Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-26, 00:15   #1
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Hjälp med mönster!

Ska sticka en tröja och behöver hjälp med stickbeskrivningen. Vill inte länka direkt till sidan (räknas det som reklam?), så jag klipper in det här:

STRUKTURMÖNSTER:
Se diagr M.1.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas med ett omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet rät (d.v.s. sticka i den bakre maskbågen i stället för i den främre) för att undvika hål.
--------------------------------------------------------
KOFTA:
Arb stickas sidledes. Koftan består av fyra delar som stickas fram och tillbaka på rundst.

VÄNSTER FRAMST:
Ärm: Lägg upp 56-56-62-62-68-68 m (inkl 1 kantm i varje sida) till ärm på rundst nr 4 med 2 trådar. Sticka 1v slätst. Sticka sedan STRUKTURMÖNSTER – se förkl ovan – med 1 rätst m i varje sida – se förkl ovan – tills arb mäter 8 cm (avpassa så att mönstret avslutas efter 4:e eller 8:e v i diag). Byt till rundst nr 5. Sticka sedan slätst med 1 kantm i varje sida samtidigt som det på varv 1 minskas 3-3-4-4-5-5 m jämnt fördelat = 53-53-58-58-63-63 m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 34-33-32-31-29-27 cm avm 1 kantm på vänster sida av arb (sett från rätsidan) och de resterande 52-52-57-57-62-62 m sätts på en tråd restgarn. Lägg arb åt sidan. Läs hela nästa avsnitt innan du fortsätter sticka.
Framst: Lägg upp 16 m i alla strl på rundst nr 5 med 2 trådar (= koftans nederkant). Sticka 1 v räta och sedan 1 v avigt med 2 m rätst i slutet på v (de 2 nedersta m på framst rätstickas sedan). Sticka sedan 1 v räta. Lägg upp 13-14-14-14-14-15 nya m på st på motsatt sida av de 2 m rätst = 29-30-30-30-30-31 m. Lägg upp 13-14-14-14-14-15 nya m på vartannat v totalt 3 ggr = 68-72-72-72-72-76 m. Efter att de sista m har lagts upp sätts m från ärmen tillbaka på st = 120-124-129-129-134-138 m. (OBS! Ärmen sitter nu på höger sida av framst sett från rätsidan.) Sätt en markör. Sticka sedan slätst tills arb mäter 14-15-16-17-19-20 cm från markören. Avpassa så att nästa v är från avigsidan. Sticka 1 v slätst där det ökas 15-14-12-15-16-15 m jämnt fördelat på v – läs ökningstips! = 135-138-141-144-150-153 m.
Strl S-M-L: Byt till rundst nr 4. Sticka framkant så här: Sticka strukturmönster över de nedersta 105-105-108 m. Sticka resår 3 am/3 rm över de resterande 30-33-33 m (krage). Lägg sedan upp 21 nya m till halsringning mot nacken = 156-159-162 m på st. De nya m stickas in i resåren. Sticka strukturmönster och resår tills kragen mäter 3 cm.
Strl XL-XXL-XXXL: Byt till rundst nr 4. Sticka strukturmönster över alla m (144-150-153 m) tills arb mäter 18-21-24 cm mätt från markören. Avpassa så att nästa v är från rätsidan. Lägg upp 24 nya m till halsringning mot nacken = 168-174-177 m. Sticka resår 3 rm/3 am över de översta 57-57-60 m (krage). Fortsätt med strukturmönster över de nedersta 111-117-117 m. Sticka strukturmönster och resår tills kragen mäter 3 cm.
Alla strl:
När kragen mäter 3 cm ökas alla 3 am till 4 am.(OBS! Endast i kragens aviga partier) När kragen mäter 6 cm ökas alla 3 rm till 4 rm. När kragen mäter 9 cm ökas alla 4 am till 5 am. När kragen mäter 12 cm ökas alla 4 rm till 5 rm = 176-181-184-206-212-217 m. Sticka resår 5 rm/5 am tills kragen mäter 15-15-15-16-16-16 cm (avpassa så att mönstret avslutas efter 4:e eller 8:e v i diag). Avmaska med rm över rm och am över am.

HÖGER FRAMST:
Ärm: Stickas som vänster ärm, men motsatt.
Framst: Lägg upp 16 m i alla strl på rundst nr 5 med 2 trådar (= koftans nederkant). Sticka 1 v avigt med 2 m rätst i slutet på v och sedan 1 v räta. Lägg upp m och sticka sedan som vänster framst men motsatt.

VÄNSTER BAKST:
Ärmen och upplägg till bakst stickas som på höger framst. När ärm och bakst har satts på samma st stickas det slätst över alla m tills arb mäter 46-47-48-49-50-51 cm från ärmens uppläggskant. På nästa v från avigsidan avm 4 m till halsringning (inkl 1 kantm) = 116-120-125-125-130-134 m. Sedan stickas det slätst tills halsöppningen mäter 7-7-7-7½ -7½ -7½ cm. Sticka sedan 4 v rätst över alla m. Maska av. Arb mäter nu ca 54-55-56-57½-58½-59½ cm.

HÖGER BAKST:
Stickas som vänster bakst men motsatt.

MONTERING:
Sy ihop bakst så att 8 v rätst möts i sömmen mitt bak. Sy axelsömmarna innanför 1 kantm. Sy underärms- och sidosömmarna innanför 1 kantm. Sy ihop kragen mitt bak och sy fast den i halsringningen.
Knappöglor: Mätt från koftans nederkant:
Strl S-M: ca 33 och 43 cm
Strl L-XL: ca 34 och 44 cm
Strl XXL-XXXL: ca 35 och 45 cm
Virka två knappöglor på höger framkant med virknål nr 4 med två trådar så här: 1 fm, 8 lm, 1 sm i fm. Sy fast knapparna på vänster framst.
Knytband: Virka två band på koftans insida så här: Virka lm tills bandet mäter ca 20 cm. Ett band fästes i ytterkant av vänster framkant och ett band fästes på insidan av höger framkant (i höjd med den översta knappen).

(Får se om bilden kom med också..)

Jag har inte stickat något mer avancerat än vantar och jag tänkte göra mig ett försök på tröjan.. Det första jag inte fattar är: "STRUKTURMÖNSTER:
Se diagr M.1.
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas med ett omslag om st. På nästa v stickas omslaget vridet rät (d.v.s. sticka i den bakre maskbågen i stället för i den främre) för att undvika hål."
Sen står det: "VÄNSTER FRAMST:
Ärm: Lägg upp 56-56-62-62-68-68 m (inkl 1 kantm i varje sida) till ärm på rundst nr 4 med 2 trådar. Sticka 1v slätst." Vad menas? Hur gör jag kantm? Och 2 trådar, vad menas?

Det är bara det jag behövar hjälp med nu i början, sen återkommer jag längre fram i arbetet om det skulle finnas några frågetecken då.
Ursäkta längden på inlägget, hoppas nån vill hjälpa mig ändå. :P

//s
Bifogade bilder
 
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 06:12   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
När du kopierar så där mycket är det i allmänhet bättre att länka till sidan ifråga. Gör du inte det måste du hänvisa till källan eftersom du annars, i allmänhet, egentligen kopierar upphovsrättskyddat material. Så länge det inte är du som står bakom sidan ifråga och tjänar pengar på om vi besöker den så är det helt okej att länka till den. Det räknas inte shom (otillåten) reklam.

Jimipe
Forumvärd
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 09:28   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Två trådar menas att du stickar med dubblet garn, dvs lägg upp maskor och sticka enligt mönstret med två trådar av garnet.
Kantmaskorna är vanliga maskor men stickas som regel räta, alltså en rät maska i början och slutet på alla varv oavsett vilket mönster du stickar.
Det görs för att det ska bli en jämnare kant att sedan sy ihop.

Du lägger upp maskorna och sen stickar du ett varv med bara räta maskor för att efter det börja med strukturmönstret.

Vad dom menar med "strukturmönstret" kan jag inte svara på utan att se diagram M1. Det diagrammet finns i mönstret nånstans, ett rutmönster med olika små tecken i brukar det vara.

Hoppas du förstår min förklaring annars kanske nån annan kan förklara bättre.

Lycka till.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 09:54   #4
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Det är ganska lätt att läsa diagram när man klurat ut hur dom fungerar.
Du har ju M1, du börjar läsa mönstret längst ner från hö till vä. Säg att alla X är räta maskor från rätsidan, då blir det så här:
varv1: sticka 3 räta m, 3 aviga m, upprepa detta varvet ut.
varv2: sticka 3 aviga på aviga m, 3 räta på räta m, upprepa varv ut.
Första varvet på mönster brukar börja på rätsidan.
Hoppas det hjälpte dej lite på vägen
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 10:02   #5
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Oj, missade att mönster rutan var med, tur att andra är mer uppmärksamma.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 11:37   #6
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Två trådar menas att du stickar med dubblet garn, dvs lägg upp maskor och sticka enligt mönstret med två trådar av garnet.
Det är just det som jag tycker är lite knöligt. Hur stickar man med 2 garn? Om jag lägger upp maskor som vanligt hur lägger jag sedan den andra garntråden? Lämnar en snutt i kanten och stickar dem samtidigt? Har jag förstått rätt då? Eller bara helt galet?


Och jag tror inte jag förstår M1 så värst ändå, men det löser sig..

Tack för svaren allihop! Och för att göra rätt för mig länkar jag till beskrivningen här (eftersom det dumt nog inte går att redigera ett inlägg i efterhand..): http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...nr=112&d_id=35
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 12:22   #7
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
Efter lite läsande nu under dagen och lite ringande till min kära mor så förstår jag första delen av beskrivningen rätt bra. Tack för hjälpen allihop! Jag återkommer om jag undrar något senare.
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 14:42   #8
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
nevermind.. kom på vad jag hade gjort för fel och löste det..

//s

Senast redigerad av sot den 2009-03-26 klockan 15:37.
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 15:52   #9
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Hjalp med monster

Om du kollar pa beskrivningen sa star det stickas fram och tillbaka pa rundstickor. Alltsa ska du sticka dessa maskor fram och tillbaka och inte sticka runt. Hoppas du forstar fast jag inte har svenska bostaver pa mitt tangentbord. Lycka till! Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-26, 15:59   #10
sot sot är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 37
madeluc: tack! insåg det
sot är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons