Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-06-14, 21:57   #1
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Question "Inbyggd" korsett i klänning??

Nu är det så att skolan börjar i höst och där ska jag ha ett projekt som sträcker sig över året! Och projektet är att sy upp en 'remake' av en klänning som finns att hitta i boken "mode genom tiderna", sida 122 ser man baksidan av den i alla fall ^^,

Det står att den har sitt snörliv med stålskenor insytt i sig, och att det snörades.. Men då är frågan, det syns liksom inga snören varken bak eller fram, det framgår inte i beskrivningen heller. Den ska ha knäppts med hyskor bak, men då går det väl inte att snöra?? :S ursäkta om det framgår dåligt vad jag vill komma fram till...

Så, är det "enklare" att sy ihop det med yttertyget, ska man ge sig på det? blir det snyggare? Eller helt enkelt göra en korsett för sig? Kan man då i såna fall få till spetsen som går ner fram?

Har många frågor och behöver lite tips, men börjar såhär idag! Tacksam för all hjälp
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-15, 01:06   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Mitt förslag är att du gör korsetten helt separat!

Sys naturligtvis klar först, annars kan du inte prova klänningen.
Så får du se om du behöver fästa klänningen på några ställen med tränsar när du är klar, eller om det inte behövs.
Du ska nog i varje fall ha ett inre midjeband som är nägon cm tajtare som knäpps separat (det ska fästas i alla sömmar i klänningen).

Jag vet inte hur modellen ser ut, är det möjligt att lägga en skiss/bild här?
Svårt att svara på frågan om spetsformen annars.

För övrigt föreslår jag att du läser så mycket (praktiska) böcker om kläder från den tiden som möjligt i sommar, alltså innan du börjar!

Gå till museer och be att få titta och känna på riktiga kläder, ofta går det att få det (med bomullsvantar). Då får du mycket bättre förståelse.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-15, 22:30   #3
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Det är det som är de knepiga, hittar inte klänningen på nätet tyvärr!! Lite frustrerande, ska försöka att lägga fram någon typ av skiss och liknande.

Men det bandet som du pratade om, är det den så kallade passpoalen? För det står att den fungerar som ett stöd för hyskorna så belastningen inte blir så stor?
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-16, 01:17   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Citat:
Freyalyn skrev: Visa inlägg
Men det bandet som du pratade om, är det den så kallade passpoalen? För det står att den fungerar som ett stöd för hyskorna så belastningen inte blir så stor?
Jag skrev om inre midjeband, det sitter runt midjan, på insidan av klänningen (och därmed ovanpå korsetten), det avlastar klänningstyget i midjan.

Har ingen aning om vad för passpoal du menar. Tyvärr inser jag svårigheten med att förklara invecklade plagg så här med text.
Hoppas råden i mitt förra inlägg kan hjälpa dig!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-21, 13:32   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
En paspoal är ett band man fäller in i en söm, så att det sticker ut på rätan av plagget. Normalt för att få en dekorativ effekt och markera sömmen lite extra. Det är ofta i en avvikande färg och inte helt sällan vikt runt en snodd eller något sånt för att få lite volym.
Sitter det en passpoal längs kanterna där hakarna och hyskorna sitter kan det mycket väl hända att den dessutom hjälper till att avlasta det hela en aning, i och med att det blir fler lager tyg precis vid sömmen.

Bandet som Syofta pratar om sitter horisontellt på insidan av klänningen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons