Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-06, 11:29   #1
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Göra veckad kjol kortare utan att förstöra vecken??

Jag handlar mycket second hand för att sen sy om men ibland sätter mina bristfälliga sykunskaper stopp... Tur att det finns så många kunniga att tillfråga här!

Iaf, det senaste tillskottet är en plisserad/veckad kjol som ska sys in och göras kortare. Att sy in den tror jag inte ska vara några problem men hur kortar jag den utan att förstöra vecken? Gärna en riktigt utförlig beskrivning eller allra helst bild eller länk...

Tack på förhand!
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 12:38   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Lightbulb

Mycket riktigt lär det inte bli några problem med att sy in den, bara att tänka på att sömmen döljs innanför ett veck.

Det är heller inget problem att lägga upp kjolen:
Du lägger upp den UPPIFRÅN! Sprätta alltså bort linningen och klipp bort så mycket du vill, sedan syr du fast linningen igen. Smart vad?

Tänk bara på att tråckla ihop vecken upptill (för hand eller på maskin) , så de ligger riktigt platt och bra, innan du syr fast linningen igen. Då blir det snyggt.

Skulle du tycka att det är jättesvårt att sprätta/sy fast linningen, så har jag ett förslag till "genväg": sy istället för linningen på ett kraftigt band (dekorativt eller i samma färg) direkt ovanpå kjolvecken, så kjoltygets överkant slutar en halv centimeter neanför överkanten. Då får du en "designkjol" istället! Det kanske till och med kan fortsätta som långa knytband som hänger ner på kjolen? Det beror på vad du tycker är snyggt. Om kjolen är mönstrad kan du ha enfärgade band.

Lycka till , och berätta gärna hur det går!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 12:56   #3
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Syofta : kjolen har "platta" sydda veck till låren ungefär sen har den "löst hängande" veck. Jag vill ha platta veck till låren och den ska kortas 26 cm så kortar jag uppifrån försvinner nästan hela det platta området. Kan man korta nerifrån på nåt smidigt vis? Kan man sy för hand om inte det fungerar bra med maskin?

mvh Sofie
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 14:37   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Okej. Då får du göra enligt min beskrivning, men sy ner det platta partiet, så det blir motsvarande det som är nu. Det är inte alls svårt.

Vill du korta nerifrån, så gör för all del det, men det är nästan omöjligt och otroligt mycket onödigt jobb, det skulle nog vara möjligt att göra det om kjolen i
är i 100 % ull, för det går att pressa om, men det är ett jobb för ett proffs! (jag skulle inte ens försöka fast jag är skräddare)

Alternativt kan du ju bara köra nederkanten i en overlock med täta stygn. Då får du på några minuter en kortare kjol. Det blir då en kjol med en utstående klockad kant, som en öppen blomma. En helt annan design!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 15:29   #5
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Nu stötte jag på ännu ett problem....Kjolen har dragkedja bak som måste flyttas när kjolen kortas uppifrån Hade inte tänkt på det Har aldrig bytt dragkedja eller gjort hål för det heller. Men är det mer komplicerat än att klippa isär tyget och sy i dragkedjan igen..?? Har som sagt aldrig gjort detta men det verkar ju inte alltför svårt...Några tips?
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 17:40   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Skulle du kunna fota kjolen? På det du beskriver låter det som att kjolen inte är helplisserad utan har nedsydda veck upptill och "fritt flödande" i övrigt. Om det är så så är det antagligen enklare att korta av den nedtill istället för upptill. Men, om det inte är så så är det ett rätt stort arbete där du i praktiken gör om rätt mycket arbete från början om det är så att du också behöver flytta dragkedjan.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 17:54   #7
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Skulle du kunna fota kjolen? På det du beskriver låter det som att kjolen inte är helplisserad utan har nedsydda veck upptill och "fritt flödande" i övrigt. Om det är så så är det antagligen enklare att korta av den nedtill istället för upptill. Men, om det inte är så så är det ett rätt stort arbete där du i praktiken gör om rätt mycket arbete från början om det är så att du också behöver flytta dragkedjan.
Precis, den har nedsydda veck ungefär till lårhöjd sen fritt flödande veck med dragkedja bak och jag vill att den ska ha samma utseende även efter att jag kortat av den. Vilken söm ska man använda om man ska korta den nerifrån (och inte förstöra vecken)? Eller är det sy för hand som gäller..??
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 18:42   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Fast, vad innebär "fritt flödande veck"? Är den fortfarande plisserad ordentligt nedtill?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 22:05   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vad är det för material, och vad för tyg??
Det går inte att svara på din senaste fråga utan att veta det. Det är en jättebra idé att lägga in ett par faotn här, så vi lättare kan hjälp dig. Dels en helbild med kjolen på, dels en närbild på fållen från insidan och från utsidan.

(Är du nybörjare , så är det ju ett ganska stort jobb att ge sig på att korta uppifrån. Om du ska kort nertill, så är materialet helt avgörande för vad som kan funka.)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 13:07   #10
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Lägger upp foton på kjolen och materialet står inte angivet men är nåt slags bomullstyg skulle jag tro
Bifogade bilder
   
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 14:09   #11
NostalgicGirl NostalgicGirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2009
Inlägg: 35
Hur ska jag göra när jag gör denna kjol kortare utan att förstöra vecken?Ska man ha nån speciell slags söm och teknik?

Tacksam för svar!
NostalgicGirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 14:58   #12
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag kan tyvärr inte ge fler råd än de många jag redan gett!
Hur du än gör, så är det ett ganska stort jobb för en ren nybörjare.

Men det absolut lättaste med det tyget är att korta av uppifrån. Då behöver du bara lära dig hur man syr i ett blixtlås och tar du mitt enkla förslag med band istället för linning slipper du sy en sån.

jag ser på din profil att du vill lära dig att sy. Det är jättekul! Börja med att låna en bok om sömnad på Biblioteket, ellr köp en. Det finns många bra med bilder, som du kan lära dig grunderna i.
För att sy i ett blixtlås, så sök på just det här på Sysidan, och ev. även på Google, så ser du hur man gör.

Lycka till!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 15:47   #13
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
På Huskvarnas hemsida finns det mycket bra beskrivningar på många symonent, bl a att sy i blixtlås
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 19:07   #14
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
På Huskvarnas hemsida finns det mycket bra beskrivningar på många symonent, bl a att sy i blixtlås
Ja, den är jättebra!!! Kolla där:
http://www.husqvarnaviking.com/media...ingroom_sv.asp
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-19, 11:40   #15
hejaida hejaida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 34
Jag tycker nog att man kan lägga upp den den vanliga vägen, alltså nerifrån, dock måste man stryka tillbaka alla veck igen när man sytt upp en fåll, ganska jobbigt men det har blivit bra för mig.

Ibland när jag ska lägga upp veckade kjolar mäter jag bara, kör på overlocken och låter kanten vara rå , så är vecken oförstörda.
hejaida är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons