Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-05, 18:52   #1
gympaemma gympaemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 79
Stickade sockar

Hej!
Jag har tänkt lära mig sticka sockar.. Men de där med fyra stickor samtidigt har jag förstått arr de inte alls är min grej.. Så jag undrar om någon har/vet ett mönster på sockar stickade på två stickor! Hells om det finns på internet att kunna skrivas ut bara eller om någon kan dela med sig av sitt till mig..

/Emma
gympaemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 19:03   #2
Cali Cali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 154
Rundsticka

Det går utmärkt att sticka sockor på smidiga rundstickor, det finns en uppsjö av videos på youtube, t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=KtU53jldXMM
Eller sök bara på Kelley's Sock Class.

Då använder man sig av precis samma sockmönster som gäller för strumpstickor men man använder bara rundsticka.
Cali är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 21:32   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det där med fyra stickor ÄR halkigt och slipprigt i början, de första få varven.
Sitt med arbetet nära en bordsyta så glider de inte ur så lätt. Efter några varv så hålls stickorna på plats mycket bättre.

(Man kan sätta en gummisnodd över också som "stopp" på de stickor som man inte just då använder. Det är mycket "av och på" med dem, men det behövs ju inte i så många varv, som sagt.)

Rundstickor är lite egensinniga och busiga och vill vrida sig som de själva vill, om de får. Det gör att det är lite svårt att vara säker på att man inte vrider varvet när man sätter ihop det. Det är inte någon omöjlighet, men lite blodtryckshöjande ibland.

För att "tämja" "slangen" så den inte vrider sig så mycket kan man doppa den i hett vatten och sen hålla den sträckt medans den svalnar. Men det gör man förslagsvis utan stickning på den.

Dock finns det en jättebra fördel med rundsticka: du kan inte tappa bort 5:e stickan!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 05:52   #4
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Det här var det första som kom upp när jag när jag googlade på "sockor på två stickor": http://soanpysslar.blogspot.com/2007...2-stickor.html
Det finns säkert en mängd annat, bara att googla och leta sig fram till det man tycker verkar bäst.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 10:26   #5
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Citat:
Cessi skrev: Visa inlägg

För att "tämja" "slangen" så den inte vrider sig så mycket kan man doppa den i hett vatten och sen hålla den sträckt medans den svalnar. Men det gör man förslagsvis utan stickning på den.
Ååh! Bästa tipset någonsin! Jag blir tossig på mina rundstickor i plast som envist ska rulla ihop sig i små, små cirklar hela tiden.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 15:15   #6
gympaemma gympaemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 79
Tack så mycket!!
Jag stickar alltid på rundstickor, men jag va lite nervös för att de skulle bli för stort med dem jag har.. Jag har extra kosta med.. De är väl bara att testa då TAck
gympaemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons