Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-13, 18:29   #1
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Neuropatisk smärta

Eller som det svenska namnet är: Nervsmärta. Finns det nån här som har fått denna diagnos? Vad fick du för smärttabletter? blev du bra? hur länge tog det tills du var smärtfri?

Massor av frågor...
Snälla svara om du vet något om detta helvete på jorden...
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 21:30   #2
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Jag vet inte vad det är för typ av nervsmärta som du lider av. Som jag förstår det så ser behandlingen olika ut beroende på orsaken och symptomen.
Jag körde omkull med min mc för fyra år sedan och skadade bäckenet. Jag har fortfarande smärtor och då bla en nervsmärta som går ner i ena benet, ungefär som en ishias smärta. Vad som orsakar denna nervsmärta vet man inte med säkerhet men genom uteslutning så tror man att det är muskler som klämmer nerven.
Jag har provat div olika mediciner med varierande resultat. Den som hjälpt mig mest tryptizol som inte är en smärtlindringsmedicin utan ska påverka själva nerven. Men vilken medicin som passar dig beror på orsaken till din smärtan. Berätta gärna mer. Hur länge har du haft ont? Vad har du för läkarkontakter?
Du är inte ensam!
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 09:33   #3
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
jag har under 2011 haft det väldigt jobbigt. Skilsmässa och en fd man som har varit hotfull och mer eller mindre förföljt mig. Skaffade hemligt nummer i somras för att slippa dessa otrevliga sms. I går kväll hade han hittat mitt nya nummer vis en sons mobil. Troligen gått igenom den när sonen sov. Jag har inte hunnit eller lyssnat på min kropp, som skrek nu för 2 veckor sen STOPP. En ishiasnerv är klämd och då har smärtan gått ner i benet till knät, med nervsmärtor till följd. Det är det värsta jag nånsin varit med om...Jag äter en morfinliknande värktabletter. En sort 2ggr/dag som är långtidsverkande och en annan sort vid behov. Den tar jag 2 ggr/natt. Sen för nervsmärtorna har jag fått en multimedicin som är bra för det mesta som heter Lyrica. Nätterna är en plåga. dagarna går sådär, men befinner mig oftast i en dimma. Men då blir jag hellre hög på morfinet, än har denna smärtan. Att inte kunna vara ute å gå med hunden...Utan kryckorna blir jag helt fast. Vore fint å höra om det finns nån som upplevt detta helvete som jag går igenom nu.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 11:57   #4
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Tråkigt att höra hur jobbigt du har det. Lider verkligen med dig.
Jag äter också lyrica och har så gjort sedan olyckan och även morfinpreparat, även om jag försöker sluta med de sistnämnda.
Något som kanske skulle fungera för dig är en sk nervrotsblockad. Jag har provat det men eftersom det inte finns någon trägning av nerven vid ryggraden fungerade det inte för mig. Behandligen innebär att man bedövar nerven som klämnd och därmed ska smärtan lindras. Behandligen får man upprepa ett antal gånger för att få full effekt.
En bra sjukgymnast kan också hjälpa dig med att lindra smärtan.
Vad har du för läkarkontakt? Jag har kontakt med smärtmottagningen i mitt landsting. De är helt underbara och de har hjälpt mig mycket. Om du inte redan har en liknande kontakt så hoppas jag att du har möjlighet att få det.
Tänker på dig!
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 10:32   #5
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Menar du att du ätit smärtsillande i fyra år? hur står du ut? Nu är det ju skillnad på dig o mig. Du har ju fått dina smärtor via ett trauma, det har ju inte jag. Mitt kommer ju från min stress. Jag börjar sakta med säkert att bli bättre. Vissa nätter tar jag inget smärtis, medans andra är sämre. Vissa dar går jag någolunda bra , andra blir det kryckor. Jag hoppas ninnami att du åxå kommer att bli bättre. Jag är överlycklig över att jag ser en ljusning å att det så snabbt blir bättre. Som ensamstående finns det ingen ekonomi till att vara sjuk en längre tid...Kram!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 12:14   #6
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Ja, jag har ätit smärtmedicin sedan olyckan för fyra år sedan. Det finns ingen annnan väg än att stå ut och jag blir sakta bättre. Jag ha sedan i höstat börjat arbetetträna 10 timmar per veckan och det känns jättebra att komma ut och träffa andra människor. Förhoppningsvis ska jag kunna öka tiden under våren.
Skönt att höra att du blir bättre. Det är tufft att vara sjukskriven. Man brukar säga att man måste vara frisk för att vara sjukskriven och det ligger mycket i det.
Kram
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 14:16   #7
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Kom på en sak till som kan lindra smärtan och det är värme. När jag har jätteont så är vetekudden min bästa vän. Varma bad kan också lindra smärtan.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons