Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-08, 17:49   #16
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Han var fan sur gubbe o vägrade å tvätta händerna...Nope inte handskar på den tiden. glömskt alltihop

Senast redigerad av Addes den 2009-02-08 klockan 18:19.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 18:11   #17
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Du är rolig du men den upplevelsen var nog inte rolig.
Tur du sköter tänderna så du slipper hål. eller har sån tur att du har ovanligt starka tänder.
Heheh...

Nja, det är inte direkt där med starka tänder, utan saliv (natur flora) som påverkar tänder oxå.
Jag har mkt saliv... kuddan blev alltid alltför blöt
Ju mkt saliv desto bra för tänderna.

ja åck ja e skitdålig på å borsta tänderna. på varann morgon innan ja drar till jobbet eller gå ut eller så.
Dessutom e ja rökare å äter mkt godis, tok i choklad, e kexmonster. Ja besökte tandläkaren i höstas å har inte hål fortfarande, tandsten heller. Han tjatade åm å ja måste borsta ordentligt... samma sak varje gång ja besökt. Ja e tröttnad på å höra hur de tjatar åm.

Ja sade me lite vassa tungan: Jorå, men min farsa haver bevarade tänderna å han e åtti år å har några få hål i sitt liv å barndåm under svåra tiderna bl.a. brist på mat, fanns inte sjukvård i ett land dän var nazikriget.
Ja de e ärvt. Wotso? Slut me å tjata åm! Ja kom hit ty å kolla å de såm ja plösjar dina rånarlax. Hörru, ja plösjar int de ty din tjat! Kacka docko!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 23:13   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
hahaa, ja de ska ju alltid tjata. Jag ska försöka be specifikt om att få en tandläkare som INTE tjatar nästa gång, som en del av att våga gå. Det är ju bättre att tandläkaren kommer med konstruktiva förslag istället. T.ex ge sugtabletter/piller, visa hur man gör när man borstar, osv istället för att bara skälla.

Jag har också mycket saliv på kudden när jag sover, men jag tror det är för at jag sover med öppen mun.. Det är ju i alla fall bättre än att sova med stängd mun och gnissla och få slitna tänder eller huvudvärk. Men inte så fint på örngott/kuddarna om de är vita.. haaha!

Tandläkare måste vara sadister...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 12:11   #19
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Evalen: 50-talist gissar jag?? Det verkar inte vara ovanligt att vi 50-talister hamnade hos skoltandläkare som verkar ha engagerats från nedlagda tyska tortyrskolor från kriget. Vår hette Karin Volke och kunde bara två meningar - GAPA och GAPA STORT.
Min nuvarande käftis vet att jag tycker tandläkarbesök är obehagligt och ger mig information om vad han ska göra. Jag har precis klarat en rotfyllning (tanden var iofs död) och tre kronor. Tycker dock det är mer smärtsamt att betala för kalaset, speciellt som det är andra gången jag betalar. Amalgamlagningar, och sådana gjordes stora och djupa när jag var ung, ärgar och expanderar med tiden och spräcker sönder tandfasaderna.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 17:24   #20
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Leningrad: jovisst är jag en 50:talare. Å det verkar som om dom flasta av dessa plågoandar var kvinnor. Förtryckta av mannen i hemmet och var tvugna att hävda sig på jobbet kanske?
Men det är skönt att det finns hjälp att få och jag önskar att fler vågade ta chansen att testa.Jag skäms inte ett dugg över att jag har denna rädsla. Det är synd om dom som inte vågar stå för den rädslan.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 17:42   #21
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Hörde av en tändläkare i Nybro att han var så förbluffad att så många av hans patienter av min generation hade sådan panisk skräck. Jag berättade om vår skoltandläkare, och då förstod han.

Som många vittnat så är det så tragiskt med tandläkarskräck som hindrar folk att besöka sin tandläkare. Istället för att har ett kontinuerligt och lätt underhåll samlar man på sig en ganska stor mängd stora och svåra problem som iofs inte behöver vara smärtsamma men rejält obehagliga att åtgärda.
I övrigt skulle jag bara råda alla som har tandjobb att göra men skjutit på det av olika skäl att besöka sin tandläkare och fixa med bums medan det är "billigt". Jag tror vår nya tandvårdsreform rivs upp ganska snart.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 16:39   #22
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag avskyr också att gå till tandläkaren, men inte så illa som för några av er här. Sen måste jag säga att jag tycker att tandläkare borde vara lite bättre på psykologi, det gäller även tandhygienister. Har haft många tandhygienister som inte gjort annat än tjatat och berättat skräckhistorier om hur illa det kommer att gå för att jag inte använder tandtråd regelbundet (jag får helt enkelt inte in händerna i munnen). Nu senast hade jag en tandhygienist som berömde mig för att mina tänder i övrigt var så bra och tyckte att vi kunde slå vad om att jag skulle kunna använda tandtråd en gång i veckan iallafall. Nu har jag börjat använda tandtråd regelbundet. Bara det att hon fokuserade på det som var bra med mina tänder gjorde det lättare att tänka att då kan man fixa så att allt blir bra också.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 16:04   #23
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jo svenska folkvård är rätt dyrare än utomlands i EU, men de har privat tandvårdsförsäkringar vilka vi inte har såna.

En bekant från Holland som han betalar bara 170 kr varje månad o självrisk 1200 kr bara vid hållagnig, borttagning o undersökning.

Han betalar bara 1200 kr till tandläkare medan min syrra betalade 4500 kr för att laga hålen o togs bort visdomstanden.


Myndigheternas lögn! De säger juh att Sverige är bäst land.

Svenska staten vill att vi b-klass ska se ut:
Bifogade bilder
 
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 16:09   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har alltid undrat varför tänder inte är en del av kroppen enligt sjukvården.

Tänderna sitter på kroppen och man kan bli sjuk av dåliga tänder och tänder måste man ha för att kunna leva (soppor och puréer är inte liv). Så borde ju tandvården ingå i sjukvården och man betalar bara 100-200 kr/gång och ha frikort om man går ofta. Bara om man vill ha putsade tänder, bleka tänder eller andra kosmetiska ingrepp ska man betala.

Men, Addes, det finns faktiskt tandförsäkring här också om man vill ha det. Men man måste bedömas först och sen får man betala premie beroende på hur ofta man behöver laga tänderna... Så självklart om man har dåliga tänder blir det dyrt ändå.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 16:12   #25
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja precis... Liksom; Det är värre "Stockholmsbet" problem i hela stockholms län medan i GBG har bättre på att fixa tänder.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 16:29   #26
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Men fy vilken skräckbild. Nu kommer jag ha mardrömmar i natt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 16:44   #27
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, med bilden är ju mina jättefina i jämförelse, men samtidigt blir man nervös, tänk om man får så dåliga tänder.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 17:07   #28
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Här i mitt landsting funkar det så här: Nu när jag går hos psykolog och betalar 120 kr/gång så räknas det in i högkostnadskortet. Nu när jag fått högkostnadskortet så är den vanliga tandvården gratis. Alltså inte dom stora sakerna som nya tänder osv, utan den grundläggande tandvården. Riktigt vad som ingår har jag inte satt mig in i ännu. Det blir ju lite billigare på detta viset i alla fall.Men jag har ju 4 tänder som ska ut...
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 17:23   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vafalls. Är det så? Kanske alliansen gjorde någonting bra då.

Hmm.

Senast redigerad av ichigo den 2009-02-12 klockan 17:34.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 18:28   #30
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Men, Addes, det finns faktiskt tandförsäkring här också om man vill ha det. Men man måste bedömas först och sen får man betala premie beroende på hur ofta man behöver laga tänderna... Så självklart om man har dåliga tänder blir det dyrt ändå.
Ja men det är som de BEDÖMER. Bilden visar som du såg, så tandvården sniffar grövre pengar ännu.

Holland har bas-försäkringen, tyskland har säkert oxå.
Extra kryddar i försäkringar man får betala mer.

Jag betalade 500-600 kr för undersökning o röntgen o läkaren frågade mig om jag vill köpa deras kackiga abonnemang.. det var nåt 800 kr extra. Jag skrattade åt honom för jag har inte hål varför jag ska betala 800 kr. Slut å tjat åm, kacka docko!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons