Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-16, 20:51   #1
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Prestationsångest hos någon mer??

Jag vet ju att det inte bara är jag här på sysidan som är ganska mycket nybörjare på det här, men är det bara jag som får prestationsångest???? Satt just och sydde i en dragkedja i en fleecejacka och det ville inte alls ligga helt still fast jag nålat tätt och syr som en snigel. Det är visserligen bara andra dragkedjan jag syr i mitt liv men jag VET ju hur det ska va, ändå blir det inte så ju...tyg h*vetet har ju ett helt eget liv. Och så ser man allt fint alla människor åstakommer här. Det hjälper inte mycket som tröst att övning ger färdighet eller att maken snällt säger att det är väl inte konstigt att det blir si el så för det är ju svårt. För jag vill ju kunna allt, NU.....
Eller sitter den här känslan i då och då även när man blir duktig?
Innan har jag varit glad för varje söm jag sytt eftersom jag ju faktiskt inte kan sy, och kan man inte något så är ju minsta lilla man åstakommer bra-för att inte kunna sy alls. Men nu är jag i något mellanläge, jag börjar förstå mer,klara lite mer och VILL så mycket mer och det går inte samma takt så jag blir arg på mig själv för att jag inte klarar de krav jag sätter.
För två månader sen hade jag varit urstolt över sonens fleecejacka som nu är klar, nu surar jag bara över att sömmarna vid dragkedjan dratt sig och jag är på för dåligt humör för att sprätta upp det och sy om. Har bara lust att ta och ställa undan maskinen, för vilka idioter utom Lena ph syr sina egna kläder liksom....grrr
jaja...behövde ventilera och vill gärna höra fler vars maskiner flinar elakt igenkännande över hoten att förpassas till tvättstugans mörkaste hörn(pga av att det oftast bara är tomma hot och det verkar de små elakingarna fatta) och som svär som borstbindare över tyger,trådar,nålar och mönster..
För det är väl inte BARA jag????????
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 21:03   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Att sy i blixtlås är inte det lättaste.
(tråckla först, då slirar det inte iväg lika lätt)
Du kan också först sy längst ut i kanten, och sedan vika som det ska vara och sedan sy. då sitter det fst lite och åker inte iväg så lätt.

Det är säkert ingen tröst just nu, Att det är av misstagen man lär sig! Men det är så, kommer Du att märka vad det lider!
Vi har alla varit nybörjare och gjort våra små misstag.

Jag brukar kunna ha problem med att byta blixtlås i jackor, på ena sidan kan jag ha "för mycket jacka, och den andra sidan kan ha för mycket blixtlås"!!!

Hur som helst så är det skönt att få "klaga lite" bara det kan hjälpa. Och det kan också hjälpa att lägga bort det tills i morgon.

ops, här sitter jag och skriver medans badvattnet tappas upp,,, det vart väldigt mycket vatten,,, det rinner över!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 21:07   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
HA ha ha ha ...du får ursäkta att jag skrattar men dels så känner jag så väl igen mig och dels så blev Lena Ph kommentaren som pricken över i:et (tänker ofta på den sketchen när jag säger att jag sytt själv)

Vet att det är många som känner sig smått frustrerade när det blir fel. Jag är definitivt en och numera vet jag att jag hör till en av de där "duktiga" men inte hjälper det. Man höjer ju hela tiden kraven eller ger sig i kast med nya projekt som man aldrig testat och så sitter man där med någon konstig skapelse. Men det är ju så att man måste utmana sig själv för att utvecklas, åtminstonde måste jag det.

När jag blir så där frustrerad då ställer jag undan maskinen och det kan ta flera veckor, faktiskt månader innan jag tittar på maskinen igen. Men en dag när man mår bra och har mycket energi så tar man tag i saken igen. Antingen så sprättar jag och gör klart den men oftast så gör jag något annat av tygbiten.

"- Säg efter mig: Jag är Piggepiggsvin.
- Jag är Pigge...
- NEJ duuuu ska meeena va du säger..."

(Bit ur sketchen om någon undrar)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 07:39   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Pysseltjejen du är i gott sällskap. Tror vi alla har sån prestationsångest och vill mer än förmågan just nu. Pressa dig inte för hårt och vill inte för mycket, det tar bort glädjen i skapandet. Låt tiden och erfarenheten vara en ledstjärna så kommer du att bli mer tillfreds med ditt skapande.

Herrgud vad profan jag lät nu då ha ha.
Det jag vill säga med mitt svammel är att övning ger färdighet. Jag minns när man fick sy raksöm på ett papper i skolan. Utmärkt mönster att följa men inte fasen kunde man följa den linjen inte. Den var ju nån helt annanstans än min synål man körde ju runt som en drucken på papperslappen. Tills en dag... yes linjen och synålen hittade varandra. Lycka!!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 08:06   #5
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Prestationsångest vad är det? Är det sånt man har hela tiden då man ska åstadkomma något och som bara försvinner då det är klart? Jag har nästan alltid ångest när jag ska göra något men när jag väl kommer igång så blir det mindre och när det är klart så är det oftast borta.
Hur många gånger jag svurit, kastat iväg det jag gjort, sprättat och gjort om vet jag inte, men en liten tröst är att man alltid lär sig något på alla fel man gör. Men, tyvärr kommer man inte alltid ihåg allt man lärde sig men trägen vinner.
Ge inte upp och oftast är det bara vi själva som ser felet. Jag tjatar på min dotter som är så duktig på inredning att du behöver inte påpeka felen för vi ser dem inte. Visst är det konstigt att vi är så snabba att berätta om våra fel men inte det som är rätt och bra.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 21:22   #6
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
JAAAA!!! Jag räcker upp handen och sällar mig till din klubb. Visst är det så men någon gång ibland så brukar det bli bra också.
Jag försöker fokusera på om det är något moment som jag blev riktigt nöjd med, något nytt jag lärde mig eller något som jag kom på att göra på ett bättre sätt. Fast ibland blir det ju bara sååå fel. Svårast är det att komma över om jag mot förmodan sytt ngt till mig själv. Är det till sonen så brukar jag se det som så att det duger i sandlådan eller när han äter och slabbar ned sig.

Angående det där med blxtlås, så tycker jag att en blixtlåspressarfot är steg 1. Sedan brukar jag alltid tråckla sådana kluriga saker och skippa nålandet helt om det går. Jag fuskar rätt mycket med målartejp/frystejp som jag fäster både det ena och det andra med och håller på plats tills jag lyckats tråckla snyggt. Tycker ofta att nålarna ställer till det för mig. Mitt tips är att prova målartejp + tråckla, var utsövd, ostörd och utan tidspress så ska du se att du kommer få till ditt snyggaste blixtlås.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 18:01   #7
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Prestationsångest dras jag med fortfarande och jag har sytt i ganska många år och dessutom gått en gymnasielinje i ämnet.
Jag vill ofta sy en masa flashiga saker när jag ser allt annat fint som görs här på sidan, men jag får inse mina begränsningar och ta en sak i taget.
När det sen gäller dragkedjor så är de ett kapitel försig och jag blir lika sur varje gång som jag ska sy i en. Det är mer regel än undantag att jag får sprätta något.
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 12:25   #8
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
En sak attt tänka på också när man ser hur "alla andra" får det så fint "alltid", det är att det kanske inte var så fint från början! Jag har sytt en del riktigt fina saker, men i en del av dem har vissa sömmar/moment sytts/gjorts mer än en gång innan det blivit bra! Uppsprättaren används ibland väldigt flitigt... Men när jag väl visar upp det, ja då syns ju inte det! (Och man kan också se skillnad på saker jag gjort till mig själv kontra det jag gjort åt andra. De som är till mig själv har alltför ofta sina misstag kvar...)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 13:50   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tror hela problematiken med prestationsångest ligger i Jantelagen. Om den inte fanns så vore vi duktiga akrobater allihop och hade ingen måttstock heller på skala duktig mindre duktig. Huvudsaken man skapar och man ska bli nöjd oavsett fel och brister. Som sagt övning ger färdighet. Se det som är bra hellre än det som är mindre bra.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 17:44   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag säger som jag säger till mina ungar: Jämför inte med andra utan med dig själv. Ta fram något du gjorde för ett tag sedan och kolla, det ser troligen mycket bättre ut nu än då.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons