Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Vävning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-15, 13:53   #1
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Bomull 8/4 som vävgarn?

Hej, kanske en dum fråga, men kan man använda bomull 8/4 merceriserat som inslagsgarn? Jag tänkte ev på löpare, där jag har varp 20/6 och sked 40. Ska jag i så fall använda det dubbelspolat?

Jag har massor med sådana garner, och även 12/3, som jag har virkat med. Det hade varit roligt om jag hade kunnat använda en del av mina garner som just nu bara ligger.
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 14:24   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Rostok skrev: Visa inlägg
Hej, kanske en dum fråga, men kan man använda bomull 8/4 merceriserat som inslagsgarn? Jag tänkte ev på löpare, där jag har varp 20/6 och sked 40. Ska jag i så fall använda det dubbelspolat?

Jag har massor med sådana garner, och även 12/3, som jag har virkat med. Det hade varit roligt om jag hade kunnat använda en del av mina garner som just nu bara ligger.
Självklart kan du väva med dina överblivna bomullsgarner som inslag. De kan användas till varp också. Hur tätt du ska ställa varpen beror mycket på vilket vävsätt du tänker använda.
Jag brukar oftast inte dubbelspola garn utan föredrar att göra ett inslag, vända runt den yttersta stadtråden och sedan skicka skytteln samma väg tillbaka. Då kan man få en jämn och fin kant.
Prova att väva på lite olika sätt och bestäm sedan vad du gillar bäst. Det här kan bli riktigt kul!
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 14:45   #3
Rostok Rostok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2013
Inlägg: 35
Tack Suskal. Det låter härligt för jag har 2 stora flyttlådor med bomullsgarner som bara ligger. Kanske för att jag har lite för nära till Kampes och köpte "lite" för mycket var gång jag var där och handlade. Har nog de flesta färgerna. Här ska lekas med vävstolen!
Rostok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 15:24   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Vilken härlig situation!
Då kan du ha råd att leka och inte tvunget prestera något användbart. Min erfarenhet är att väven talar om vad den vill själv och det kan bli något som du inte har planerat från början.
Glöm inte att visa upp för oss andra vad det blir.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons