Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-16, 13:14   #1
KerstinLarsson KerstinLarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 3
Maskin för trikå, sammet, jeans?

Hej alla!
Min ärvda Husqvarna ZigZag har gått sönder, så nu får jag äntligen köpa en ny maskin.
Behovsbild: Vi är en barnfamilj bestående av flärdfria funktionalister, vill sy alla våra vardagskläder, mest T-shirts, jeans, jogging och fleecejackor.
Behöver inga dekorsömmar, inga broderifunktioner, inga helautomatiska knapphål, ingen quiltning, inga gardiner, inget läder.
Budget 10,000:-

Krav:
1) T-shirts, trikå, joggingtyg etc: Måste man köpa en riktig overlockmaskin då? De flesta "vanliga" maskiner påstår sig ju ha overlocksömmar - duger de till T-shirts?
2) Jeans: Måste man ha en special-jeans-maskin som är extrastark och ha extrahögt pressarfotsläge, eller duger någon av de föreslagna modellerna nedan?
3) Velour, stretchsammet: Krävs övermatning / IDT för att lagren inte skall glida mot varandra och "vandra iväg"? (Jag har haft stora problem med detta på ZigZagen.) Pfaff-försäljaren påstår att övermatning är helt nödvändigt om man gillar velour, och att Pfaff är ensamma om den finessen. (Janome, då?) Husqvarna-försäljaren menar däremot att det går precis lika bra med deras reglerbara pressarfotstryck - vem har rätt? Någon sade att övermatning egentligen bara behövs när man syr 5 m långa gardiner - sant?
4) Friarm för ärmar och ben.
5) Gärna inbyggd nålträdare.

Jag har (av försäljarna - hur mycket kan man lita på dem? :-) blivit rekomenderad följande modeller:
1) Pfaff Classic Style Fashion 1529 (6000:-)
2) Pfaff Classic Style Home 1529 (6000:-) (Någon som vet vad skillanden är mellan Fashion- och Home-modellerna?)
3) Pfaff Hobby 1132 (3000:-)
4) Husqvarna Emerald 118 (3800:-)
5) Huskystar E10 (2000:-) och E20 (2300:-)
6) Janome EasyJeans

Vad tycker ni om dessa? Säkert har ni i forumet andra förslag - det finns ju fler märken än bara Pfaff och Husqvarna! Jag blir jättetacksamm ifall någon mer erfaren vill bistå med tips.
KerstinLarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 13:30   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag skulle absolut köpa två maskiner om jag vore dig. Dvs. om du vill sy mycket i trikå så syr en overlock så mycket enklare i trikå. Så en overlock och en basic symaskin är mitt råd.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 13:41   #3
lumi lumi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 48
Jag föreslår också två maskiner - en vanlig och en overlock. Jag för min del har två Pfaff-maskiner.

Dels har jag en "pfaff hobbyline 1032", som (så vitt jag har förstått) är föregångaren till Hobby 1132. Dels har jag en "Pfaff hobbylock 4764". Det är två enkla, men pålitliga "basmaskiner", som duger alldeles utmärkt för hemmabruk. Tycker jag. :-)
lumi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 15:03   #4
KerstinLarsson KerstinLarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 3
Helst bara en maskin

Hej,
och stort tack för svaren. Men oj - TVÅ maskiner hade jag ju inte tänkt mig.

Jag kanske bör förtydliga mina behov, för de är nog ganska ovanliga. Jag är nämligen inte alls intresserad av kläder, och det är paradoxalt nog just därför jag har börjat sy.

Det är ju en plåga att gå i klädbutiker och förgäves leta efter funktionella kläder. Det flesta jeans t ex är ju obekväma därför att de är påverkade av det för stunden rådande modet. I slutet av 80-talet skulle byxmidjan sitta uppe i armhålorna, och nu, bara 20 år senare, går det bara att hitta jeans som hänger långt nere på höfterna och lämnar magen bar. För några år sedan skulle byxbenen vara ballonguppblåsta över höfterna men så smala nedtill att man knappt fick igenom foten, medan det nu är 60-talsretro som råder, vilket innebär att alla byxor är vida som kjolar kring fötterna, men korvskinnssmala över låren. Ja, ni vet hur det är - man blir bara SÅÅ trött på detta evinnerliga tjafsande, och man blir så arg på att som klädkund vara helt utlämnad till modeindustrin.

Jag tänkte således att enda sättet att slippa bli arg varje gång mina gamla kläder blivit så utslitna att jag tvingas besöka Hennes och Mauritz, vore att "själv ta makten över produktionen" och börja sy egna kläder. Då skulle jag få ha midjan där min midja faktiskt sitter, och byxben som är litet lagom medelvida. Tråkigt och flärdlöst, men ack så skööönt. Då skulle jag ju också sy ett par exakt likadana varje gång mina gamla plagg går sönder.

Ja, detta var en lång historia, men det jag vill komma fram till är att jag inte räknar med att sy mer än kanske 1-2 gånger per år. Då skall jag sy upp ersättning för det som gått sönder under året: Kanske något par jeans, en trave T-shirts, en velourtröja, en fleecejacka och några dussin kramdjur av mjukaste sammet.

Som ni förstår känns det litet fånigt att ha TVÅ maskiner stående i ett skåp hela året, utom under en intensiv sömnadsvecka under semestern.

Jag skulle alltså bli väldigt glad om jag kunde få tips och råd gällande bara EN maskin. Men tack för svaren i alla fall. Och ni kanske har rätt - man kanske inte kan sy sina egna T-shirts utan en riktig overlockmaskin?
KerstinLarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 15:03   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag har både en Pfaff med övermatning och Janome 6600 med övermatning. Pfaffens övermatning är mycket smidigare och enklare att använda och den kan användas till de flesta pressarfötterna. Till Janome är det en enda pressarfot man kan använda för övermatningen.
Jag använder Pfaffens övermatning när jag syr i dragkedjor och det går jättebra.
Syr du mycket i stretchiga tyger rek jag en overlock. Köpte en förra våren och den är jättebra, en Pfaff 4862 som kan sy coverlock eller om det nu heter flatlock, i alla fall fållar den upp lika fint som det är på köpetröjor, det klarar jag inte med min Pfaff och tvillingnål men det beror på min teknik kan jag tänka mig (eller brist på snarare).
När jag syr kläder (inte ofta nu för tiden) är jag tacksam för friarmen på pfaffen, det har inte min janome.
Mitt råd är att prova maskinerna först, det är en viss personkemi mellan maskinerna och dig!
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 15:17   #6
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Okej då förstår jag hur du tänker och kan förstå att två maskiner känns trist att bara ha stående i väntan på att något favoritplagg gått sönder. Men med enbart en overlock så tror jag inte att du klarar dig så då är alternativet en basmaskin då



ps. Om du ändå funderar någe alls på två maskiner så kan jag tipsa om http://www.skovdesymaskiner.se/offer.html
Å så säger jag som Ann-Marie provkör vilken maskin som du trivs bäst med. För det är lite som med bilar man får sina egna favoriter

Senast redigerad av MonikaW den 2007-08-16 klockan 15:28.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 17:16   #7
Dandelion Dandelion är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 59
Verkar lite överdrivet med två maskiner när det inte är sömnad på "heltid", det finns ju tvillingnålar att använda till stretchtyger och jag tycker nog att min gamla Husqvarna fixar det mesta om man inte ska sy i massupplaga, då kan det ibland bli lite tufft.
Jag rekomenderar EN juste maskin helt enkelt.
Dandelion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-16, 18:02   #8
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
nyfrälst!!

jag har aldrig sytt med en overlock i hela mitt liv!!

men med en overlock har jag lärt mej att sy en klänning, ett par braller flera t shirts en flecce tröja o en massa annat.
man kan efter lite trixande sy det mesta med en overlock har jag lärt mej, jag syr tom i blixtlås med overlocken.

jag gör med 199% säkerhet inte som man ska göra men det blir kläder iallafall. kanske nån av proffsen skulle dona av mina sömmar, men det ser ok ut o jag e ganska gnällig när det handlar om kläder... o sömmer håller oxå..

utifrån din story köp en overlock , jag köpte en ny för 2000 med 5 års garanti visserligen med 50%. men det kanske finns fler guldkorn

sedan e det bara o exprimentera, kanske blir du som jag super entusiastisk!!!

Troll
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons