Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-08, 20:55   #1
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Trekantssjal i Lovikka??

Vi har så attans kallt på jobbet, så jag tänkte faktsikt ge mig på att sticka en sjal. Jag har något allmänt mönster på trekantssjal och funderar på att sticka det i Järbos Lovikka, då lär det väl bli varmt så det räcker.

Tror ni att 3 nystan (100 gr i varje) och stickor 9 räcker till en anständigt stor sjal??

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 07:25   #2
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
100 g Lovikka = 60 meter. 3 nystan Lovikka = 180 meter. Använder man entrådigt ullgarn så räcker 100 g eller 500-600 meter till en stor trekantssjal. Jag tror att din sjal blir väl liten. Står det något om garnkvalitet /garnåtgång i din beskrivning? Ett tips är att använda alpacagarn, från t ex Garnstudio, istället. Varmt, lätt och mjukt.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 11:52   #3
Fleece_Ronja Fleece_Ronja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 58
Jag stickade en trekantsjal i eskimo som ju är nästan lika tjockt som lovikka om än inte lika styvt. Jag använde stickor 15 och då räckte det med knappa 200m garn. Eftersom garnet är så tjockt fyller det maskorna rätt bra och sjalen blir mjuk men ändå tät. Min blev precis lagom stor, räcker runt axlarna att fästa ihop fram och ner till svanken ungefär.

Kul effekt är att det ser ut som ringbrynja...ska se om jag kan fota den nästa vecka...

Det enda problemet jag upplevt med såna där tjocka lösa garner är att de luddar något vansinnigt när de är lösstickade!
Fleece_Ronja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 11:38   #4
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Vad som även bör tänkas på är att den töjer sig något fruktansvärt och lätt kan gå sönder om du fastnar i något (tex kardborrband eller dragkedja).

Jag skulle rekomendera att du valde något grovt tvåtrådigt istället (så undviker du luddet, stor del av töjningen samt att den inte går sönder så lätt, för tänk på att en lagad lovikka-sjal kan börja se ut lite väl mystisk...)
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 06:27   #5
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Alltså, jag kör lite på frihand kan man väl säga. Jag har ett mönster, men det är för en helt annan garnkvalitet och tjocklek på stickorna. I affären så hade de stickat på stickor 20 och på tre härvor, och den såg ganska lagom stor ut, men då hade de blandat den med mohair eller något...

Ja, det gav sig av sig självt. Jag fick inte plats med alla maskor på stickor 9, så jag övergick till stickor 12 på rundsticka. Hoppas nu bara att det inte går åt så värst mycket mer garn när man går ner i stickstorlek...

Jag är igenom första nystanet och det ser ganska lovande ut.

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons