Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-11, 11:10   #1
simulanten simulanten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 6
Bernette 50 info sökes

Jag kom över en Bernette 50 maskin till rätt pris, nämligen noll kr via den allmänna containerfyndsbörsen... :-)

Hursomhelst, den verkar funka men jag vet zip zero nada om vad som behövs för att den ska vara komplett för användning.

Dessutom saknar jag instruktionbok för den.

Någon som vet ungefärlig årsmodell på den ?

En bild på underverket.
Bifogade bilder
 
simulanten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 13:23   #2
simulanten simulanten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 6
jag hittade en instruktionsfil på nätet, så den delen är fixad.

Är Bernette någon slags "lågprismodellserie" hos Bernina ?

Modellerna 60 / 70 / 75 kan sy med tvillingsöm.
Då borde det fodras att man har dubbla underrullar ("bobiner") under foten ?
simulanten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 14:08   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Bernette är budgetmodell, ja, inte tillverkat i samma fabrik.

För tvillingnål så är det inte så att man ska ha två undertrådspolar på hushållsmaskin. Utan det är två tråd upp och 1 tråd underst. Det är bara på rätsidan av tyget som det ser fint ut. På avigan ser det ut som en ful söm som liknar någon slags sicksack.

Vill man ha äkta parallella sömmar så måste man till och ha industrisymaskin byggd för det ändamålet.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-12, 00:57   #4
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Om du kan leva med en engelsk manual så finns den att ladda ner från Berninas amerikanska webb:
http://www.bernina.com/en-US/Support...ng-Machines-us

I manualen ser du vad det ska/bör ingå för tillbehör vid "köpet". På just modell 50 så finns det inte någon bild på en extra trådrullehållare, art.nr.: 130920-051.
Men om du googlar på "Extra spool pin" så kommer du få fram ett antal förslag som visar hur du kan montera en extra trådrullehållare ändå.
Ibland räcker det med att det finns någon extra liten "grop" eller ett oförklarligt "hål" på ovansidan av symaskinschassit.
Du köper en extra trådrullehållare för under 50:- på närmsta sybehörsaffär.
För att sy med tvillingnål så behöver du använda en pressarfot som är bred i öppningen där nålen går ner, du trär maskinen exakt lika med två övertrådar utom mellan trådspänningsbrickorna för där skall trådarna läggas mellan varsin bricka, men i övrigt likadant, du arbetar mot en undertråd (inte två).

Och som Ichigo skrev så är det framsidan som blir snygg (liknar två parallella raksömmar) baksidan påminner mer om zigzag.
Men med en manualen bör du kunna hitta en lämplig plats på maskinen.

Hur gammal den är, svårt att säga, jag har sökt på nätet men inte hittat någon annan kommentar än "den borde vara köpt 1997"...
Det är ju en mekanisk maskin så den borde vara okej efter lite olja och rengöring. Annars lämnar du in den hos någon firma med symaskinsreparatörer i närheten av dig. De brukar ha fasta priser för en första service.

Oavsett vad så önskar jag dig lycka till och hoppas du får snurr på maskinen.
Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-12, 11:32   #5
simulanten simulanten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 6
Jo jag såg i instruktionsmanualen vad som ska ingå och därmed saknas.
dom där trådrullarna, är de standardiserade eller är de olika för olika fabrikat ?

Kollar på ett par jeans och de parallella sömmarna är verkligen 2 "riktiga" sömmar. Så för att sy jeans skulle man i princip behöva en industrimaskin ?

Maskinen verkar vara i gott skick och "gaspedal", motor, tygmatning, lampa osv funkar det lilla jag testat.

Vad gissar ni är ungefärligt värde på denna maskin ?
simulanten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-12, 11:34   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ett par hundra om den funkar bra. Om du tänker sälja den så är den nog noll eftersom den är containerfynd och du inte testat den ordentligt ännu.

Beg-marknaden är mkt låg och eftersom det är budgetmaskin så. Där baserar jag min värdering på.

Men om du ska ha den själv, så spelar värdet ingen roll. Om den fungerar bra, så fungerar den och då kan du sy på. Men försök att ha låga förhoppningar eftersom den ju har slängts... Men man kan ju alltid hoppas att den som slängde maskinen gjorde det pga någon fel som är lättåtgärdat eller pga att personen inte behöver den mer.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-12, 16:44   #7
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Jag köpte en trådrullehållare, som visade sig vara för grov. Men med en vass kniv så täljde jag till den nedtill så den passade.
Enligt manualen har trådrullehållaren, art.nr.: 130920-051, googla på det numret så kommer du säkert hitta rätt. Om du inte får någon träff så gissar jag på att de är ganska lika från märke till märke, det enda som egentligen skiljer är nog grovleken.

Kan du inte sy två raksömmar bredvid varandra, så att det ser ut som på jeansen? Glöm inte att använda en jeansnål som orkar igenom alla tyglager.
Men du har helt rätt, det optimala för att sy i tjockare tyg är en industrimaskin, eller en hushållsmaskin med stark motor = dyrt.
Testsy med några olika tyger och ta det lugnt så kommer det nog bli bra.

Vad gäller värdet så håller jag med Ichigo, du får inte mer än ett par hundra kronor för maskinen, tyvärr. Det var en budgetmaskin när den kom, även om den inte var helt gratis. De sömmar som behövs finns. Jag tycker den är ju helt okej att börja med, särskilt som den var extremt "billig".

Lycka till!


PS. Var sade du att containern stod? DS.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons