Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-12, 20:43   #1
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Question Tvätta tyger innan sömnad?

Hej,

Är ny på detta område och har läst på lite. Det jag undrar över är detta med att nya tyger bör tvättas innan man syr tex grytlappar av dem.
Gör ni andra detta? Sick-sackar man varenda tyg och tvättar och stryker eller kör ni och hoppas på det bästa?
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-12, 21:19   #2
elizabeth elizabeth är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4
Onödigt att tvätta tygerna först!

När jag sy quiltar helt för hand då tvättar och stryker jag tygerna innan.Jag tvättar hela tyget innan jag klipper till bitarna.
Jag frågade en amerikansk vännina som syr fantastiska quiltar ( på maskin ) om hon tvättade tygerna innan, men det gjorde hon inte.
Om Du ska sy grytlappar så verkar det helt onödigt att tvätta tygerna innan. Dessuton brukar otvättade tyger stå emot smuts mycket bättre än tvättade.
Så klippt till bra och kör på det är det bästa!
Hälsningar Elizabeth
elizabeth är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 00:48   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Sy och hoppas på det bästa. Krymper tyget så har du anledning att sy nya grytlappar.

Om du vill tvätta ett tyg som har för mkt mögelinpregnering i sig (luktar fasansfullt) eller andra kemikalier, så sick-sacka och tvätta hela tyget innan du klipper till det. Beror lite på vad du ska använda slutresultatet till. Ett barntäcke, då skulle jag tipsa att tvätta tyget så barnet slipper komma i kontakt med överblivna kemikalier i textilien. Tro det eller ej, det finns kemikalier kvar, upp till 10 tvättar i 60 grader.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 07:53   #4
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Det är ingenting om man jämför med kemikalieanvändningen vid tillverkningen och hur det påverkar de som tillverkar tygerna. håll utkik efter ekologiska tyger och fråga gärna efter dem i tygaffärerna så de fattar att det finns människor som faktiskt bryr sin hur deras varor är producerade.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 07:58   #5
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Jag tvättar allt tyg som ska användas till dukar, filtar och annat som ska tvättas. Jag är rädd att det ska krympa eller att det ska färga av sig. Tyg som ska användas till väggbonader tvättar jag inte alltid men jag försöker tvätta det också för sedan kan det visa sig att man vill använda "resterna" i något som ska tvättas.

Bitar som är 45x110cm eller större slänger jag i maskin som de är och tvättar i 60grader, skontvätt och kortprogram. Sedan torkar jag i torkrum. Det är tydligen viktigt hur man torkar sitt tyg om man vill att det ska krympa allt på en gång. Torktumlare är antagligen bättre än torkrum.

Tiden det tar att zigzacka är värdefull för mig och tråden kostar pengar så jag tar förlusten att jag får skära bort ca 1cm på varje sida för att tyget har fransat sig. Jag bor i hyreshus och har inte egen tvättmaskin, om jag hade egen tvättmaskin skulle jag nog vara mer rädd att alla lösa trådar skulle förstöra tvättmaskinen.

Jag har inte sytt några grytlappar, men jag skulle antagligen tvätta tyget. Men jag har väldig lite slit&släng-mentalitet när det gäller mitt "hantverk". Allt ska finnas där i generationer om det är möjligt
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 09:16   #6
Marlar Marlar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 65
Hej!
Jag tvättar alltid mina tyger innan jag använder dom. Dels för att dom inte ska färja av sig och för att nya tyger är behandlade med så mycket kemikalier.

Marie Larsson/Älvängen
Marlar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 15:39   #7
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
Jag tvättar allt för om jag har rester liggande vill jag inte behöva fundera på om det är tvättat eller ej - men jag undrar nu: Kör alla i 60 grader? Jag har nöjt mig med 40 nu senaste för jag kom inte ihåg vilket ...
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-13, 15:43   #8
Lingling Lingling är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 171
http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=671



http://www.sysidan.se/forum/showthre...=&threadid=387

Frågan har varit uppe förut om man säger
Lingling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 21:23   #9
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Hej,

Det var lite olika bud!

Nu har jag gjort som så att jag sick-sackade, blötlade tygerna, tvättade och strykte dem torra. Så nu är de röda tygerna klara, bara resten kvar! Och det var nog bra att tvätta dem, vissa av de röda tygerna färgade väldigt mycket av sig. Men alla tyger höll dock bra i färgen ändå!

Det går ju åt en del tråd, men det var lite bra också att få göra slut på lite trådrullar som bara hade lite kvar. Nu finns det plats att få köpa lite nya...
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 00:08   #10
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
När ngt färgar så ha i vanlig ett par kapsyler ättiksprit i vattnet, i sista sköljvattnet. Skölj inte ur. Då färgar det inte nästa gång man ev tvättar det man sytt. Ett tips som jag lärde mig som barn av mormor.. funkar jättebra på trasmattor.. och de ska hänga och torka så att vattnet rinner i randriktningen. Då minskar man risken för anfärgning till intill liggande ränder.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 07:27   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag tvättar alltid alla bomullstyger i 60 grader innan jag syr kläder (långbyxor, skjortor, blusar) och när jag sydde mitt lapptäcke, men att sicksacka först verkar väldigt onödigt, så det gör jag inte.
Hälsn/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 07:30   #12
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Av nån anldening så fungerar ättika även när något redan har blivit missfärgat. Hade en klänning i flera tyger där ena tyget färgade av sig på resten. Tvättade den med flytande tvättmedel och hade ättika i skjölmedelsfacket och alla missfärgningarna försvann.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 22:10   #13
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Hej igen,

Det var ju inte så kul att sick-sacka i längden, så jag har testat att tvättat ändå och kan konstatera att det som fransar sig är ungefär lika mycket som det jag skulle fått klippa bort av sick-sack sömmen. Kan även konstatera att rivet tyg fransar mindre än skuret tyg.
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 11:45   #14
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Tänkte bara dela med mig om ett smart tips för den som önskar sick-sacka sina tyger innan tvätt som jag läst om i tidningen Land nr 48.

Vik tyget på mitten, sedan på mitten igen så att resultatet blir en fyrkant med alla stadkanter i fyra lager längs två av sidorna. Sick-sacka de två sidorna i ett enda drag.
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons