Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-03, 20:43   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
materialåtgång 1770-tal

Planerar att sy en Watteau/Robe á la francaise med hela konkarongen av korsett, panier, underkjolar m.m.
Mönster har jag (klänning nr 2 från "Costume closeup 1750-1790, av Baumgarten) men frågan är hur mycket tyg som går åt till en sådan klänning.
Den har stor tygåtgång både i ryggen med watteauvecken och i sidorna med polaniseupphängningen, och ev även underkjolen i samma tyg.

Inser att jag borde rita upp mönstret och mäta (eller göra en läggbild) men vill helst köpa tyget så snabbt som möjligt.
Någon som kan ge en fingervisning på hur man ska tänka i tygberäknandet.

Undrar även om hur stora mönsterrapporterna på tyget borde vara. Har tittat på ett tyg med en rapport på ca 60cm och tycker att det känns lite väl stort...?

Även tips på billiga 1700-talsliknade tyger uppskattas.
Tack på förhand
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 21:19   #2
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Är väl ingen direkt 1700-tals expert men har sytt en del från både 1600- och 1700 talet. Mindre än 10 meter skulle jag aldrig köpa. Står det inget på ditt mönster? Där brukar det finnas något om hur mycket tyg som går åt.

Jag har använt mycket gardin- och möbel-tyger. Hos Duran kan man se exmpel på mönster, men priset är mycket högt. Alltså försöker jag hitta något liknande i affärer som säljer billigare. Ikea kan ibland ha bra tyger, men långtifrån alltid. Affärer som säljer stuvar på kilopris är också bra.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-04, 23:24   #3
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Näe, det står inget på mönstret alls om tygmängd.
Oj, 10m låter mycket, sökte efter liknande trådar här på sidan och då var det någon som sa 3,5-4m men det kändes väldigt lite (är ju ungefär vad som går åt till en modern balklänning med kilformade kjoldelar).
Kan man tänka ett par kjollängder + extra för liv/ärm/triming m.m eller är det helt uppåt väggarna (räknade på det sättet när jag sydde renässans men de klänningarna har ju inte poscher höfter).

JO
Det står förresten kjolvidd 250cm, underkjolsvidd 270cm och klänningslängd bak 165cm i mått till klänningen. Så på 4 kjollängder får jag ut kjol + underkjolsvidden på ett 140cm tyg. Då borde det gå att räkna på tygåtgång i kjollängder
ex. 165x1 (bak) +100x3 (fram o underkjol f/b) +200 (liv/ärm/trim) = 6,5 m
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-05, 08:52   #4
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Jag har noteringar på mönstren till sekelskiftsdräkter (1800/1900) om tygåtgång på uppemot 9-10 meter och det med ganska enkla kreationer, dock med längd.
Kolla firmor som säljer mönster från tiden, såsom Past Patterns.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 09:41   #5
Anna_li Anna_li är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 5
När jag sydde min första robe francaise gjorde jag överklänning och kjol i samma tyg. Till den gick det åt ca 12 meter, eftersom jag är lång (1.78) och ville ha ett släp på överklänningen på ca 25 cm. Jag var tvungen att handla mer tyg för det gick åt mer än jag trodde till alla dekorationer, manchetter och stomachern. Till en enkel robe anglaise utan dekor och tillhörande kjol räcker det med 3,5 - 4 meter beroende på tyg.
Anna_li är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-06, 11:06   #6
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
När jag nyss sydde min Robe a la francaise hade jag 6 meter tyg (140 brett tror jag), det räckte väldigt precis till klänningen, men inte till underkjol/förkläde fram, vilket jag hade hoppats på. Men jag skulle ändå köpa mer än 6 meter oavsett. Tänk på att det går åt ganska mycket tyg till dekorationer, som till att göra massa rynk, eller stora ärmslag, volanger osv.
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 13:35   #7
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Jag är rätt säker på att jag använde 6 yard (knappt 6 meter) * 54" (ca 150 cm) till min säck. Den har ett förkläde fram, men ingen underkjol i samma tyg, gör man så kan man ju spara ca två meter tyg
Men omfånget är i minsta laget, onekligen. En extra meter hade gjort mycket för klänningen.

Bild: http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=74967&set=lp
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons