Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-12, 09:17   #1
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
tyg på längden och bredden

Hej!
Jag ska sy upp ett prov på en kjol, och tyget jag köpte (billigt tunt tyg) räcker inte om jag lägger det på längden, det var bara 110 brett, såg inte det. Dessbättre räcker det på andra hållet. Tyget är så vitt jag kan se lika stumt åt båda håll. Nu testar jag ändå såhär för det är mönstret och modellen jag vill åt för framtida projekt(detta prov kommer aldrig användas) men går det lägga mönstret på det hållet igentligen? Förstår att det inte funkar om tyget är olika elastiskt i de olika riktningarna men jag upplever inte att detta är det.
mvh Maria
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:21   #2
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Har du ett tyg som ditt. Kan du lägga mönsterdelarna på "fel" håll. Speciellt som det bara är en testkjol du aldrig ska använda. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:32   #3
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
men går det även om det ska användas??? Jag upplever tyget som lika stumt åt båda håll, men är det så eller skiljer det alltid i vävningen av tyget på de olika hållen....om nån förstår vad jag menar.. Vad "händer" om man lägger det fel? det ligger ju trådrakt fast åt fel trådar... kan man snåla på det här sättet?
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:39   #4
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Tyget kan ju krympa olika på bredden och längden. Men tvättar du tyget innan finns ju inte de problemet. Så du kan lugnt lägga det åt andra hållet även om plagget skall användas. Det händer egentligen ingenting om tyget är stumt åt båda håll. Ibland är tom vissa tyger, speciellt sådana med stretch vävda för att användas åt fel håll. Hoppas du förstår vad jag menar och att det blir lite klarare för dig.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:43   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Beror ju lite på tyget men i regel går det att göra så som du beskriver med vävda tyger. Så länge någon av trådarna följer trådriktningen. Alltså vågrät eller lodrät. På köpta plagg ser man ibland att de lagt mönsterbitarna åt olika håll för att få en dekoreffekt på plagget.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:46   #6
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Beror ju lite på tyget men i regel går det att göra så som du beskriver med vävda tyger. Så länge någon av trådarna följer trådriktningen. Alltså vågrät eller lodrät. På köpta plagg ser man ibland att de lagt mönsterbitarna åt olika håll för att få en dekoreffekt på plagget.
nu är jag kanske dum, men är tyger utan strech vävda och trikåer stickade??
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:51   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Precis som de andra skriver så går det alldeles utmärkt i de flesta fall att lägga tyget på andra ledden. Förutom att tyg kan krympa olika på längd och bredd så kan även fallet bli annorlunda. Men det är ju inget "fel" utan handlar ju om vilken effekt man vill ha och det är ju en smaksak. Just krympning och fall får störst effekt om trådarna är väldigt olika på de olika ledderna.


Man kan faktiskt exprimentera en hel del med att vrida på trådriktningen även på stickade tyger.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:54   #8
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Trikåer är stickade och har alltid en viss stretch olika mycket beroende på hur det ät stickat. Vävda tyger finns både med och utan stretch.
Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:54   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
pysseltjejen skrev: Visa inlägg
nu är jag kanske dum, men är tyger utan strech vävda och trikåer stickade??

Nä vävda tyger kan också vara strechiga om man väver in något elastiskt material typ elastan. Men generellt är vävda tyger i stor utsträckning stumt och stickade elastiska. (det finns stickade tyger som är nästan stumma ocks&#229
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 10:16   #10
pysseltjejen pysseltjejen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 182
Tack så mkt för hjälpen!!
pysseltjejen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons