Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2011-12-18, 18:34   #121
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Inte heller kostar service mer om jag valt att beställa maskinen från England.
Om det är så att en del av företagets intäkt kommer från försäljning av nya maskiner kanske deras intäkter sjunker om du köper i England och för att få det att gå runt kommer de att ta ut ett högre pris. Kanske inte enbart av dig som köpt utomlands men av alla. Eller så lägger de ner och du får skicka din maskin till England?
Desto fler som köper "billigt", desto fortare går den här processen som väl redan är igång.
Leverantörer som Janome försöker säkert prisdifferentiera också, precis som bilföretag, kameraföretag, båtmotorleverantörer m fl.
Det är inget fel i att vägra köpa dyrt.
Vad jag vänder mig mot i den här nu 120 långa tråden är den onyanserade synen att det är en rättighet att köpa var man vill och att fabrikanten och distributören inte ska kunna skapa sina regler. Som ni har upptäckt så finns inte den rättigheten. Om de vill konkurrera med återförsäljarnät har de den möjligheten. Vill de sätta olika priser i olika länder har de den rättigheten och vi har möjligheten att välja varor och leverantörer inom det givna utbudet. Ingen EU-regel finns som ger oss möjlighet att tvinga dem till det ni vill, att de inte skulle få avtala med en återförsäljare att den inte ska sälja utanför ett distributionsområde.
Jag har inget problem med att ni sätter upp Janome på en svart lista.
Själv köpte jag Pfaff senast, i Sverige. Det var inte billigare i England så för min del var det inte så svårt.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 19:35   #122
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Nu är det ju så att en av grundprinciperna för EU är fri rörlighet för varor och tjänster. Jag är inte helt säker på hur regelverket ser ut, men jag är tveksam till om förfarandet är förenlig med EU-lagen. Som exempel kan nämnas att vi i Sverige har ett speciellt undantag för att kunna förhindras att beställa vin på nätet.

Jjag undrar om man kan ställa frågan centralt till någon inom EU-administrationen?

Om man verkligen vill göra något som känns så kan ju ett gäng gå samman och ordna en egen transport av sina maskiner och SMD får skicka till en UK-adress. Janome kan inte hindra dem att sälja till svenskar sålänge leveransadressen är inom uk.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 19:43   #123
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Synd om inte ELNA kan köpas direkt från England längre, men har ni kollat med fler än SMD? Jag köpte min via GUR och där var det fortfarande möjligt att köpa Janome i höstas.... så de kanske inte håller lika hårt på de där som SMD.

Vad gäller inlägget ovan så begriper jag inte heller resonemanget. Fraktkostnader är inte särskilt stora om man behöver skicka en maskin till England om något händer... vad gäller lagning och service så har min reparatör inga problem med att serva min maskin och kostnaden är ju lika oavsett var den blivit inköpt.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 19:59   #124
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Mina Husqvarna brodermaskin kan inte symaskinsaffären i min hemstad laga eller göra en grundligare service på utan då måste den skickas ner till Husqvarna och då ombesörjer de transporten men jag får betala frakten. Sså fraktkostnader för service har man även i Sverige.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 20:43   #125
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nu är det så att vi är med i EU, tycka vad man vill om det. Men det betyder att vi får köpa våra grejer var vi vill.

Sedan om vi måste läsa engelska eller skicka långt vid garantireparationer är någonting vi väger in i från början. Sparar man t.ex. bara upp till 500 kr så kanske man ska köpa i Sverige istället (ibland kan man pruta och då är det bra). Men om som i mitt fall, sparar man bortom 2500 kr så är det värt "besväret".

Och att skicka sin symaskin på service kostar lika mycket oavsett om du köpt din maskin utomlands eller inte och brukar kosta ca 600 kr och uppåt. Jag har ju låtit serva några beg symaskiner och det har tagits emot utan problem. Om de skulle kräva att jag skulle visa kvitto eller liknande för att visa att det varit köpt i Sverige (vilket urbota dumt argument) så skulle de nog förlora ganska många kunder.

Det känns bara som att svenska agenten för Janome och Elna är bitter och de biter bara sig själv i svansen när de gör så här! Helt fel väg att köra. De borde istället försöka sänka priser så att det blir mer attraktivt att köpa i Sverige!

Jag har tagit upp det innan men någon borde spara på kopior med email från t.ex. SMD och visa det för någon tv.... Plus hade vi tidigare.. men vet inte om de finns kvar än. Eller kontakta någon tidning...

Jag tappar allt mer respekten för symaskinsföretag... bara sämre och sämre.. och dessutom är det mesta samma "skit" ändå tillverkat i asien... Så om man inte får köpa Janome pga deras dumma regler så köper man en brother istället som är på likvärdig nivå....

Som sagt, de biter bara sig själva i svansen..

Jag säger bara att jag är glad över att jag har mina gamla godingar och inte behöver bemöda mig med nya dumma plastiga maskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 20:46   #126
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Såhär står det t ex att läsa om europeisk och svensk lagstiftning om återförsäljare:

"Framförallt i återförsäljarsammanhang uppkommer ibland konkurrensrättsliga frågor. Det gäller framförallt när återförsäljaren är så kallad ensamåterförsäljare. En ensamåterförsäljare tilldelas ett geografiskt område eller en särskild kundkrets av leverantören. Leverantören förbinder sig att inte inneha andra återförsäljare inom området eller kundkretsen och ensamåterförsäljaren får därigenom ensamrätt att sälja leverantörens produkter. Eftersom förfarandet är konkurrensbegränsande är det i princip förbjudet enligt såväl den svenska konkurrenslagen som EGs konkurrensregler."
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 20:53   #127
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Vidare står också:

"Något som parterna emellertid aldrig helt kan skydda sig mot är parallellimport. Varken leverantören eller ensamåterförsäljaren kan förhindra att en utomstående köper upp produkter i andra länder inom EES-området (dvs. EU plus Norge, Island och Liechtenstein) och säljer dem inom ensamåterförsäljarens område."

Båda texterna finns att läsa på Stockholms handelskammares hemsida.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:01   #128
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Ytterligare information:
http://www.kkv.se/t/Page____2114.aspx#leveransvägran - område
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:05   #129
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
De har också en tips telefon. Någon som har lust att se om de vill pröva ärendet?

http://www.kkv.se/t/Page____404.aspx

Det var rejält halabaloo inom båtbranschen nyligen.

Senast redigerad av mariatherese den 2011-12-18 klockan 21:06. Anledning: länk tillägg
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:31   #130
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Gööör det!!

Jag är döv och också superdålig på såna facktermer...
Men jag skulle gärna vilja se någon ta tag i detta här!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:39   #131
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Thumbs up

Kan inte du göra det Maria-Therese?
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:45   #132
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag kan se om jag hinner - men det vore bra om någon undersyödde mig med bättre bevismaterial. I mitt mail står inte varför de inte längre levererar Janome till Sverige. Det vore bra med lite fylligare bevisning. Men jag kan ju alltid initiera ärendet och så kan ju fler ringa in med sin bevisning.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:48   #133
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Har ni sett Elna UKs garanti/reklamationsregler på http://www.elna.com/en-gb/promotions.php?promotion=282 ?

Citat:
Unfortunately we are unable to provide any guarantee period for purchases outside of the United Kingdom.
Det framgår inte vilka ovanstående sida gäller eftersom Elna UK inte verkar sälja direkt till slutkunder.

Men innan man köper en Elna-symaskin, oavsett om det är i UK, Sverige, eller någon annanstans bör man kontrollera vilka garantinregler som gäller.

Om man t.ex. bor i UK nu och köper en Elna-symaskin i UK, och flyttar till Sverige inom garantiperiodens slut så verkar det som de drar tillbaka garantin.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:54   #134
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
I första inlägget som jag skrev har jag ju kopierat in svaret jag fick om Janome och även i inlägget om Elna så finns det återgivet det svar jag fick det kan du ju använda dig av.

Kopia;
I can confirm that we received the order but not the payment.
However, we have a problem accepting your order.
Due to objections from the Scandinavian distributor, 100% restrictions have now been placed on supplies to customers in Sweden, Denmark and Norway on the full range of Janome products.
This means that we are unable to deliver any Janome product direct to customers in these countries.
So, unless you have any friends or relatives addresses outside of these countries who could send it on for you, we cannot supply.

Apologies.
Kind regards,
Russell

Russell Forrester
Director
Sewing Machines Direct"
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-18, 21:59   #135
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Jag har mailat SMD angående min Elna som jag inte är riktigt överens med få se vad jag får för svar om garantin.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons