Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-07, 11:40   #1
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
konturstygn?

Vad betyder konturstygn i arkeologisk litteratur? Är det vanliga stjälkstygn? Jag skall sy "konturstygn" som avslutning på ett band och undrar hur det skall se ut.
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 02:47   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Konturstygn brukar innebära dubbla förstygn.

Jag har sett det användas om stjälkstygn också, men jag tror att det som menades då snarare var "stygnen du använder till konturerna" än att dom faktiskt talade om stygntypen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 08:04   #3
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Vad är det för fynd som beskrivs? Det är ju möjligt att samma föremål finns beskrivet i någon annan källa mer utförligt? Var någonstans finns orginalbandet i fråga? Olika muséer är olika bra på att lägga upp info i tillgängliga databaser.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 09:44   #4
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Citat:
Lillith skrev:
.. men jag tror att det som menades då snarare var "stygnen du använder till konturerna" än att dom faktiskt talade om stygntypen.
Det kan nog vara så här också - svårt att se något. I texten står det bara konturstygn. Det är alltså de blå sömmarna på varje sida jag undrar på. ("Stolparna" i mitten är bara lindade - det ser man på bilderna från avigsidan). Tycker det ser ut som om det kan vara två rader av kaststygn eller stjälkstygn på varje sida - men ja, jag vet inte.
Jag forsöker ladda upp en bild så ni kan se vad jag pratar om. Fyndet är Snartemofynden från folkvandringstiden och det finns ingen mer info än den jag har - såvitt jag vet då
Bifogade bilder
 
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 10:26   #5
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Är inte hela bandet vävt i ett svep då? Menar du att de längsgående kanterna skulle vara sydda i efterhand? Hmm... jag hänger inte riktigt med.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:00   #6
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Jag var nog lite otydlig där ja...lite förvirrande när jag pratar om båda sidor och visar bara en. Man vet förresten inte hur det såg ut i andra änden av bandet heller. Men det är det blåa fältet som går på tvären över hela bandet jag menar - den tvärgående randen som är sydd och alltså inte stadkanterna. (Efter det sydda har man vävd en liten snutt till).
Blev det begripligt nu?
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:07   #7
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Kan det vara så att man efter att man brickvävt bandet så långt som man vill ha det så låterm an trådarna sitta kvar i brickorna och tar inslagstråden på t.ex. en trubbig nål istället och liksom syr/lindar tråden varv på varv av några knippen av varpen? Hänger du med? Alltså att varpen ligger kvar i samma ordning hela tiden och efter att man gjort de där staplarna så långa man vill så fortsätter man väva en snutt till som vanligt igen?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:09   #8
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Hmmm mitt tidigare inlägg baserades på att jag tyckte att de blå "stolparna" var separerade från varandra, men de kanske de inte är? Då kanske det inte alls är gjort som jag sa, men jag tror nog att det är vävt, inte sytt, fast kanske bara med att man drar skälen upp och ned lite och inte vrider brickorna? Hmmm.. några andra vettiga förslag?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:21   #9
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Staplarna är garn lindat runt varptrådarna, det står i texten så det är OK. Men för de två raderna med stygn före och efter staplarna står det bara "konturstygn" och då vet jag inte riktigt hur man skall tolka det. Tycker det ser ut som om de går lite på snedden - lutar åt olika håll så det kan nog inte vara förstygn. Det var så jag undrade om konturstygn kunde vara stjälkstygn?
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:25   #10
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Allright, nu är vi synkade. Jag har själv endast mycket rudimentära erfarenheter av brickvävning, är det omöjligt att det avgränsande strecket mellan bandet och stolparna är vävt? Det är svårt att se på orginalet, vet man vem som vävt kopian och vad han/hon säger om saken?
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-08, 11:48   #11
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Lite av en definitionsfråga om det är vävd eller sydd Det går inte att få en sådan kant genom att lägga in ett inslag på vanlig sätt, men om man lindar runt varptrådarna kan man kanske få till något liknande - om nu stygnen inte hade varit sneda. Jag tycker det ser ut som om stygnen går över var sitt vanliga inslag också och i så fall behöver man absolut en nål och då kan man kanske säga att det är sytt och inte vävt???

Tyvärr finns bara fotografens namn med - det står inget om vem som har vävd kopian. Rätt så vanligt problem det där...
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons