Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-17, 10:21   #1
Lilian896 Lilian896 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 3
Smile Aidaväv

Hej. Jag är ny på detta forum och vet inte om denna fråga kommit in förrut.

Min fundering är ang. Grovaida, mellanaidaoch finaidaväv. Har tre broderisatser på löpare som alla skall bli färdiga 24 x 65 cm. Den första är på finaida den andra på mellanaida och den tredje på grovaida. Det som jag tycker är konstigt att klippmåtten på löparna är exakt lika stora oberoende på vad för väv det skall sys på? Jag trodde att man skulle ha mera väv om man har grövre rutor på väven. Är det någon som har en omvandlingstabell på resp. aida grovlek?

Jag vet att finaida är ca 5,4 rutor/cm, mellanaida 4,4 rutor per cm och grovaida på 3,2 rutor per cm. Det är klippmåtten i cm som jag är intresserad av då jag ofta ändrar ett mönster till grövre väv än den ursprungliga. Hur mycket väv måste man lägga till för att tex sy på grovaida istället för finaida.

Tacksam för svar.

Mvh Lilian
Lilian896 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 07:53   #2
atervo atervo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 126
Du måste räkna

Om klippmåttet till löparen är 20x50 cm i finaida får du räkna om det till grovaida.
Multiplicera antalet rutor/cm på finaidan med längden 50cm. Då får du 50x5,4=270
Dela 270 med antalet rutor/cm på grovaidan. 270:3,2=84 (lite drygt).
Gör på samma sätt med måttet på bredden och du får ett klippmått som är ungefär 30x84.
Lycka till!
atervo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 11:26   #3
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Om du har färdiga broderisatser som alla är lika stora, men väven är olika grov, måste ju mönstren vara olika också. För finaida borde det då vara fler stygn än för grovaida.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 11:31   #4
Lilian896 Lilian896 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 3
Citat:
atervo skrev: Visa inlägg
Om klippmåttet till löparen är 20x50 cm i finaida får du räkna om det till grovaida.
Multiplicera antalet rutor/cm på finaidan med längden 50cm. Då får du 50x5,4=270
Dela 270 med antalet rutor/cm på grovaidan. 270:3,2=84 (lite drygt).
Gör på samma sätt med måttet på bredden och du får ett klippmått som är ungefär 30x84.
Lycka till!
Jag får fortsätta att räkna då som jag har gjort hittills. Hoppades på att det fanns någon sorts tabell för detta men det verkar ju inte finnas. Tack ändå för ditt svar som fick mig att tänka i lite andra banor än tidigare.
Lilian896 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 11:34   #5
Lilian896 Lilian896 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 3
Smile

Citat:
Millej skrev: Visa inlägg
Om du har färdiga broderisatser som alla är lika stora, men väven är olika grov, måste ju mönstren vara olika också. För finaida borde det då vara fler stygn än för grovaida.
Det är broderisatser men motiven är olika förstås. Jag brukar räkna rutorna för halva mönstret både lodrätt och vågrätt. Men det är lite jobbigt och jag tänkte att det kanske fanns någon "lathund". Tack så mycket för svaret.
Lilian896 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons