Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-31, 08:45   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Fålla smal barnärm..

I slutfasen av min tröja till 4-åriga dottern och ska precis till att sy upp ärmarna med dubbelstickningar(tvillingnål). Upptäcker då till min fasa att ärmen är för smal för maskinen. Ja, det går ju att tränga den över, men det blir väldigt svårt att sy då. Finns det något knep för detta värt att känna till eller är det handsöm som gäller?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 09:09   #2
xana xana är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 48
Hade du kunnat fålla den innan du sydde ihop den. Annars kan du vika den över fingrarna och sy små etapper. Inte trä den på friarmen alltså. Lite bök och stök men det går att hålla undan tyget.
xana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 10:37   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
jag trär nästan aldrig på ärmar för de är ju oftast smala. Vänd ärmen så avigan är ut och sy liksom innuti "rundeln"
Usch vad svårt att beskriva
Vid väldigt smala ärmar blir det lite pilligt.
Syr jag dockkläder syr jag upp dem innan sidsömmen men på människokläder vill man ju helst inte göra så
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-31, 14:40   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg
jag trär nästan aldrig på ärmar för de är ju oftast smala. Vänd ärmen så avigan är ut och sy liksom innuti "rundeln"
Usch vad svårt att beskriva
Vid väldigt smala ärmar blir det lite pilligt.
Syr jag dockkläder syr jag upp dem innan sidsömmen men på människokläder vill man ju helst inte göra så
Samtidigt ser ju så gott som alla köpta trikåkläder ut så, att de är fållade innan ärmen är ihopsydd, och det funkar ju rätt bra.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 07:11   #5
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Citat:
LillaMian skrev: Visa inlägg
jag trär nästan aldrig på ärmar för de är ju oftast smala. Vänd ärmen så avigan är ut och sy liksom innuti "rundeln"
Usch vad svårt att beskriva
Vid väldigt smala ärmar blir det lite pilligt.
Syr jag dockkläder syr jag upp dem innan sidsömmen men på människokläder vill man ju helst inte göra så
Fick till det på det sätt du beskrev, tack för det. Fortsättningsvis syr jag nog upp innan jag syr sidosömmen dock
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 07:42   #6
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
vad bra! Jag såg sen att på många köpta bäbiskläder syr man upp dem innan. Blev lite förvånad Har inte kollat in bäbiskläder förr
Men det är ju skönt att det är "godkänt" så man slipper pilla så
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 21:14   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Japp, fålla innan ihopsömnaden. Det gör jag på dockärmar där omkretsen bara är 4 cm.

Men när det gäller människokläder så tycker jag att dagens maskiner överhuvudtaget har större omkrets runt friarmen jämfört med äldre maskiner. Speciellt de där maskiner som har liggande spole. Då förstår jag inte riktigt vitsen med friarm om det är så tjockt.

Men ja, sy det "inåtvänt" istället för att runt friarmen brukar jag göra när det är stort nog att kunna sys sist, men ändå inte stort nog att sy runt friarmen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 08:41   #8
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Det är träning som gäller,det blir ju mycket hållbarare om man fållar på maskin,jag hade samma problem när jag började med overlocken svårt att komma åt ,på barnärmar men det gäller att sy inne i rullen som tjejerna säger,träna på
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons