Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-26, 06:20   #1
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Chockbesked

Igår kl 08.00 fick vi på min arbetsplats chockbesked att de lägger ner all verksamhet.
Jag arbetar på StoraEnsos forskningscenter i Falun och vi har ett till i Karlstad dit de flyttar all verksamhet. Vi är 86 st som jobbar i Falun, flera av oss har arbetat där väldigt länge. Jag själv har varit där i 37 År!!!
Hade väl trott att man skulle få vara kvar tills pensionsdags. (62-års avtalspension). Så nästa år blir att söka jobb vilket jag gjort bara en gång tidigare och har ingen erfarenhet av jobbsökning. Vem vill anställa en 55 årig kärring??? Min man säger att vi tar en dag i taget. Just nu är allt väldigt förvirrande.
/ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 06:24   #2
LottaW LottaW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 33
Vilket hemskt besked att få! Jag hoppas att det löser sig till det bästa för dig.
LottaW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 06:55   #3
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
jag vill!!!

nu e det ju enormt långt iofs mellan oss

men jag vill bara säga såhär.

att även i falun, kanske det sitter en tjej i en rulle som skulle få sina långa dagar upplysta av en pysslande dans mus.

Att få jobb som personlig assistent är ingen omöjlighet alls, speciellt med livs erfarenhet, och att man är händig. jissa hur svårt jag har att hitta folk!

Att jobba som pa handlar massor om personkemi och seriösa bolag. lönen är väl siså hos vissa.
själv ligger jag i högsta löneklassen, men många är långt under rätt betalt.


men det finns brukare som betalar bra för en erson med dina fina kvalifikationer.

när jag berättar för mina handikappade vänner hur kul jag har på dagarna som syr mina egna kläder, suckar de andra ganska avundsjukt, tänk om man hade en sådan assistent..

Jag beklagar verkligen din förlust av arbete o trygghet, jag vill bara att du ska veta att du inte alls är en oönskad kärring, jag tror att många i min situation skulle älska att få en Ingrid som förgyller dagen.

och det är bara i denna branchen, säkert finns det många till som vill ha dej..

detta kan vara början på en helt fantastisk resa

bamse kram, men aktar de små musrevbenen....
Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 07:06   #4
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Tack Troll,
Dansmusen gråter en liten skvätt nu, fast det är skönt att kunna göra det.
kram
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 07:06   #5
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hörde också beskedet på radion igår, och trots att jag kan rekommendera Karlstad som en av de bästa platserna på jorden, så finns det mer än arbete i livet. Hoppas du hittar något bra istället. OCH som din man säger ta inte ut något i förskott. Det kommer jobbcoacher till er arbetsplats för att hjälpa varje individ att hitta en ny plats i tillvaron, så funkar uppsägingar idag,OCH det kan bli ett rejält lyft för dig som person.
Hälsar Marianne ( som arbetat 30 i samma företag, och som kan förstå känslan i magen.)
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 07:51   #6
avslutad111024 avslutad111024 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 415
ja

Mina båda systrars män arbetar I Norrsundet på stora Ensos fabrik de fick samma besked igår.
De lägger ner fabriken.De har nog samma känsla som dig, att vem vill anställa en när man är över 50 år. De har båda arbetat där sedan de slutade 9:an.Men man måste nog tänka att på något sätt, kommer det att ordna sig ändå.
avslutad111024 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 08:02   #7
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Ja det är många som är i samma situation som mig, jag är inte ensam, jag är frisk och hälsan är väl ändå viktigast av allt. Karlstad är ju en trevlig stad och jag älskar den Värmländska dialekten så jag skulle mycket väl tänka mig flytta dit ( om jag skulle bli erbjuden) kruxet är ju min mans arbete. Dottern bor ju i Uppsala så det blir inte så stor skillnad. Ja man får ta en dag i taget, alltid blir det nån råd.
/Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 08:41   #8
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Oj, jag förstår verkligen att detta var ett stort chockbesked. Att få sin inkomst bortryckt bara sådär är inget vidare. Har själv blivit drabbad. Men som de flesta andra tror jag att detta kan vara början på något nytt för dig. Håller med Trollet, varma goá människor finns det alltid använding av! Gammal kärring? fnys, inte då!
Kanske starta något litet eget?
Hålla kurser mm?
Du är verkligen duktig med symaskinen, så kanske att det vore något.

Kram
Katarina
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 08:44   #9
KerstinL KerstinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 136
Hej Ingrid!

Jag förstår hur du känner det! När jag var 50 (för herrans många år sedan) kom beskedet att mitt jobb skulle flytta till Göteborg från Malmö där jag har mina barn o barnbarn - det var gräsligt!! Men jag fick nytt jobb och mycket bättre! Så upp med hakan, sånt här leder många gånger till jättebra saker!

Hälsningar o kram!
Kerstin
KerstinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 08:47   #10
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Oj så förvirrande att få ett sådant besked. Hoppas och tror att du får ett nytt arbete här snart. Erfarenhet är alltid bra så nog ordnar det sig.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 08:56   #11
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Vet precis hur du känner det Ingrid!
Har själv upplevt detta 4gånger!!! Har varje gång trott att man inte skulle få något nytt men varje gång har det varit bättre än det förra konstigt nog nu den sista gången när Porsmans Textil försvann blev jag jätteledsen och förstod att nu är jag för gammal och inga jobb till mig fanns.
Nu jobbar jag 2dagar i en Husqvarna-butik som är rena drömmen + extra i Ica-butik de dagar som jag är ledig syr jag lite beställningar, kan nog inte ha det bättre.
Så Ingrid allt ordnar sig trots att man alltid ser allting i svart.
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 09:02   #12
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Tack för all uppmuntran som jag får från er på sysidan. Förra året hade jag ingen kännedom om den här sidan. Tur jag vet det nu, skänker mycket tröst och uppmuntran.
Bamsekramar till ER alla och ha en trevlig helg oxå / Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 09:18   #13
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Är det så att du hamnar här i Värmland så ska vi värmlänningar här på sysidan se till att ni blir väl mottagna!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 09:21   #14
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Men va rörd jag blir, Va ni är gulliga.
kram/ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-26, 10:12   #15
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
En jobbarkompis berättade att det finns en länk från Gävle-Dala nyheterna som jag var med på igår. / Ingrid


http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=951114
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons