Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-21, 12:50   #16
Yonez Yonez är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 13
jag har noll koll på det här med overlockmaskiner mm. Denna maskin skär alltså inte tyget?
Yonez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 12:51   #17
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Hej!

Jag köpte en sådan maskin också. I övrig är jag jätte nöjd. Skulle önska mig en genomskinligt pressafot till den för att ha bättre kontroll när jag syr, men det är inte större problem. Jag läste här lite och undrade varför ni har så svårt med avslutningen. När jag köpte min så visade försäljare för mig var i någon stans ska jag dra för att griparen ska släppa trådar. Om man tar bort loket så sitter ett liten vitt handtag där som man ska dra till sig. Det är jätte lätt. Det står i boken också!!! Sen trycker man på griparen för att kunna sy igen.

Hoppas ni hittar den!!!
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 12:58   #18
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ni som har denna maskin hur tycker ni den syr över sömsmåner, t ex när man ska sy i mudd i halsen och axelsömen korsar?

Jag har läst den recension som finns här på sysidan men vill gärna ha flera synpunkter. Jag har haft problem med andra maskiner just vid sådana möten med hoppstygn. Även om jag numera kan ta mig förbi problemet så är det lite irriterande. Nu funderar jag på att ha två maskiner eftersom det är tråkigt att byta emellan sömmarna. Men då måste maskinen klara av att sy över t ex axelsömmen.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-21, 13:12   #19
MiaL MiaL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 410
Jag har släppt på pressarfotstrycket rejält mot vad det står i instruktionsboken, och sedan dess har jag inte haft ett enda hoppstygn (ta i trä). Jaghar också sluppit de små små liksom trippande stygnen som ofta förekom innann hoppstygnen vid söm över andra sömmar.
/Mia
MiaL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 14:22   #20
hallonmuffins hallonmuffins är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 12
Ursäkta men vart är det vita spaken?

Jag undrar bara vart den lilla vita spaken som de visat dig i butiken sitter? Vilken sida i boken står det om det? Är det möjligen "Frigöringsknapp för kedjegripare" nr17 i boken man ska lossa på vid avslutning?
Tusen tack på förhand!
hallonmuffins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 14:52   #21
Milla Milla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 43
Hej!

Nu har jag inte boken framför mig men troligen är det rätt namn på knappen. Du drar den bara till dig så händer det!!! Och då är det bara dra i tyget sedan. Glöm inte ställa griparen tillbacks!!
/ Milla
Milla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 23:16   #22
eMeL eMeL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 24
Hej sara p!

Man ska nog inte göra chain off även om det fungerar på min maskin eftersom det tydligen kan skada maskinen. Men det var min återförsäljare som sa det till mig.

Nu har jag börjat använda mig av metoden som MiaL beskrev i en länk, det funkar jättebra om man INTE vrider handhjulet bakåt efter att ha lyft pressarfoten. Som också min återförsäljare sa åt mig att göra för att släppa trådarna.

Så här gör jag nu. Först ser jag till att nålarna står högst upp genom att vrida handhjulet framåt, lyfter på pressarfoten, drar nåltrådarna framför pressarfoten med saxen, klipper av dom och drar tyget bakåt. Då är alla trådar samlade på baksidan och är låsta.

Nu måsta jag bara testa att minska på pressarfotstrycket som också MiaL skrev om för att bli av med dom få hoppstygn som har varit.

/Marianne
eMeL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons