Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-13, 08:48   #1
imrahil imrahil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 8
Question mössa med mönster på ena sidan

har stickat en del vantar i två färger, men de har ju mönster runt om så båda garnen följer med hela varvet.

skulle vilja göra en mössa med bara mönster på en sida, hur skulle ni lösa det? har en del ideer hur man skulle kunna "fuska" men jag undrar om det skulle bli så bra..
imrahil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 09:06   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Då går det ju inte sticka runt, utan på 2 stickor och låta mönstergarnet "bli kvar" och fortsätta med det på nästa varv. Kanske en "lustig" beskrivning Men du använder 2 nystan av grundfärgen, en på var sida om mönstret!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 09:45   #3
imrahil imrahil är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 8
jag hajar, så då syr jag helt enkelt ihop mössan när jag är klar med stickningen?
imrahil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 09:46   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ja exakt
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 10:00   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Visst går det att sticka runt.
Du stickar mönstret på den sida du vill och låter basfärgen följa med runt hela. Hmm... jag som inte kan förklara så bra
Men jag har sticka mycket i mina dagar. Och med en himla massa mönsterdetaljer så visst går det.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 10:10   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det funkar ju det med, men då måste mönster-färgen "gå med" hela varvet.
När jag stickade tröjor med 1 mönsterfigur på, gjorde jag så som jag beskrev. (allt enligt de beskrivningar jag hade)
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-13, 11:55   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag tänker också att då får det bli något med söm. Ett platt stycke som du syr ihop.

Men jag håller inte med Aina om att du ska ha två bottenfärgsnystan. Jo, om du ska ha en lodrät bred rand av mönsterfärgen så kan du ha det.
Men jag tänker att antagligen är det ett "genombrutet färgmönster", alltså att det finns bottenfärg inuti mönstret. Då skulle jag ha ett nystan bottenfärg som går över hela varvet och ett nystan avvikande färg som går fram och tillbaka just vid mönstret.

Tänker dock att om du i nästa varv ska börja betydligt längre ut åt sidan än förra varvet slutade är det bättre att låta mönsterfärgens garn följa med en liten bit längre ut än där det ska in nästa varv.


Vill du sticka runt så får du stå ut med att mönsterfärgen följer med bakom resten av varvet.


Ett annat alternativ är att sy på mönstret med masksöm efteråt. Alltså enfärgad mössa med broderi.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons