Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-05, 19:13   #1
emmbra emmbra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 10
Angry Nålen går av heeeela tiden!

Hjälp, jag är ny här och har letat efter samma problem men jag hittar ingen info.

Jag har en pfaff coverlock 3.0 och den sydde helt ok (mest skit bakom spakarna tror jag=) sen bytte jag till dor tak tråd och sen har det gått utför. Nålarna går av heeeela tiden när jag syr vanlig 4-trådig overlock. Det började med den vänstra nålen som körde ner mitt i den övre griparen och knäcktes. Så då började jag köra på 3-trådigt och det funkade ett tag, sen gick inte det längre. Sen tog mina EL nålar slut och när jag fick bra tråd i maskinen hade jag bara vanliga nålar kvar och det gick heller inget vidare.

Kan det vara så att tråden gör så att nålarna går av? Eftersom den har funkat helt ok tidigare så vet jag att jag kan trä den rätt.

Dessutom hittar jag inte inspira nålar nånstans i närheten, det finns bara schmetz!?!? Tycker det är skumt att butiker som säljer denna maskinen inte ens har inspiras nålar i sortimentet när det är de som specificeras i instruktionsboken...

Jag börjar önska att jag köpt nån annan maskin, skulle nöjt mig med en bra basic maskin, tyvärr är den närmsta affären en husqvarna pfaff singer affär...

Tacksam för svar!
emmbra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 19:44   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Byt tråd är mitt tips.
Har hört flera som klagat på dortak det sista, att den är ojämnt spunnen och lätt fastnar så nålen går av.

Du behöver inte ha inspira nålar, schmetz går bra, de viktiga är att det är EL nålar, om det är den typen av nålar som hör till maskinen då.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 20:07   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har du satt i nålarna riktigt. Dom brukar vara olika långa och det ska dom vara.
Har du städat maskinen? Trådrester och ludd kan ställa till det.
Även om du trätt maskinen rätt, så kan maskinen trä om sig själv. Inte alls ovanligt att tråden hoppar ur läge.
Du har inte glömt ändra någon inställlning när du byggt om maskinen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 20:18   #4
emmbra emmbra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 10
Tack för svaren!

Jag har trätt om och trätt om och trätt om, och kollat så att nålarna sitter hela vägen in, och jag har städat ur den, blåser med en liten "bälg" som man har till att göra rent kamerahus med. Kanske jag borde rengöra ännu bättre?

Jag har beställt nya EL nålar och ska prova med bra nålar och bra tråd, annars tar jag tillbaka den till affären, har bara haft den i 7 månader. Jag tycker bara inte att tråden kan ha så stor betydelse men det kanske den har?

Jag kan förstå att man behöver specialnålar, men det fattade de inte i den lokala syaffären, där sa de att jag kan köra med vanliga symaskinsnålar och det gick ju inget vidare...
emmbra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 20:26   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du har möjligtvis inte sytt i någon knappnål, så något har "kommit snett"

När nålen gick av första gången, fick Du tag på den avsydda delen av nålen?
Så den inte ligger någonstans där och "sabbar" hela tiden
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 20:44   #6
emmbra emmbra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 10
Använder inte knappnålar i maskinen för att jag är rädd för att förstöra den =) Och delen som gått av har suttit fast i tråden så den har jag kunnat ta bort, såvida den inte gått i mer än 2 bitar, då kanske det ligger nån liten bit därinne.

Jag är knappt ens sugen på att sätta mig ner med det när jag får de nya nålarna för det bara krånglar.

Sitter och läser på alla möjliga forum världen över för att läsa på mer om pfaff och om man kanske skulle ta och byta maskin till nåt bättre men jag får väl åtminstone försöka fixa den innan jag ger upp.
emmbra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-05, 21:19   #7
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Dålig tråd kan ställa till med mycket mer än man tror, så testa med ny tråd innan du ger upp.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-13, 19:10   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du inte testat annan tråd högre kvalité, gör det.

Annars verkar det som att den kommit ur takt.
Jag vet inte riktigt för jag är inte så inne på overlock som med vanlig symaskin, men prova byta tråd först du, och sedan om det inte hjälper så kanske dags för sydoktorn.

Förresten, trär du tråd från höger till vänster? Dvs det mest högra trådrullen först, klart, sedan nästa trådrullen, klart, sedan nåltråd, klart, osv.. När det dummar sig brukar jag ta bort allt tråd och trä i rätt ordning (från början) så brukar det fixa sig.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-14, 14:45   #9
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Det låter som maskinen är i behov att ett besök hos sydoktorn.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-22, 20:43   #10
emmbra emmbra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 10
Tack för all input!

Nu har jag testat och testat och trätt om och trätt rätt och kollat på filmen och har bra tråd och det blir inte bra så det blir att ringa till affären på måndag för så här ska det inte vara! 3-trådiga overlockern funkar men när jag stoppar i båda nålarna så går det åt skogen med den högra, vilken är den som funkar till 3-trådig.

Tittar man på nålarna från sidan när man drar åt skruvarna så ser man hur de åker fram och tillbaka litegranna. Jag tror jag läste nånstans här i forumet eller nån annanstans om att det är patent på att ha en platt ände på nålskruven så jag skruvade ut en och tittade och mycket riktigt så är skruven spetsig och den ska hålla fast ett runt huvud och det säger ju sig självt att det inte är en bra lösning så det är inte konstigt att det blir skräp. Så det som händer är att nålen kommer för långt fram och sen går ner i mitten av griparen istället för bakom.

Jädra pfaff, kom inte och tro att ni kan lura en ingenjör!
emmbra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-22, 21:12   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Haha, pfaff är inte vad pfaff brukade vara... Men inte konstigt med tanke på ägarbyten och att de scrappat originalmaskinerna i fabriken..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-26, 16:00   #12
emmbra emmbra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 10
Nu är maskinen hos reparatören och de sa att det är en nålpenna som fattas, det framgick inte om den fattades från första början eller inte men det var fler än min maskin som väntade på denna reservdelen som dessutom var restnoterad...

Jag vill ha min maskin nuuuuu!
emmbra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-01, 07:31   #13
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
bra att du fick svar...

på att det inte var "skit bakom spakarna"
vore bra om Du fick svar på hur det kan hända.
Vad jag förstår är det känsligt att byta nålar och viktigt att inte dra åt skruvarna för hårt.
Jag är inte helt nöjd med hur täcksömmen blir på min 3.0 och vet inte om det är jag eller maskinen det är fel på. Det blir bra när jag börjar sy och sedan så blir det inte bra efter en stund och då är det ju bara att börja om igen.

Nålar verkar vara ett kapitel för sig. Jag har hittat nålar i USA (Schmetz) det blir ungerfär halva priset mot här, frakten har blivit dubbelt så dyr så jag måste hitta på fler grejer jag behöver innan jag beställer.
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons