Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-16, 23:18   #1
roxtar roxtar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 4
Tips till en nybörjare

Hej! Jag har sysslat med och varit intresserad av broderi så länge jag kan minnas, det var t.o.m så att jag fick IG i syslöjd i högstadiet för att jag envisades med att bara sitta och brodera hela tiden, ehrm Det ångrar jag nu, eftersom jag då inte lärde mig något annat, och nu skulle jag väldigt gärna vilja lära mig sticka. Så jag var på biblioteket idag och lånade "Garn och maskor" av Arne Ubbe och efter att ha läst den insåg jag att det inte verkar svårt alls (förut tyckte jag det verkade jättesvårt att t.ex. byta färg, och göra en massa mönster av det, men nu förstår jag att det fungerar ungefär på samma sätt som med broderi). Men jag skulle behöva lite tips. Vad är bäst att börja med? Jag vill sticka matchande randig halsduk och mössa, är det bra att börja med det? Vilket garn är snyggast/enklast/billigast att använda till det i så fall? Vilka sorts stickor är bäst att använda? En kompis tipsade om bambustickor, men sa också att de är dyrast, så jag tänkte att det kanske inte är nödvändigt när man är nybörjare?

Och om någon har tips om någon bra och billig (ja, det skulle vara bra med något billigt, student som man är ) affär i Göteborg, säg gärna till.

/sofi
roxtar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 01:19   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Halsduk är det bästa att börja med då du lär dig om hur hårt eller löst du stickar. Det är bra att veta när du ger dig på svårare saker. Det andra vet jag inte för jag bor inte i Sverige för närvarande, så jag vet inget om priser. lycka till kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 08:14   #3
avslut110208 avslut110208 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 169
Lättast är ju att sticka en halsduk (nu när du inte testat att sticka innan så är det ett bra sätt att få in tekniken).
Kolla runt och se om det fins nåt stickcafé eller liknande i trakten, där träffar du mer erfarna stickare som gärna hjälper en nybörjare med att koma igång (du kan få tips som inte står i böcker och om du skulle fastna med något som inte finns beskrivet i böcker så kan de hjälpa till)

Ang. garn
Kolla in 2hand affärer, de brukar ha garn som bara kostar några kronor nystanet, kanske inte alltid vackra färger men se det som "träningsgarn".
Satsa på ett garn som inte är för tunt eller för tjockt (inte heller nåt ludet garn som blir pälsaktigt, det är för svårt att se vad man håller på med då). Jag rekomenderar stickor 5 till 10, lätt att hålla i samt att man ser vad man gör (själv provstickar jag gärna nya tekniker med femmans nålar för att lättare se hur den ska stickas samt nöta in så att man senare kan sitta och sticka medan man tänker på nåt annat)

Lycka till
/Sara
ps. kolla in olika sticksidor, typ knitty.com, garnstudio.com eller kika in på flickr.com och sök på knitting. Där får man rysligt mycket information + en massa inspiration som kan fungera som morot när man stickar. ds
avslut110208 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 15:39   #4
roxtar roxtar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 4
Tack för tipsen, nu har jag handlat stickor och garn och börjat så smått...och redan hunnit bli irriterad för att det inte har gått som jag velat. Alltså, när jag stickar, blir tråden mellan stickorna längre och längre, och när den till slut var sådär 20 cm tänkte jag att det nog inte var rätt, så jag slutade. Jag ringde mamma och frågade vad jag gjort för fel, men hon hade ingen aning om hur det kunde ha blivit så. Nån som vet? Jag tror inte det är att jag drog åt maskorna för hårt, jag testade göra så löst jag kunde för att kolla om det var därför, men det blev likadant då...
roxtar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 18:34   #5
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Så kan det bli vid första varvet om man är ovan, när du kommer till sista maskan så fäst den lösa garnstumpen med någonting eller gör en lös knut, då får du inte för mycket garn med dig. Nästa varvet borde bli bra. När hallsduken är färdig så glöm inte att fästa alla lösa garnen. kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-17, 21:54   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Kan det ha med din uppläggningsteknik att göra?

(Fram till för nåt år sen så visste jag inte att det fanns flera.)

Den man lärde sig i skolan med dubbla stickor är iofs bra antar jag. Men om man gör den löst utöver att det är dubbla stickor i maskorna blir det kanske alldeles för löst. (Iaf om du har tjocka stickor.)

På den här länken finns flera andra alternativ på att lägga upp maskor.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-18, 10:11   #7
roxtar roxtar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 4
Tack för hjälpen, ja det var bara första varvet som blev så, märkte jag sen. Jag tror jag gjorde fel när jag gjort en ögla med högerstickan, och sen släppte maskan från vänster, då drog jag åt den (istället för att bara släppa den och låta den vara, som jag antar att man ska göra då), vilket gjorde att tråden bara blev längre och längre
roxtar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons