Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-09-29, 10:43   #1
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Behöver hjälp med en "tygsida" på nätet på engelska!

Jag har fått ett presentkort på en webbsida som heter www.spoonflower.com.

Jag förstår inte hur man handlar där! Jag vill ha jersey eller interlocktyg, men hur hittar jag dem? Har lite svårt att förstå sammanhang i engelskan när det gäller sånt här!

Någon som har handlat där innan som kan hjälpa mig?
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-29, 11:33   #2
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Du går in på shop, väljer fabric och sen är det bara att söka fram efter det mönster/färg du är ute efter. Alla tyger finns i flera olika kvaliteter, du väljer den du vill ha i drop down listen för varje tyg, på samma sätt som du väljer antal meter du vill ha. Cotton knit är tex ett trikåtyg i bomull.

Jag har inte själv handlat där. Håller mig helst inom Europa då det oftast tillkommer div avgifter när man handlar från USA, särskilt om det inte bara handlar om brevstorlek på paketet.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-29, 22:58   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Precis. Här shoppar man efter tryck. Sedan trycks tyget upp till den material du vill ha, samma val för alla tryck.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 09:25   #4
Thyrys Thyrys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2013
Inlägg: 48
Så om man lägger in en egen design så kan man få den tryckt också?

Hur gör man en egen design då? Vad ska man använda för program på datorn?
Thyrys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 12:23   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja. Man kan göra egna bilder o trycka.

De har bra hjälpsidor som kan hjälpa dig vidare. Klicka runt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 21:43   #6
cmg cmg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 16
Åh vilken häftig sida! Har redan fixat en design Det vore en dröm, att få se det tryckt i ett häftigt sidentyg .....

Undrar hur mycket en yard är, en kvarts eller en hel kvadratmeter???

Och portot och 12% tull tillkommer då förståss. Förut när jag hade en textilbutik fick jag alltid gå till tullkammaren och betala 12% i tull på alla varor jag beställt. Får kolla upp det där. Kanske inte gäller för privatpersoner för privat bruk?

MvH
CMG
cmg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 22:21   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är per löpmeter inte kvadratmeter. Som tyg alltid säljs. Bredden beroer på tyget ifråga, man får välja det kvalité man vill ha sedan uppdateras breddmått.

1 yard är knappt 1 meter.. Vet inte exakt men lite mer än 90 cm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 22:27   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
cmg skrev: Visa inlägg
Åh vilken häftig sida! Har redan fixat en design Det vore en dröm, att få se det tryckt i ett häftigt sidentyg .....

Undrar hur mycket en yard är, en kvarts eller en hel kvadratmeter???

Och portot och 12% tull tillkommer då förståss. Förut när jag hade en textilbutik fick jag alltid gå till tullkammaren och betala 12% i tull på alla varor jag beställt. Får kolla upp det där. Kanske inte gäller för privatpersoner för privat bruk?

MvH
CMG
En yard är drygt 90 cm, vilken bredd som gäller brukar dom skriva ut.

Tyvärr räcker det inte med 12%. Momsen är 25% och sen tillkommer ev tull samt div andra avg, det dubbla nästan brukar slutpriset bli. Avgifterna betalas vid utlämnandet av paketet, till det företag som levererar, tex posten som dessutom lägger på en 100 lapp för att dom driver in kostnaden.

Här kan du läsa mer. http://www.tullverket.se/innehallao/...280005754.html
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 23:30   #9
cmg cmg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 16
Ja tullsatsen är 12% fortfarande iaf. Det verkar dock som om de har en nedre gräns på varuvärde 1300 så om jag håller mig under detta, så behöver jag inte räkna med denna avgift. Men det lär nog gå på mer än så om jag beställer ett par meter av sidentyget

Det man får göra är att skriva till dem ock se till att de drar av USA VAT och sen läggs den svenska momsen på 25% till. Så har jag gjort tidigare iaf. Men det kanske inte lönar sig med det krånglet här. Får se hur jag gör, handelskammaren brukar ha tips.

MvH
CMG
cmg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-30, 23:41   #10
cmg cmg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2013
Inlägg: 16
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Avgifterna betalas vid utlämnandet av paketet, till det företag som levererar, tex posten
Det behövde jag aldrig göranär jag köpte tyger och liknande. Jag fick varorna levererade direkt till butiken eller hem och sedan fick jag masa mig själv till tullkammaren med någon form av belägg för varuvärdet, varutypen och betala 12% tull. Det var allt. Momsen var reglerad redan vid köpet.

MvH
CG
cmg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-01, 10:06   #11
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
De jag skrev gäller bara privatpersoner, företag har andra regler
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-05, 14:31   #12
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Allt man plockar hem från länder utifrån EU ska man betala diverse avgifter för.
Först är det moms, beroende på vara är det 6, 12 resp 25% moms. Samam regler gäller som för varor sålda i svensk butik.
I förekommande fall ska man betala tull. Denna avgift är ofta mycket låg - några få procent - men kan ju vara högra om det rör sig om skyddstullar.
Sedan ska oftast det företag som transporterat varan och deklarerat ha en slant för denna hantering. Posten vill ha runt hundralappen, andra som DHL, FEDEX med flera vill ha andra summor.
Notera att ALLA kostander, även frakt, försäkring, emballage mm ingår i uträkningarna!

Normalt får man (som privatperson) vackert gå till posten och lösa ut sitt paket med den summa transportbolaget räknat fram (avgifterna ovan), men det kan hända att man får en faktura i efterskott.

Det har funnits brytgränser för de här avgifterna, dvs avgifter (moms+tull) understigande 50 kr har inte belastat mottagaren, men jag vet inte om någon sådan gräns finns kvar.

Man kan ha tur och få sin vara deklarerad som gåva eller med angivet lägre pris men risken är att en oförsäkrad eller lågt deklarerad vara som försvunnit inte ersätts fullt ut eller att man kan få "skit" för att man medvetet fuskat.

I förekommande fall, OM landet varifrån varan skickas har en mervärdesskatt (VAT - value added tax), kan man få denna skatt avdragen från priset. USA har inga sådana skatter men många delstater har en sales tax. Om denna är avdragsgill får man kolla med butiken.


Borde tillägga att jag hittade RIKTIGT roliga tyger till mina korsetter.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons