Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-08-07, 15:03   #1
Fredrikapåvinden Fredrikapåvinden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 5
Overlockdjungeln

Jag har bestämt mig för att köpa en overlock då jag syr väldigt mycket och har gjort det i flera år, men känner mig lite vilse vilken jag ska köpa. Jag har sytt mycket på en i skolan som var en husqvarna (om jag minns rätt), minns inte vilken modell men med display. Jag tyckte den var väldigt lätt att sy på. Jag vill ha en maskin som både syr vanlig overlocksöm och som har nån täcksöm. Det är ett stort plus om den är lätt att sy och förstå sig på och ska helst kosta under 9000. Har läst många av trådarna här på forumet men känner mig inte särskilt mycket klokare för det. Är tacksam för alla tips ni har att ge mig!
Fredrikapåvinden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 19:17   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Babylock evolution eller evolve är jättebra kombimaskiner, men dyra i inköp.
Kombinamaskiner måste man bygga om.
Prismässigt är det ungefär det samma med combimaskin eller en overlock och en cover.
Två maskiner tar mer utrymme än en. När man syr behöver man ha en vanlig symaskin, en overlock och en cover uppe ståendes nära varandra så man kan växla mellan maskinerna.

När det gäller billigare overlockmaskiner tycker jag om Brother 3034D är bra. Lätt att sy på och har jättebra brukansvisning. Det finns många användare av den på sysida. Du kan få dn till jättebra pris (runt 2700 kr) från England.
Kombinera den med en Janome cover, så hamnar du en bra bit under 10 000 kr.

Babylocken kostar över 20 000 kr, men den är mycket bra maskin.

Många har haft problem med billigare kombimaskiner, eftersom dom kan vara knepiga att ställa in och få en fin cover.

Jag själv är ägare till en babylock evolution som jag verkligen älskar att sy på. En helt underbra maskin. Med lufträdning och massor av möljigheter att sy med 2-8 trådar.
Jag började med en brother 3034D som gjorde att jag fick blodad tand för overlock.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 09:40   #3
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Skulle rekommendera dig Pfaff coverlock 3.0. Det är en kombinerad maskin med både vanlig overklock och täcksöm. Är lätt att hantera och syr fina sömmar. Täcksömmen är enligt mig mycket mer driftsäker än t.ex Janomes rena täcksömsmaskin coverpro. Blir väldigt sällan hoppstygn vilket brukar vara ett problem med täcksömsmaskiner. Är inte heller krånglig att bygga om från overlock till täcksöm. Priset ligger på runt 8-9000kr Mycket prisvärd tycker ja.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 12:28   #4
Fredrikapåvinden Fredrikapåvinden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2012
Inlägg: 5
Tack för tipsen! Står nu och väljer mellan en Singer 14 T 967 och en PFAFF Coverlock 3.0 är det någon som har erfarenhet av dessa två maskiner?
Fredrikapåvinden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-12, 16:10   #5
listrid listrid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 24
Pfaff 3.0

Hej!Jag är mycket nöjd med min Pfaff 3.0 köpt hos Hem&Modetyger i Skövde. Jag har haft den i 3 år nu. Den är lätt att "bygga om" (låter värre än det är - det går fort) från overlock till täcksöm.Och täcksömmen gör skillnad på ett plagg, halsringning, nederkant och ärmavslut blir jättefina!Jag har sytt massor av tröjor, koftor och jackor till mig själv och t-shirts till barnbarnen, allt med ett perfekt resultat! Jag vill inte vara utan den! Lycka till!
listrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
overlock; köp; råd av köp


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons