Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-11, 19:51   #1
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Viktoriansk bondmora

Jag har helt kärat ner mig i BBCserien "Victorian farm" som går på viasat history. I ett av avsnitten syr Ruth en viktoriansk klänning som jag tycker är otroligt snygg och vill gärna sy en liknade själv. Tyvärr var den bästa bild jag hittade när hon sitter och mjölkar och klänningen syns inte så tydligt.

Vart kan man hitta mönster till nåt liknande? Jag har kollat runt lite på trulyvictorian, men det mesta är lite för "fint", dräkten består av en kjol och en inte allt för tajt jacka med lite "skörtrynk" baktill. Serien utspelar sin omkring 1880 och jag antar att klänningen här hemma i samma tidsperiod.

En annan sak jag undrar över är vad hon har under klänningen, för att få till stjärtpuffen? I och med att hon är bondmora så antar jag att det inte är nån stälställningstornyr, utan nåt mer åt underkjols hållet. Är det nån som har något bra förslag på vad man kan ha under klänningen?
Bifogade bilder
 
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-11, 20:05   #2
hostalva hostalva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 17
hittade lite ute på olika mönster sidors "costume" avdelningar
http://http://www.simplicitynewlook....oducts_id=6718

sen kanske du kan kika ute på trulyvictorian och föreställ dig de i "enklare" tyger. Jag tycker oftast att det är tygerna som gör den "finare"

Under kjolen har hon en tunyr, se här: http://www.lafnmoon.com/petti.htm den blå i mitten, är uppstoppad med vadd.
Sen har man oftast en kjol uppe på det och sedan en överkjol.

Hoppas det hjälpte lite!
hostalva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 17:06   #3
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Jag har eventuellt hittat ett mönster på truly victorian (TV463) http://trulyvictorian.com/catalog/463.html som jag funderar på att eventuellt använda, men göra lite mindre tajt och sy den i ett enkelt tyg. Hur kjolen är sydd förklarar/visar de så pass bra i serien så den kan jag nog fixa på egen hand.

Jag har återigen tittat på avsnittet och framför allt spanat in Ruths bakdel (den meningen lät konstig) och funderar på om det verkligen är en sån puff hon har under kjolen. Det står inte ut mycket, så jag funderar på om det bara är många underkjolar med mer rynk baktill. Är det någon som har en idé? Och var kan jag hitta instruktioner/mönster till en sådan puff som hostalva länkade till, fast mindre?

/Hannah
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-12, 17:53   #4
hostalva hostalva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 17
Jag har inte hittat någon mindre modell av just den "bakdel" som jag skickade länk på, men om du gör en eller två underkjolar med rynk bak så borde det se lite puffigt ut.

På bilden du visar ser det dessutom ut som om själva jackan har rynk nedtill som nog gör en del av puffet
hostalva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 15:01   #5
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Jag tror jag ska ge mig på att sy en underkjol med extra mycket rynk baktill, funkar inte det så får jag väl se en kudde/puff.
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 14:32   #6
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Du skulle kunna leta reda på Jamtlis mönster med folkliga nyrokokoklänningar, där tror jag det finns något liknande.

Jag har nyligen sytt en folklig klänning efter ett original från Gästrikland, jag tror den har liknande snitt som den på bilden. "Mitt" original har troligtvis använts under 1970-talet. Jag har några (ganska mörka) bilder i mitt galleri.

Under kjolen har jag hört att det (åtminstonde i sverige) var vanligt att ha en stubb, en kviltad underkjol i flera lager som också kan vara uppstagade med vijor eller liknande för att få krinolineffekt.
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 11:03   #7
Schannalle Schannalle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 63
Jamtils mönster vart kan man hitta dom? Jag har googlat som en galning, men inte lyckats hitta något.

Min projekt rullar framåt, korsetten är snart klar, kantband och öljetter kvar. För en vecka sedan kom jag över Corsets and Crinolines och där beskriver de en turnyr besående av sex volanger o tagel på et stycke tyg som man knyter fast runt midjan. Jag funderar på att försöka mig på något sådant, fast kanske inte med tagel då, utan nåt annat lämpligt material.

På mönsterfronten har jag letat vidare och eventuellt fastnat för ett burdamönster: http://sewing.patternreview.com/cgi-...atternid=16283
Fast jag tänkte bara sy jackan, och inte dekorera den så mycket, för att få den att se lite mer "bonnigare" ut.

Men som sagt har någon nåt annat ett rekomendera så blir jag vädligt glad!
Schannalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 12:27   #8
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Ärligt talat så vet jag inte var man kan köpa Jamtlis mönster, vi har dem på skolan. Eventuellt finns dem i butiken på saterglantan.se annars kan du alltid ringa till Jamtli. Någon annan som jag tror kan ha ett mönster är Gillis Jimheden, hans hemsida är bygdeskraddaren.se på hans hemsida finns också några få bilder på de folkliga nyrokokoklänningar som vi rekonstruerade under vårterminen. Dem finns det mönster på (originalstorlek) i Sätergläntans bibliotek. De här tre klänningarna bars om jag minns rätt under 1850-70-tal. Kanske lite tidigare än vad du tänkt dig?
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons