Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-24, 15:39   #1
BamCe BamCe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 4
Singer 14T967DC eller Huskylock 936?

Hej och hallå mitt första inlägg.

Har satt igång och sytt på allvar igen och känner för att kunna eventuellt sälja mina kreationer behöver jag faktiskt en overlock.

Har blivit erbjuden en Huskylock 936 som stått som demoex i min lokala Sybehörsbutik. Priset är reducerat till 8996:- för den istället för 11995:- problemet är att jag har fan svårt att rättfärdiga en utgift på 9000:- eftersom jag ska flytta snart. så jag funderar på en Singer 14t967DC från Symaskinswebshoppen istället. Den har nästan samma sömmar men enligt den jag emailat med på Symaskinswebshoppen är huskyn en lite kraftigare maskin.


Anledningen till att jag funderar på dessa två är för att båda har täcksömmar. Men det går faktiskt att fejka den med en tvillingnåls-stickning kanske itne lika hållbart och det blir fler steg. Och Singer 14SH754 kostar häften av 14T967 och en tredjedel av Huskylocken dock har den ingen täcksöm. Båda dom dyrare har även den femtrådiga säkerhetssömmen med kedjesöm innanför overlockade kanten vilket skulle vara bra till väskor etc.

Så är det någon som har förslag på vad man ska göra så tar jag tacksamt emot dom. Om allt går som det ska komme rjag nog att köpa en enklare overlock ändå och andvända den täcksöms kapabla som enbart en täcksöms maskin men det är sen.

Tack på förhand//Stefan
BamCe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 16:38   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har Singer 14T967DC och är mycket nöjd med den. Robust och enkel, helt mekanisk. Tja, den har tålt allt jag har kastat fram till den... och jag är nöjd.
Jag har haft den i 4 år nu och syr tidvis intensivt.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 17:33   #3
BamCe BamCe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 4
Hur är ljudnivån på SIngern? För huskylock 936 som jag var och provade idag var tystare än alla mina raksöms/hushålls maskiner när den sydde 4 trådig overlock och kapade tyget samtidigt. sen var den inbyggda sömmnads guiden jääävligt nice oxå man bara knappade lite och så berättade den för mig vad det skulle vara för spänning på trådarna, sen ställde den in resten själv. Sen var det ordentligt med utrymme på insidan kniven/pressarfoten så man kan få in ordentliga tyg sjok i den om det skulle behövas.

Senast redigerad av BamCe den 2009-09-24 klockan 17:33. Anledning: glömde ett ord
BamCe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 18:47   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag köpte en 936 som varit demo ex och mina erfarenheter är inte bra (se min recension). Sen är det många som tycker den är jättebra. Mitt tips är att du testar den ordentligt innan du köper. Framför allt täcksömmen (oftast den som är kännslig). Viktigt att pröva är att gå från tunnt till tjockt, t ex över sidosöm på en tröja. Om den klarar det utan hoppstygn så är den nog ok.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-24, 19:45   #5
BamCe BamCe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 4
Den kommer att gås igenom av deras reparatör så allt funkar som det ska sedan får jag samma garantier som om den vore ny just därför. sedan är det få som prova maskinerna i den affären så den är relativt sparsamt andvänd för en demo modell.

Var där idag och provade men hade väldigt kort om tid så jag provade bara den fyrtrådiga overlock sömmen och den klarade urtvättat t-shirt tyg,kostymylle av vintermodell, två olika denim tjocklekar, provade även att sy så den sydde igenom 4 lager med denim på ett ställe och den hoppade itne nånstans sska försöka gå dit och be hon som har hand om overlockarna att trä om den för 2,3,5, 5 trådig säkerhets söm täcksöm, flatlock mm så jag får se hur den beter sig på alla sorterna.

Det lilla jag provade gjorde att jag blev kär i den, eller åtminstone idén att skaffa en overlock. önskar att jag kunde hitta nått ställe i sundsvall där jag kunde prova en singer av den modellen som jag vill köpa.

Senast redigerad av BamCe den 2009-09-24 klockan 19:46. Anledning: kom på lite grejer jag ville lägga till...
BamCe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 07:03   #6
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har inte tänkt på ljudnivån faktiskt. Den är nog tystare än min Pfaff Creative men kanske något ljudligare än min Husqvarna Automatic. Definitivt tystare än min Dürkopp.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-25, 09:54   #7
BamCe BamCe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 4
Grejen är ju att jag ska flytta och jag gillar att sitta och sy på nätterna sså en tystare maskin är en fördel och Huskylocken var tystare än mina mekaniska hushållsmakiner. Ska försöka gå in på affären imorgon och be dom att trä om den så jag får prova alla sömmar inklusive dom tre varianterna på täcksömmen.
BamCe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hjälp, inköp, overlock på nätet


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons