Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-26, 21:19   #1
Papermaker Papermaker är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 5
Ny symaskin, behöver bekräftelse

Hej,

Min sambo har önskat sig en symaskin så jag har letat igenom ytskiktet av marknaden.

Det maskinen kommer användas till är framförallt att sy barnkläder och en del gardiner/kuddar och jeans/andra byxor och kanske lite knappar. Inga båtkapell eller andra specifika syften, en bra allt-i-allo-maskin kort och gott.

Den maskin jag landat på just nu är Janome Easy Jeans. Nu vill jag höra om den är OK för syftet, eller om jag missat målet helt och hållet. Sambon ska få känna på den i butik innan vi slår till. För kännedom så har ingen av oss rört en symaskin sedan syslöjden i mellanstadiet.

Tack för input!
Papermaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 21:32   #2
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tror att du gjort ett bra val. En stark maskin är alltid bättre än en med många sömmar. Easy Jeans är en stark maskin.
Den klarar dina behov och en bra bit till. Det där extra är bra när man fållar upp jeans och syr över sömnarna, lagar en väska (eller syr en ny) m.m.
Janome har mycket tillbehör till bra priser, med lite nya pressarfötter kan man lätt uppgradera maskinen om man vill.
Köper du en annan Janome, Elna eller Brother så passar dom flesta tillbehör även till dessa maskiner.

Men gå gärna runt och kolla andra maskiner också och jämför. Det är alltid bra att testa sitt val. Och sov helst en natt innan du slår till. Är du lika kär i maskinen dagen och kanske drömt om den på natten. Då har du troligtvis hittat rätt.
Låt det svida i plånboken om det behövs. Skulle dina drömmars maskin var dyra än budjeten tillåter, så är det bättre att vänta och spara eller till och med avbetalning, än att köpa något bara för att det är billigt.
Att välja symnaskin är lite som att välja partner, det gäller att hitta den rätte. Olika symskiner har olika personkemi och det gäller att hitta en som man passar ihop med. Det är en mycket god vän man ska investera i, som man ska trivas ihop med i många år och ha mcyket kul tilsammans med.

Senast redigerad av bila den 2013-08-26 klockan 21:49.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 21:59   #3
Papermaker Papermaker är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 5
Tack för svaret.

Något jag funderar över är om det kanske vore bra med något typsnitt (för att kunna skriva text alltså). Vore ju ett smidigt sätt att märka upp barnkläder, eller? Vad säger forumets småbarnsföräldrar?

Men då är jag ju inne på elektroniska maskiner, vilket många verkar ogilla...
Papermaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-26, 22:18   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Äsch, vill du ha elektronisk symaskin så får du visst ha en. Man bara tänker på fördelar och nackdelar och väger dem.

Inte alla elektroniska symaskiner har alfabet i symaskinen, och man kan inte fritt välja typsnitt som i datorn, utan det brukar vara enstaka eller bara 1 alfabet i fast storlek. Man får läsa upp på specen till symaskinen och se stygnen de gör och se om alfabetet är ok.

Om man köper brodyrmaskin (eller snarare, symaskin som också broderar för ni vill nog inte ha två) så kan man stygnsätta bokstäver själv, men då blir det genast mycket dyrare (inte bara maskinen utan man behöver också material och famförallt programvaror som kostar en hel del) och mer arbetsmoment.

Som exempel på en elektronisk symaskin med inbyggd alfabet är den här:
http://www.sewingmachines.co.uk/brothernv50_info.htm

Och då ser du alfabetet längst ner.

Observera dock att alfabet som är inbyggda på en vanlig symaskin, ger inte direkt jättevacker resultat, men det duger nog för märkning om man t.ex. vill sy barnets namn på namnband.

Men då kanske man ska fundera på att behöver man verkligen det? Det finns företag som gör prisvänliga namnband så får man färdiga band av mkt bättre kvalité och utan bök. Vävda band som det är på riktigt är mycket bättre än broderade sådana eftersom vävda håller bättre, är plattare (i ett stycke) medan broderade ofta blir grova.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 07:11   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Har ni möjlighet skulle jag rekommendera att vi besöker en syfestival. Det finns en på Åhaga Borås 27-29 september och Stockholmsmässan 24-26 oktober.
Där brukar alla som kända märkena vara representerade. Där kan su ställa frågor och provy och jämnföra.
Men köp ingen maskin där utan ta visitkort och be att få återkomma. På mässan blir det så mycket intryck att man lätt blir berusad av miljön, det är hur enkelt som helst att göra tokiga inköp som man sedan ångrar. Dom flesta seriösa försäljare brukar ha mässpris även vecka efter mässan. Det är bara att sova minst en natt på beslutet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 10:07   #6
Papermaker Papermaker är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 5
Vad tror ni om denna maskin:

http://www.symaskinsboden.se/symaski...xpression-2038
Papermaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 10:41   #7
AgnetaF AgnetaF är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 52
Jättebra maskin - jag har en och den syr jättebra. Köpte den (demomaskin) från England (SMD) för några år sen. Har aldrig krånglat det minsta oavsett tyg och trådval.
AgnetaF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 15:59   #8
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Citat:
AgnetaF skrev: Visa inlägg
Jättebra maskin - jag har en och den syr jättebra. Köpte den (demomaskin) från England (SMD) för några år sen. Har aldrig krånglat det minsta oavsett tyg och trådval.

Va bra att höra, har lagt ett anbud på en likadan :0)i en kommunal utförsäljning.
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 16:34   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om det är en fd skolmaskin (eller maskin på vuxendagis el likn) så betänk att de är ofta otroligt slitna, och man borde få den *gratis* för de har inte långt livslängd kvar så att säga.

Man förstår själv, barnen sliter mkt hårt på maskinen, sedan är den utrangerad pga det... Annars skulle de inte bli av med dem för det kostar att köpa nya.

Jag har köpt en symaskin som visade sig vara fd ateljemaskin och den blev slutkörd efter ett par år så jag pensionerade den pga det visade sig kosta flera tusen kronor för att få den åtgärdad.. Lärpengar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 19:30   #10
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Den är bra Pfaffen, men Janome Easy Jeans är starkare och kommer att orka igenom tuffare material.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 21:38   #11
Papermaker Papermaker är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 5
Tack för alla värdefulla råd! Det har visat sig så svårt att bestämma sig så vi kommer ta oss till mässan i Stockholm och klämma och känna. Brukar det bara vara nya produkter som visas där? Gäller mässpriserna ofta bara nyheterna, eller kan även "gamlingar" som Easy Jeans bli billigare?

Ni som har en Easy Jeans: hur upplever ni ljudnivån? Är lyset bra?

En del verkar anse att friarmen är för stor och att det ställer till det om man ska sy barnkläder. Ligger det något i detta?

Senast redigerad av Papermaker den 2013-08-27 klockan 21:53.
Papermaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-27, 21:56   #12
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Om det är en fd skolmaskin (eller maskin på vuxendagis el likn) så betänk att de är ofta otroligt slitna, och man borde få den *gratis* för de har inte långt livslängd kvar så att säga.

Man förstår själv, barnen sliter mkt hårt på maskinen, sedan är den utrangerad pga det... Annars skulle de inte bli av med dem för det kostar att köpa nya.

Jag har köpt en symaskin som visade sig vara fd ateljemaskin och den blev slutkörd efter ett par år så jag pensionerade den pga det visade sig kosta flera tusen kronor för att få den åtgärdad.. Lärpengar.
Den kommer från en av gymnasieskolornas estetprogram så jag inbillar mig att om man är 17-18 år gammal och själv valt att gå en sömnadsutbildning kan man i alla fall handskas med grejerna samt har förhoppningsvis vuxit ifrån önskan att sabba skolans alla grejer... Det ligger ju liksom i elevernas egna intresse att sakerna funkar bra.
La ett skambud. Får jag den blir jag förhoppningsvis nöjd annars har jag ju min HQ 2000 så jag är ju ändå inte utan maskin.
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 06:26   #13
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Om man syr barnkläder för små barn så är nog alla friarmar för stora. Man får använda en annan teknik att sy.

På mässorna brukar priserna vara ca 20% lägre. Det är inte alltid alla modeller av ett märke finns med. Ibland har de mässpriser i butiken några dagar efter mässan också men jag antar att det varierar från butik till butik. Mässpriserna brukar vad jag vet gälla alla maskiner de har med sig till mässan, inte bara de nya, men man kan ju alltid fråga om de kan ha mässpris på en annan maskin som inte är där också.
När jag köpte min brodermaskin så var jag bortrest under mässan men frågade innan i butiken om jag ändå kunde få köpa den till mässpris och det fick jag. Kan tillägga att jag köpt flera maskiner i den butiken som jag tycker är mycket bra, Stockholms Sycenter på Hagagatan 2.

Senast redigerad av Marron den 2013-08-28 klockan 06:39.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 21:06   #14
Papermaker Papermaker är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2013
Inlägg: 5
Hej,

Tänkte bara rapportera vad det blev för maskin i slutändan. Jag gick och pratade med våra två lokala symaskinsbutiker i Uppsala, och ingen av dessa skulle vara med på mässan i Stockholm. En av butikerna höll precis på att flytta till nya lokaler och erbjöd mig en Pfaff Ambition 1.0 för 5500kr om de slapp ta med den i flytten (ordinarie tar de 6500kr). Då jag gärna köper lokalt så kunde jag inte stå emot. Då ingår fri service och hjälp-att-komma-igång-kurs.

Den första butiken tyckte att jag skulle köpa en overlock OCH en billig vanlig symaskin, just av anledningen att det skulle bli en del barnkläder. Vi får se om det kanske i framtiden blir en overlock också.

Jag fick också lära mig att Pfaff lade ut tillverkningen för ett par år sedan på två platser: Kina och Taiwan. Om man köper en som är tillverkad i Kina så är instruktionsboken inte i färg, utan svartvit och motorn är lite mindre än om den är tillverkad i Taiwan. I övrigt är de identiska. Om det är sanning eller ej vet inte jag, men vår instruktionsbok är i färg hur som helst. Vi har än så länge bara hunnit packa upp och titta, men vi lämnar rapport när vi börjat använda den. Om man går på utseendet är vi nöjda, den är ju jättefin att titta på
Papermaker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-31, 21:40   #15
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Grattis, jag tror nu gjort ett bra val. En bra symaskin behövs och det är betydligt roligare att sy på en bra lite dyrare symaskin.
Jag tror att ni gjorde klokt i att köpa en bra maskin, istället för en två billiga maskiner.
En bra nybörjare overlock Brother 3034D kan ni köpa från england för ca 2500 kr med frakt (i Svergie ligger priset på det dubbla) och ett startpaket med en massa tråd och annat smått och gott. Det följer med en DVD och bra bruksanvisingen, som även okunninga nybörjare brukar kunna fixa att komma igång att sy. Svensk brukanvisning går att ladda ned från nätet.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons