Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-02-27, 15:27   #1
Madame Madame är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 161
Unhappy Husqvarna SE Syr inte längre

Nu är jag less på min ettåriga SE Maskin. Helt plötsligt syr den inte längre. Antingen blir det hoppstygn eller så blir det inga stygn alls. I handboken står det att man kan testa att byta nål men inte hjälper det. Suck! Någon här som har bett bra tips... Skall jag behöva lämna in den till affären igen för vilken gång i ordningen vet jag inte och snart har den haft alla fel.
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 21:43   #2
sy-sara sy-sara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 146
Jag bara antar att du har trätt om både under och övertråd- ibland kan det hoppa ur och då funkar inget som det ska...
sy-sara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 07:23   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag hade liknande fel på min SE. Den sydde inte alls till slut och pressarfoten gick inte ner. Lämnade in den och det var stegmotorn som gått sönder. De bytte den. Har du plockat isär den nere vid spolhuset och gjort rent? Kan ju vara en liten trådbit som fastnat någonstans.

Du skrev att den varit inne på reparation många gånger. Vad har det varit för fel på den?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 08:39   #4
Madame Madame är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 161
Jag har gjort rent och trätt om samt bytt nål men det hjälpte inte så nu får jag lämna in den. Har fått tips om att det kan vara griparen. Jag har fått lagat saxklippet, styrhuvudet tror jag det heter samt broderenheten som ibland bara slutade fungera så jag tycker det har varit mycket fel. På tal om broderi så när jag syr stora broderier så stannar maskinen mitt i allt sammans. Pressarfoten blir nere och det är bara att släcka ner och kasta tyget i papperskorgen. Är jag ensam om detta problem också?
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 09:08   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Ojdå det var ju flera fel. Har du fortfarande garanti kvar? I så fall tycker jag att du ska försöka få den utbytt. Så många fel borde det inte vara på en sån dyr maskin. Jag har i princip inte haft några problem med min maskin. Bara när stegmotorn gick sönder. Annars tycker jag att den funkar mycket bättre än min gamla desinger 1 som var otroligt känslig och strulade ofta när man broderade.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 09:09   #6
Madame Madame är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 161
Kan man få maskinen utbytt och få en helt ny eller...
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 09:10   #7
Madame Madame är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 161
Affären säger bara att de kan beklaga och att jag har otur. Ibland får jag höra att jag syr mycket. Jag syr inte varje dag men ett par ggr i veckan och det tycker jag maskinen skall tåla. Känner mig ledsen för denna maskinen är lika dålig som min gamla D1
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 10:22   #8
Bittan.C Bittan.C är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 31
Question Designer SE

Hej
Se efter om det inte sitter någon liten trådludd mellan trådspänningsbrickorna,ta försiktigt med en nål och känn efter,
det kan vara ett fel som får maskinen till att stanna.

Lycka till
Bittan.C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 12:34   #9
Madame Madame är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 161
Nu är maskinen lämnad och det var griparen som hade flyttat sig 1 mm. Den sitter nere vid spolkorgen. Nålen passade inte riktigt mot griparen. Tack alla här för Era svar!
Förresten det där med tråd - köper Ni alltid mölnlycketråd och är det ett måste på en dyr maskin? Jag köper tråd hos Bibbi men kan hålla med symaskinsaffären om att den är luddig jmf med Mölnlycke. Vem har rätt och vem har fel?
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 12:42   #10
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Jag använder bara Bibbis tråd och tycker att det funkar bra. Man behöver ju iallafall göra rent maskinen.
Vad skönt att det inte var något större fel.
För övrigt tycker jag absolut att maskinen ska klara att jobba några dagar i veckan.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-28, 12:52   #11
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Citat:
Madame skrev: Visa inlägg
Jag har gjort rent och trätt om samt bytt nål men det hjälpte inte så nu får jag lämna in den. Har fått tips om att det kan vara griparen. Jag har fått lagat saxklippet, styrhuvudet tror jag det heter samt broderenheten som ibland bara slutade fungera så jag tycker det har varit mycket fel. På tal om broderi så när jag syr stora broderier så stannar maskinen mitt i allt sammans. Pressarfoten blir nere och det är bara att släcka ner och kasta tyget i papperskorgen. Är jag ensam om detta problem också?

Har haft min SE snart i 5 år och den har funkat väldigt bra, frånsett att den som din Madame, har stannat några gånger mitt i ett broderi och jag måste släcka ner maskinen. Väldigt irriterande!! Några gånger har jag lyckats att med stygnantalet komma tillbaka i mönstret - men då bara i de fall jag inte gjort några ändringar på skärmen innan jag startar broderiet.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 14:21   #12
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Citat:
beasfarmor skrev: Visa inlägg
Har haft min SE snart i 5 år och den har funkat väldigt bra, frånsett att den som din Madame, har stannat några gånger mitt i ett broderi och jag måste släcka ner maskinen. Väldigt irriterande!! Några gånger har jag lyckats att med stygnantalet komma tillbaka i mönstret - men då bara i de fall jag inte gjort några ändringar på skärmen innan jag startar broderiet.
Jag fick förklarat för mig att den typen av stopp som ni beskriver är samma sak som när en dator hänger sig. Det finns ju en dator i maskinen. Svårt att förutse och göra något åt.Ett litet tips som räddat mig flera gånger. Skriv upp positionen om du ändrar läge på brodyren. Jag har inte haft så många stopp av den här sorten( kanske tre totalt på tolv år) men den kan ju stanna av andra anledningar, typ strömavbrott. Då kan man lätt placera brodyren i rätt position igen och fortsätta. Detta är också perfekt om man håller på med stora brodyrer och tiden inte räcker till. Då kan man fortsätta från samma ställe när man startar maskinen igen. Bäst är då att sluta mellan två färger, så slipper man stega sig fram om det är en massa stygn i en färg. Då stegar man bara till den färg man ska börja på igen. (skonar kuggarna i maskinen).
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-01, 22:08   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Att datorn hänger sig händer ju ja, men om det är dåligt programmerat så kan det hänga sig mer ofta.

På min brothermaskin har jag aldrig varit med om att datorn hängt sig.

Kanske finns det uppdatering för din maskin? (firmware) men det borde ju rep. ha gjort i såfall. hmm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 08:55   #14
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Det ska inte spela någon roll vad du har för tråd. Den skall sy med andra luddigare trådsorter. Du får då rengöra den oftare och köra med tandtråd i trådspänningen.

Att griparen har flyttat sig 1 mm är inte bra. Jag skulle personligen vägra att ta emot maskinen med alla fel som du har haft på denna. Det är inte acceptabelt.

Du har garanti på din maskin. Du har nu rätt att få en ny symaskin enligt konsumentlagen. Känner du att du behöver mer kött på benen, kontakta din konsumentvägledare i kommunen och rådfråga dem. Det tycker du skall utnyttja garantin och rätten att häva ditt köp. Ta pengarna och ta en ny funderare på vad du vill ha för symaskin. Ta och prova andra märken. Pfaff är samma som Husqvarna numera. Testa Bernina och då inte Bernette som lär vara en billigkopia av Bernina.

Ur Konsumentverkets hemsida; (www.konsumentverket.se)

Vad är garanti?

Garanti betyder att säljaren lovar
att laga varan om den går sönder inom en viss tid.
Du kan till exempel få en garanti som gäller i ett år.
Säljaren behöver inte lämna garanti.

Om det finns garanti ska du noga läsa vad garantin lovar
och hur länge.

Om varan inte följer garantin som lovat
har du rätt att be att säljaren lagar varan,
att du får en annan vara,
att du får ett billigare pris
eller att köpet hävs.

Du kan inte be om allt detta, utan måste välja ett sätt.
Oftast ber man om att laga varan eller att få en ny vara.

Om du vill häva köpet
måste det vara ett stort fel på varan.
Du kan även få skadestånd om varans fel
har gett dig extra kostnader


Laga, byta eller pengarna tillbaka?

Om det som du har köpt är trasigt
kan du säga åt säljaren
att säljaren ska laga det du köpt.

Det ska inte kosta dig något att få det lagat.

Du kan också be att få byta mot en ny.
Det ska inte heller kosta dig något.

Du har rätt att välja
mellan att laga eller byta varan.

Om säljaren tycker att ditt val
kostar säljaren mer
kan säljaren få välja mellan att laga eller byta.

Om säljaren lovar att laga det som du köpt
ska det inte ta allt för lång tid.
Säljaren kan försöka laga felet två gånger.
Om det fortfarande är fel på varan efter det
har du rätt att häva köpet.


Häva köp

Att häva köpet betyder
att köpet inte längre gäller.

Då ska säljaren betala tillbaka alla dina pengar
som du har betalat för det som du köpt.
Du ska då också lämna tillbaka det du köpt.

När du får tillbaka dina pengar
har du rätt till ränta på dina pengar.

Om köpet hävs för att det är fel på varan
ska du inte behöva ta emot ett tillgodokvitto.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons