Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-01-12, 19:28   #1
Moojsan Moojsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 5
Kant av spets på klänning

Hej!
Någon som har något bra tips hu man gör ifall man vill ha en fin kant av spets i tex hals och på ärmar och ev nederkant?
Om man ej vill ha foder eller snedslå, vill ha en fin spetskant.

Lite liknande som på bilden?
Bifogade bilder
 
Moojsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 13:18   #2
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Hej! Antingen så köper du ett tyg som har en fin kant och lägger delarna så att kanten hamnar rätt. ...och/eller så köper du spets och syr på med små, små stygn för hand. Du kan också klippa ut spetsblommor och vad det nu är från ett spetstyg och sy fast. ...eller om du har en broderimaskin. Brodera för hand är ambitiöst - det är nog inte många som kan tänka sig det.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 18:45   #3
Moojsan Moojsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 5
Citat:
dreamcatcher skrev: Visa inlägg
Hej! Antingen så köper du ett tyg som har en fin kant och lägger delarna så att kanten hamnar rätt. ...och/eller så köper du spets och syr på med små, små stygn för hand. Du kan också klippa ut spetsblommor och vad det nu är från ett spetstyg och sy fast. ...eller om du har en broderimaskin. Brodera för hand är ambitiöst - det är nog inte många som kan tänka sig det.
Tack för ditt svar!
Svårt att parera delarna så att man kan lägga dem längs tygkanten, svårt när det är svängda kanter så som kjol och halsringning?
Jag ska verkligen prova på de andra sätten. Brodera för hand reder jag tyvärr inte ut. :-)

Har du ngt tips om var man kan köpa fina spetskanter/band som inte bara är ett "vanligt" spetsband? Om ni förstår vad jag menar. :-)
Moojsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-13, 21:56   #4
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Citat:
Moojsan skrev: Visa inlägg
Tack för ditt svar!
Svårt att parera delarna så att man kan lägga dem längs tygkanten, svårt när det är svängda kanter så som kjol och halsringning?
Jag ska verkligen prova på de andra sätten. Brodera för hand reder jag tyvärr inte ut. :-)

Har du ngt tips om var man kan köpa fina spetskanter/band som inte bara är ett "vanligt" spetsband? Om ni förstår vad jag menar. :-)
Jo, nä, att lägga delarna så att de passar med en uddkant går ju inte så bra om det är svängda bitar. Då får man klippa delarna en bit in från kanten - klippa loss uddkanten med liten sax runt alla snirklor och blommor och sy på den som en spets.... men då får man välja ett tyg med uddkant som man kan göra så med utan att den faller sönder. Då är det lättare om man kan hitta en spets som passar. ...men ska det vara en speciell färg så kan ju det vara svårt. ...och jag tror det gör sig bättre med spets som är mer som broderi än vävd spets.

Knappkarlsson har mycket fint att välja på i spetsväg. Gårda Textil har många tjusiga broderade tyger både med och utan uddkant. Myrins tror jag kanske har en del. Det finns fler butiker som säljer sån´t fint men det är de här tre jag har koll på. Alla i Göteborg.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons