Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-12-11, 20:09   #1
AnnaSofia AnnaSofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 5
Övertråd går av

Hej. Har en problem med att övertråden går av regelbundet när jag syr, främst vid dekorsömmar. Övertråden går av (ser ut som den nöts ut) ca en decimeter ovanför nålsögat, där tråden går bakom "böjen". Har testat trådspänningen lite fram och tillbaka men får det inte att funka. Sömmen ser okej ut först men efter ca en decimeter blir sömmens tråd tunnare och tunnare och sen går den av. Inte snyggt. Nu har det gått två veckor och jag börjar bli frustrerad.

Bifogar bild. Sömmen är alltså sydd höger till vänster på denna bild.

Något tips?
Bifogade bilder
 
AnnaSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-11, 20:22   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Har du bytt nål? Kan hålet i stygnplåten blivit skadat, vassa kanter som kan skava av tråden?

Senast redigerad av ninnami den 2012-12-11 klockan 20:22. Anledning: stavfel
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 09:53   #3
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Troligen har du en vass kant någonstans som skadar tråden.
Innan tråden går av men efter den börjat bli tunnare så stoppa och se var på tråden som de trasiga kardelerna samlas upp. Det bör bli en liten "klump" någonstans.
Vad har du för maskin?
Hur grov nål och tråd använder du?
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 16:55   #4
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Det kan också vara tråden som är av sämre kvalitet, har själv råkat ut för detta...
Hoppas att du får fixat till det.
Med vänlig hälsning Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 18:04   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du gjort storstädning av maskinen?
Damm och skräp kan ställa till det.
Använd gärna datormunstycke till din vanliga damsugare helt suverän att städa symaskinen med. Dom hittar du på bla Biltema för några tior.

Ta nålar från en annan förpackning inköpt vid annan tidpunkt. Det kan vara fel på nålarna i den förpackningen.

Annars kan det vara något hack i stygnplåten, som är ganska vanligt fel. En stygnplåt håller heller inte för evigt, en ny kostar ett par hundralappar. Har man tur kan det gå att fila bort hacket.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 21:00   #6
AnnaSofia AnnaSofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 5
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Har du gjort storstädning av maskinen?
Damm och skräp kan ställa till det.
Använd gärna datormunstycke till din vanliga damsugare helt suverän att städa symaskinen med. Dom hittar du på bla Biltema för några tior.

Ta nålar från en annan förpackning inköpt vid annan tidpunkt. Det kan vara fel på nålarna i den förpackningen.

Annars kan det vara något hack i stygnplåten, som är ganska vanligt fel. En stygnplåt håller heller inte för evigt, en ny kostar ett par hundralappar. Har man tur kan det gå att fila bort hacket.

Hej igen.

Maskinen är ny, en Janome. Jag har inte vågat ta bort någon del än eftersom jag inte är så van vid symaskiner. Har testat flera olika trådar. Ett fel jag gjort ett antal gånger med den stackars maskinen är att jag använt fel fot till stygnen... Det kanske har gjort att nålarna (jersey 70 samt standard 70) har stött i och blivit trubbiga. Ska köpa nya nålar och testa. Vad är stygnplåt? Tack för alla tips och för er hjälp!
AnnaSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 21:10   #7
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Stygnplåten är den platta som det är hål i, i vilken nålen går ner i. Ta loss den och förvissa dig om att den inte blivit skadad. Samtidigt kan du passa på att städa under stygnplåten.

Kanske ska du gå upp i grovlek på nålarna, kan vara så att tråden är lite för grov för en så fin nål. Jag brukar som standard använda 80 nålar.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-12, 21:31   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Stygnplåten är den biten som sitter vid matartänderna. Den brukar sitta fast med 2 skruvar.
Ta loss dom och lyft bort stygnplåten.
Kolla hur spollhuset sitter och ta bort denna. Rengör borsta och gör rent där så långt du når. Ta bort allt damm, både i spolhus och i korgen som spolhuset ligger i, damma runt matar tänderna.
I spolkorgen finns det ett lite hål i mitten. Häll en droppe olja i hålet.

Ta en tjockare luddfri tråd och dra mellan brickorna vid trådspänningen (övertråden)

Detta hör till normalt underhåll och att ta bort stygnplåten och göra rent där. Stygnplåten är det enda man får skruva loss själv på symaskinen, utan att garantin påverkas.

För att symaskinen ska fungerar måste man hålla rent där. Städa behöver man göra ofta. Oftast behövs en rengöring efter ett par syprojekt.
Moderna maskiner är extra känsliga för damm och trådrester.

Kom ihåg att första hjälpen vid krånglande symaskiner är:

1. Trå om både över och undertråd. (Maskiner trär ibland om sig själv) Testa.
2. Städa maskinen, Bort med stygnplåten och spolhuset, gör rent och sätt tillbaka. Testa.
3. Byt nål. Testa.
Detta låser många problem med maskiner som uppför sig illa.

Hör av dig och berätta hur det går?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 19:22   #9
AnnaSofia AnnaSofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 5
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Stygnplåten är den biten som sitter vid matartänderna. Den brukar sitta fast med 2 skruvar.
Ta loss dom och lyft bort stygnplåten.
Kolla hur spollhuset sitter och ta bort denna. Rengör borsta och gör rent där så långt du når. Ta bort allt damm, både i spolhus och i korgen som spolhuset ligger i, damma runt matar tänderna.
I spolkorgen finns det ett lite hål i mitten. Häll en droppe olja i hålet.

Ta en tjockare luddfri tråd och dra mellan brickorna vid trådspänningen (övertråden)

Detta hör till normalt underhåll och att ta bort stygnplåten och göra rent där. Stygnplåten är det enda man får skruva loss själv på symaskinen, utan att garantin påverkas.

För att symaskinen ska fungerar måste man hålla rent där. Städa behöver man göra ofta. Oftast behövs en rengöring efter ett par syprojekt.
Moderna maskiner är extra känsliga för damm och trådrester.

Kom ihåg att första hjälpen vid krånglande symaskiner är:

1. Trå om både över och undertråd. (Maskiner trär ibland om sig själv) Testa.
2. Städa maskinen, Bort med stygnplåten och spolhuset, gör rent och sätt tillbaka. Testa.
3. Byt nål. Testa.
Detta låser många problem med maskiner som uppför sig illa.

Hör av dig och berätta hur det går?


Tack.
Jag har gjort nästan allt som ni tipsar om. Köpt nya nålar av annat märke, använder nål 80 och med ny tråd. Tagit bort stygnplåt och spolhus och rengjort (var dock redan rent), trätt om maskinen femtioelva gånger. Det jag inte gjort är att dra en tjockare luddfri tråd mellan trådspänningsbrickorna för jag vet inte var de sitter. Har googlat på det men hittar inte någon bild eller förklaring, inte heller i instruktionsboken. Bifogar bild på hur tråden ser ut när den gått av.

Vänliga hälsingar S.
Bifogade bilder
 
AnnaSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 22:06   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att det var rent har jag svårt för att tro, det blir alltid lite småludd när man har sytt och det brukar vara den som ställer till det när det blir för mycket av den varan. Ofta ser man det inte förrän man drar ett varv med borsten och den blir luden.

Tråspänningbrickorna sitter där trär med övertråden första gången, (där övertråden försvinner).

Är första hjälpen okej då bör det vara något annat problem.
Janomes maskiner brukar inte vara särskilt känsliga på tråd.

Byt fot och testa en annan som är tillräckligt bred för mönstersöm. Eftersom du sytt i foten kan den vara skadad.

Låter det som det är något vasst som skär av tråden.
Jag skulle gissa att det är styngplåten som har fått en skada i hålet där nålen går ned. Att felet sitt någonstans ute i kanten eftersom när du syr bredastyng så bråkar den. Ta bort styngplåten och titta på hålet där nålen går med förstoringsglas.

Uppsök butiken där du köpte maskinen och ta maskinen med dig, efter som den är ny bör du ha garanti kvar. Så ska inte en maskin uppföra sig.
Har du köpt maskinen på nätet så kontakta företaget och berätta om felet, dom har skylighet att hjälpa dig.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-14, 20:08   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Du säger själv att du sytt så att det slagits sönder med nålen då är det ganska givet att det beror på att du gjort någon hack någonstans som tråden skaver av.

Nu är ju jakten på vart det kan vara.

Om du har bytt symaskinsnålar (till nya, inte bara byta runt mellan beg), prova olika pressarfötter så verkar det vara stygnsplåten som kan vara boven i dramat. Då är det bra att ta med symaskinen till service och berätta om problemet. De kan hjälpa dig hitta felstället. När det är hittat så använder de smärgelduk på stället och slipar bort "hacket". Ta då med alla pressarfötter du använt så kan de också slipas/bytas ut.

Ett tips:
Köp symaskinnålar från Schmetz.
Byt ALLTID symaskinsnålar, släng de gamla, spara inte på dem. Gör det efter varje (större) projekt. Uddstött nål även om det inte "syns" kan ställa till med besvär som hoppstygn.
Ja nålar är lite dyra, men det är värt det. I sverige kan de vara ganska dyra men man kan ju köpa online. I Sverige finns ju Bibbi.
Lägg ett par hundringar och köp de storlekar du gillar och så har du nålar för lång tid framåt beroende på hur ofta du syr. Det gör jag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-14, 20:43   #12
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Yahoo gruppen sewingmachinerepair har ett dokument kallat Troubleshooting Chart.doc som innehåller 47 potentiella orsaker till att övertråden går sönder.

Kan vara idé att gå igenom de punkterna. Kräver dock registrering (gratis) för att komma åt gruppen:

http://groups.yahoo.com/group/sewingmachinerepair/
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-14, 20:54   #13
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag går emot strömmen lite här och säger att det ser ut precis som min maskin betedde sig när det hade fastnat för mycket skit i trådspänningsbrickorna.
(Jag hade sytt med en defekt tråd som hade luddat av sig och gått av och haft sig och sedan betedde den sig likadant oavsett vad jag använde för tråd.)

Kan du rensa trådspänningen själv på din maskin eller är det inkapslat?
Är maskinen ny skulle jag absolut gå till butiken med den och prata med dom.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-15, 21:00   #14
AnnaSofia AnnaSofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 5
Tack igen för alla tips.
Syr nu endast raksöm och sicksack (med fot A)och det går bra. Det är alltså något fel som bara påverkar dekorsömmar (använder andra fötter ) så därmed utgår jag ifrån att det är stygnplåt eller fot som är problemet. Men jag får nog ta med maskinen till en butik för att undersöka saken. Dekorsömmarna får hoppstygn för ofta också och det måste fixas snarast.
AnnaSofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-17, 08:50   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
kanske du vänt nålen åt fel håll i maskinen, lätt gjort i brådskan
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons