Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-16, 19:37   #1
cottoncandy cottoncandy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 26
Sömmerska i stockholm?

jag skulle behöva en sömmerska i stockholm som kunde sy upp ett par saker till mig, men vet inte riktigt var jag ska leta. någon som har något tips?
cottoncandy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-16, 20:05   #2
cottoncandy cottoncandy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 26
(mot betalning såklart) borde kanske titta i gula sidorna eller så, men det känns lite formellt på något sätt. och dom verkar ha en lite märklig prissättning ibland..
cottoncandy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 05:44   #3
Adonia Adonia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 112
Vad menar du med märklig prissättning?
Adonia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 08:09   #4
Jakob Jakob är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 14
Går det bra med en sömmare också?

/Jakob
Jakob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 09:04   #5
cottoncandy cottoncandy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 26
har t.ex. en kjol som jag för några månader sedan ville ha hjälp att ta in lite i midjan (väldigt enkel, den var bara i bommullstyg och inte ens fodrad) och den vi ringde (som hade ett företag alltså) sa att avsett hur litet jobb det var skulle det kosta minst 400 kr (dom hade inte ens sett kjolen, men vi hade förklarat) kanske bara jag som har dålig koll, men jag tycker det känns lite märkligt att sätta priser utifrån nån princip snarare än efter vad man faktiskt gör.
cottoncandy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 09:21   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Principen med prissättning är nog att skattmasen vill ha sin del. Rätt i bakfickan är ju en annan sak och då handlar det inte om 400 kr.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 09:59   #7
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ofta får man ju höra, "det är ju bara att ta in lite här och sy en söm där" det krävs lite mer än så! Allt tar sin tid att göra. Det ska sprättas upp, sys in eller ut, snyggt, sedan ska allt tillbaks där det ska vara. Och att t ex ta in i midjan, kan resultera i att nästan hela linningen behöver lossas på.
För ett antal år sedan, var det en kvinna som ansåg att jag var dyr! Jag hade kortat av 6 st gardiner, (sprättning, pressa ner de gamla fållarna, måtta upp, pressa, sy) Jag begärde 150,- för alla + att jag fållat en lång gardinkappa i spets. Hon sa så här: För att sy en söm. Att korta av!!!!
Hon har fått skaffa sig en annan sömmerska!!
De som har företag, måste se till att de får in till alla avgifter.
Jag vet att för några år sedan, så kostade det mer än 400,- att få ett blixtlås utbytt i en fodrad barnjacka!
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 10:23   #8
cottoncandy cottoncandy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 26
jag menar inte att underskatta folks arbete men jag tycker personligen det är lite märkligt att inte ens titta på saken innan man bestämmer att det kostar minst 400 kr. det var en vid kjol så den hade bara behövts ta in lite i linningen, det behövde inte ens vara "perfekt". 400 kr är väl nog ungefär dubbelt så mycket som kjolen kostade från början.
cottoncandy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 10:36   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Då är det till att göra det själv.
En sömmerska vet hur lång tid det tar att göra ändringar, så det var antagligen därför du fick det priset, utan att de tittat på det. Och de har sina prislistor.
Jag skulle inte tro att de lämnar ifrån sig, och tar betalt för något som inte är snyggt och prydligt gjort.
Nu är inte jag någon "utbildad sömmerska" men jag lämnar inte ifrån mig något som inte jag är nöjd med själv. Igår tog jag in en fodrad väst i ärmhålen, det syns inte att jag öppnat fodret och gått in mellan och sytt in både plagget och fodret. I mitt tycke, ett perfekt utfört arbete.
Men du kan väl höra dig för på flera ställen, det finns säkert någon som inte är så dyr.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-17, 10:44   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Faktum är att 400 kr är en ganska normal timdebittering i ett företag och inte blir det mycket kvar till företagaren. Betänk att bara en felsökning av en TV kan gå på 500 och då får du inget gjort ännu
Pilla på själv du så tjänar du en slant och resultatet blir nog bra också.
Lycka till med kjolen!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons