Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-18, 16:44   #1
Sommarregn Sommarregn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 16
Vilka tyger passar till trosor?

Hej!
Jag har sökt runt lite i forumet och hittat många trådar om tyger till trosor, men dessa behandlar bara var man kan köpa dem. Till saken hör en liten pinsamhet. Nämligen att jag har sytt i måååånga år men aldrig riktigt lärt mig vilka tyger som passar till vad.

Så min fråga är egentligen, vilken typ av tyg ska man leta efter när man syr trosor?

tacksam för all hjälp ni kan delge!
Sommarregn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 19:22   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Wink

Finns många smaker i det området. Jag funderar på elastisk spets till ett par hipsters. Den får inte vara vass ock skava men jag har känt på några som faktiskt skulle kunna duga. Slät bomullsfodrad gren förstås.
Till en stringtanga går inte så mycket tyg förstås.
Undrar vilken modell du tänkte dig?
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 20:00   #3
AnnaWe AnnaWe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 26
Det vanligaste är nog bomullstrikå. Men det är som sagt helt beroende på modell och smak
AnnaWe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-18, 20:48   #4
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Jag tycker att det finns 2 sorters tyg som passar.
Då går fintrosor bort, spets och dylikt. Dom kan man köpa
och själv sy de som man verkligen använder.

Många mönster bla kwik sew (som har mycket bra underklädesmönster) anger hur mycket ett tyg skall stretcha för att bli rätt.
Singeljersey (bomull) stretchar ca 13% i det tyget är det sticktekniken som ger töjbarheten. Passar i "vanliga" trosor som inte skall sitta jätte tigt.
Och sen singekjersey/trikå med lycra såna tyger kan töja sig upp till 50% tack vare lycran. Passar till trosor som sitter tigt och håller till lite.

Egensydda trosor håller i evighet. Barnen kan ärva efter varann.
Sen att man kan använda restbitar känns ju också bra. / Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 00:31   #5
Sommarregn Sommarregn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 16
Hej igen!
Modellen jag vill ha är en klassisk enkel trosa. Alltså inte med massor av spets eller stringmodell.

Jag har provat i en singeljersey en gång men när jag skulle sy med tvillingnålen kring benöppningarna drog tyget ihop sig och det blev som en liten "korv" mellan de båda sömmarna. Nu är det säkert inte tyget det är fel på utan sömmerskan, någon som vet hur man kan komma undan felet i så fall?

Tusen tack för att ni tar er tid att svara!
Sommarregn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 07:07   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag använder specialtyg från Elingeria men jag använder också rester från när jag syr en t-shirt och gamla t-shirts som kanske fått en fläck som inte går bort.
Till benen använder jag den smala stretch spets som Stoff och stil säljer och en bredare spets till överkanten, tycker detta är bekvämast
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 08:56   #7
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Pattern School
The Original Home Of Stretch-fit Pattern Making

http://www.patternschool.com/?page_id=54
While the site’s main emphasis is still on stretch-fit pattern making, the scope has expanded to include dancewear methods, limited bra theory and some miscellaneous stretch topics. The scope will, however, be limited to pattern making. I will try not cover sewing or construction of the patterns illustrated as the website’s scope is about ready-to-wear pattern making for fashion students who should already have access to experienced machining instructors.
Det här är en mycket bra introduktion om man vill få lite insikt i att konstruera kroppsnära plagg i elastiska material. Många trosmodeller faller i den kategorin, dock inte min mammas gamla silkespläterade bomullsmamelucker! Länge sedan jag såg något sådant tyg.
På den här sajten lärde jag mig om negativ "ease" dvs tillägget för rörelsevidd är ett avdrag, men även om att en mittsöm bak kan vara viktigt för plaggets vertikala stabilitet. Ja vissa mjuka bomullstrosor som är helskurna bak säckar gärna ihop där, särskilt om de är lågt skurna.
Sajten har också ett intressant avsnitt om att göra en provdocka med en tejpning som sedan fylls med expanderande tätningsskum. Den kan sedan slipas ner efter att man tagit bort tejpskalet. Då kan man fixa till måtten och även sätta på ett ytterlager som tillåter att man nålar i det utan att drabbas av tejpklisterkladd. http://www.patternschool.com/?page_id=103
Dessutom med en underkropp så man kan använda den för byx-projekt också, som t.ex. trosor :-)
Bifogade bilder
 
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 11:10   #8
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Citat:
Sommarregn skrev: Visa inlägg
Jag har provat i en singeljersey en gång men när jag skulle sy med tvillingnålen kring benöppningarna drog tyget ihop sig och det blev som en liten "korv" mellan de båda sömmarna.
En idé är att trådspänningen kan behövas justeras, och om tyget är tunt att lägga papper (tex bakplåts- eller mönsterpapper) under.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 20:32   #9
Sommarregn Sommarregn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2007
Inlägg: 16
Citat:
carlm skrev: Visa inlägg
En idé är att trådspänningen kan behövas justeras, och om tyget är tunt att lägga papper (tex bakplåts- eller mönsterpapper) under.
okej! det där med bakplåtspapper ska jag pröva! borde jag släppa på trådspänningen då kanske?
Sommarregn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-23, 12:03   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
En sak att tänka på, som jag gjort misstag med: köp tyg som stretchar åt alla ledd. Inte bara på bredden.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons