-ut-mönster, sydde upp ett prov. Den var bättre men även där diffade det för mycket.
Nä,det får bli de traditionella mönstren där man har chans att kolla måtten i förväg.
Tack för hjälp och tips

Senast redigerad av Tarfala den 2013-04-21 klockan 10:33. Anledning: fel signatur
Tarfala är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons