Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-02, 12:47   #1
Vasen_Hantverk Vasen_Hantverk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 29
Angående overlocktrådar...

Några frågor till er som är vana med overlock...

Har en Janome 644D, fyra-trådig.

Vad är bra och billig overlocktråd? Vad ska dom kosta för att vara bra, och vad är överpris?

Går det att köra med bomullstråd i overlocken, eller MÅSTE man köra med polyester?

Går det på något vis att använda nålar när man kör med overlocken? Vissa figursydda plagg glider ju så lätt om man inte nålar...hur gör man?

Jag har sytt i många år, men är fullkomligt novis på overlockmaskiner! Hjälp ni som kan!
Vasen_Hantverk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 14:24   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag overlockar alltid varje del för sig innan jag syr ihop sen nålar jag som vanligt och syr på symaskinen. Polyestertråd är mycket starkare och då kan man välja en tunnare tråd så blir kanten inte så tjock desto tjockare tråd desto dyrare.
i och med att du har kniv som skär skall du inte använda nålar.
Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 18:28   #3
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Om du nålar, så nåla längre in på tyget så att nålarna inte är i närheten av knivar och pressarfot.

Alternativet är att sy sakta och ta bort nålar allt eftersom.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-02, 19:16   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Priserna kommer jag inte ihåg just nu men de mest prisvärda (när jag hade koll på priserna) i stockholmsområdet, köpte jag på grossistavdelningen på Textilcentrum i Sundbyberg.

Du kan i princip använda vilka trådar du vill så länge de inte är för kraftiga, testa dig fram.

Det är en vanesak att inte nåla, man lär sig efter ett tag. Ibland kan det dock vara nödvändigt och då är det bäst att nåla åt "fel" håll. Sätt nålen så att toppen är inåt plagget och spetsen utåt, sätt nålen så spetsen hamnar innan för kanten. Risken är då mycket mindre att man kör över en nål eftersom nålen sitter innan för kanten.

TeknikFreek: Om du overlockar varje del för sig och sen syr ihop så missar du ju halva grejen med overlockmaskin enligt mig. Det sköna med overlocken är att ju att du syr ihop och kastar kanten i ett svep, du slipper två extra moment.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 09:09   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Alvan : Jag kan nog inte hålla med dig genom att kombinera overlocken och vanlig symaskin får man det bästa av de två.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 09:42   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har aldrig sagt att man kan vara utan den vanliga mskinen, vissa saker går inte att göra utan den. T ex blixtlås, linningar, stickningar och viss ihopsömnad som är för krånglig på en overlock.

Men när du skriver:

Citat:
Jag overlockar alltid varje del för sig innan jag syr ihop sen nålar jag som vanligt och syr på symaskinen.
Så tolkar jag det som att du aldrig syr ihop två tygstycken på overlocken. I de flesta fall där du enbart ska sy ihop två tygstycken så blir det ju rätt mycket extra jobb om man gör på ditt sätt (om jag nu tolkat dig rätt). Det är ju mycket smidigare att bara köra en gång i overlocken, eller?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 11:19   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Stickat och liknande blir bra och en del små saker men om jag gör kläder där jag inte har töjbart tyg och vill pressa ut sömmarna så tycker jag det blir mycket snyggare om jag kör först overlocken och får snygga kanter sedan syr ihop Jag tycker det håller bättre också,men jag kanske är för mycket pedant när det gäller att sy.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 11:24   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag är också pedant när jag syr. Jag tycker det nästan alltid blir både snyggt och hållbart med overlocken. Men vi har väl olika bra erfarenhet helt enkelt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 21:18   #9
tossig tossig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 19
Att overlocka ihop två delar eller var för sig beror ju helt på målet med sömsmånen. Om sömsmånen ska pressas åt varsitt håll kan man inte overlocka ihop delarna, däremot om en sömsmån enbart ska läggas åt ett håll så overlockas den ihop.

Att bara overlocka ihop ett plagg går ju visserligen, men det beror ju som sagt på vad jag skrivit ovan samt hur mycket "stryk" det ska tåla.
tossig är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons